تاریخ انتشار : شنبه 29 مهر 1402 - 9:27
کد خبر : 143950

بیت‌کوین از مرز ۳۰ هزار دلار گذشت

بیت‌کوین از مرز ۳۰ هزار دلار گذشت

با ادامه رشد بیت‌کوین، سرانجام قیمت این رمزارز برای اولین‌بار در دو ماه اخیر از مرز ۳۰ هزار دلار عبور کرد. البته پس از آن، این روند صعودی فروکش کرده و بیت‌کوین به محدوده ۲۹ هزار دلار بازگشت، اما به نظر می‌رسد احساسات صعودی درمورد تایید احتمالی صندوق قابل‌معامله ‌بیت‌کوین در بورس ایالات‌متحده (ETF) شتاب

با ادامه رشد بیت‌کوین، سرانجام قیمت این رمزارز برای اولین‌بار در دو ماه اخیر از مرز ۳۰ هزار دلار عبور کرد. البته پس از آن، این روند صعودی فروکش کرده و بیت‌کوین به محدوده ۲۹ هزار دلار بازگشت، اما به نظر می‌رسد احساسات صعودی درمورد تایید احتمالی صندوق قابل‌معامله ‌بیت‌کوین در بورس ایالات‌متحده (ETF) شتاب گرفته است.

با ادامه رشد بیت‌کوین، سرانجام قیمت این رمزارز برای اولین‌بار در دو ماه اخیر از مرز ۳۰ هزار دلار عبور کرد. البته پس از آن، این روند صعودی فروکش کرده و بیت‌کوین به محدوده ۲۹ هزار دلار بازگشت، اما به نظر می‌رسد احساسات صعودی درمورد تایید احتمالی صندوق قابل‌معامله ‌بیت‌کوین در بورس ایالات‌متحده (ETF) شتاب گرفته است.

طی هفته‌های اخیر چندین ارایه‌دهنده ETF، پرونده‌های خود را درکنار فشار بر کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا (SEC) برای ملایم‌تر کردن موضع‌شان با هدف تایید ETF بیت‌کوین، اصلاح کردند. اوایل هفته‌ نیز چهار عضو کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان امریکا در نامه‌ای به‌گری‌گنسلر، رییس SEC از این سازمان خواستند به دادگاه گوش دهد و از تلاش برای مسدودسازی ETF  بیت‌کوین دست بردارد. به نظر می‌رسد همین موضوع باعث شد که با ادامه رشد بیت‌کوین، سرانجام قیمت این رمزارز برای اولین‌بار در دو ماه اخیر از مرز ۳۰ هزار دلار عبور کرد.

البته پس از آن، این روند صعودی فروکش کرده و بیت‌کوین به محدوده ۲۹ هزار دلار بازگشت، اما به نظر می‌رسد احساسات صعودی درمورد تأیید احتمالی صندوق قابل‌معامله ‌بیت‌کوین در بورس ایالات‌متحده (ETF) شتاب گرفته است. این در حالی است که مورگان استنلی در گزارشی عنوان کرد که زمستان ارزهای دیجیتال به پایان رسیده است. بر اساس گزارش جدید مورگان استنلی، نشانه‌ها نشان می‌دهند که بازار نزولی یا همان «زمستان ارز دیجیتال» ممکن است به پایان رسیده باشد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،   دنی گالیندو، مدیر اجرایی مورگان استنلی، می‌گوید: بر اساس داده‌های فعلی، نشانه‌ها نشان می‌دهند که زمستان ارزهای دیجیتال ممکن است در گذشته باشد و بهار ارزهای دیجیتال احتمالاً در افق است. این بانک سرمایه‌گذاری چندین معیار را تجزیه و تحلیل کرد که از لحاظ تاریخی نشان‌دهنده پایین بودن قیمت کنونی بیت کوین بوده، از جمله زمان پس از آخرین اوج آن، بزرگی کاهش آن و وضعیت ماینرها؛ بر اساس این داده‌ها، گالیندو معتقد است که نزول ارزهای دیجیتال ممکن است به پایان رسیده باشد.

ازطرف دیگر امید به تبدیل بیت‌کوین‌های‌گری اسکیل به‌ETF، برخی معامله‌گران را ناراحت کرد. بیت‌کوین‌های‌گری اسکیل یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های بیت‌کوین محسوب می‌شود. از دیگر شرکت‌های بزرگی که برای ETF بیت‌کوین درخواست داده‌اند می‌توان به بلک راک، فیدلیتی و WisdomTree  اشاره کرد. معامله‌گران می‌گویند ارایه حکم به‌نفع‌گری اسکیل می‌تواند احساسات کلی را به صعود بازار رمزارز متمایل کند و حتی زمینه برای صعود بیشتر در این حوزه فراهم خواهد شد.

ابتدای سال ۲۰۲۲، ‌بیت‌کوین هم‌گام با دارایی‌های پرنوسان دیگر در تلاش برای رشد قیمت بود؛ اما مشکلات نقدینگی و رسوایی‌های مالی دنیای کریپتو درنهایت باعث شد پادشاه ارزهای دیجیتال این سال را با ۶۴درصد افت قیمت به‌پایان برساند. سال ۲۰۲۳ قرار است زمینه‌ساز رویداد هاوینگ بعدی در اواسط سال ۲۰۲۴ باشد. هاوینگ همیشه باعث رشد ارزش ‌بیت‌کوین شده است. دلیل این امر کاهش سرعت ورود واحدهای جدید ‌بیت‌کوین به چرخه بازار است که موجب ارزشمندترشدن کوین‌های موجود در بازار می‌شود.

بنابراین مساله بسیار مهم توجه به رفتار ‌بیت‌کوین درست پیش از رویداد هاوینگ است. معمولاً قیمت ‌بیت‌کوین در روزهای نزدیک به هاوینگ به نصفِ بیشترین قیمت تاریخی خود می‌رسد. اگر این‌بار هم با این الگو پیش برویم، باتوجه‌به رکورد تاریخی ۶۹,۰۰۰ دلاری ‌بیت‌کوین در نوامبر۲۰۲۱، انتظار داریم در مه‌۲۰۲۴ قیمت ۳۴,۰۰۰ دلاری این ارز دیجیتال را شاهد باشیم. برای رسیدن به این محدوده قیمت، ‌بیت‌کوین در سال ۲۰۲۳ باید در کانالی صعودی به‌سمت ۴۰,۰۰۰ دلار پیش می‌رفت. با‌این‌همه، اگر عواملی مانند رشد نرخ بهره و تورم را در نظر بگیریم، بعید به‌نظر می‌رسد تا پایان سال ۲۰۲۳ این قیمت محقق شود.

   عرضه و تقاضا برای ارزهای دیجیتال

به‌طور‌کلی، ‌بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال برمبنای تعادل عرضه‌وتقاضا کار می‌کنند. هرچه تقاضا برای دارایی دیجیتال بیشتر شود، ارزش آن افزایش می‌یابد. درمقابل با عرضه و فروش گسترده، شاهد کاهش ارزش دارایی هستیم. یکی از عواملی که سبب افزایش تقاضا برای ‌بیت‌کوین می‌شود، میزان پذیرش این کوین دیجیتال نزد افراد، کسب‌وکارها، سازمان‌ها و دولت‌هاست. افزایش پذیرش ‌بیت‌کوین درکنار رویداد هاوینگ، می‌تواند بر رشد ارزش ‌بیت‌کوین تأثیر بسزایی بگذارد. پیش‌تر اشاره کردیم که هاوینگ سبب کاهش نرخ عرضه کوین و کاهش میزان ‌بیت‌کوین درگردش می‌شود.

   عوامل بیرونی موثر بر قیمت بیت‌کوین

علاوه‌بر مسائل داخلی صنعت کریپتو، عوامل بیرونی همچون رویکردهای اقتصادی دولت‌های قدرتمند می‌تواند به‌طورپیچیده بر میزان تمایل سرمایه‌گذاران به بازار ‌بیت‌کوین اثرگذار باشد. سیاست افزایش نرخ بهره بانکی فدرال رزرو ایالات متحده یکی از عواملی است که می‌تواند مستقیماً بر بازار ‌بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال تأثیر بگذارد. از یک سو، افزایش نرخ بهره با کاهش ارزش فیات همراه است که می‌تواند ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران برای مشارکت در بازارهای پرخطری مثل ‌بیت‌کوین را کمتر کند و از سوی دیگر، کاهش پیوسته ارزش فیات در بلندمدت می‌تواند به‌نفع ‌بیت‌کوین باشد؛ زیرا سرمایه‌گذاران برای پوشش ریسک کم‌ارزش‌شدن پول‌های فیات خود، ترجیح می‌دهند ارزش سرمایه‌شان را در قالب دارایی ضدتورمی مانند ‌بیت‌کوین ذخیره کنند.

درکنار سایر عوامل بیرونی، نباید از قانون‌گذاری‌های جدید و وضع مالیات‌های سنگین روی ارزهای دیجیتال هم غافل شویم که می‌تواند تمایل به ورود سرمایه‌ به بازار ‌بیت‌کوین یا انگیزه ماینرها برای ادامه فعالیت را کمتر کند. صنعت ارزهای دیجیتال سال میلادی ناامیدکننده‌ای را پشت‌سر گذاشت و با ورشکستگی و خروج پروژه‌های مطرح کریپتویی، بیش از ۱.۳تریلیون دلار سرمایه طرفداران خود را بر باد داد. ‌بیت‌کوین نیز مشابه اکثر کوین‌های برتر بازار، شرایط جالبی را تجربه نکرد و درمقایسه‌با اواخر سال ۲۰۲۱ بیش از ۶۴درصد دچار افت شد.

در چنین شرایطی، احتمالاً بسیاری از معامله‌گران در تکاپو برای پیش‌بینی قیمت ‌بیت‌کوین در سال جدید میلادی هستند تا بتوانند بهترین تصمیم را برای سال جدید بگیرند. درمجموع، اکنون که کمتر از یک سال تا هاوینگ ‌بیت‌کوین فاصله داریم، غیرمنطقی نیست که به‌ انتظار رشد قیمت در سال جدید میلادی بنشینیم. با‌این‌همه، بازار ‌بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال همیشه با شگفتی همراه بوده است؛ بنابراین، نقش هیچ خبر نامنتظره‌ای را در نوسان‌های مثبت یا منفی بازار نمی‌توانیم نادیده بگیریم.

   پیش‌بینی‌های ضد و نقیض از تحلیل‌گران بیت‌کوین

میلیاردر سرمایه‌گذار، تیم دریپر، یکی از پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه‌ درباره قیمت ‌بیت‌کوین در سال ۲۰۲۲ را مطرح کرد. دریپر ارزش این ارز دیجیتال را تا پایان سال در نقطه ۲۵۰ هزار دلار ارزیابی می‌کرد. دریپر حتی پس از سقوط صرافی FTX تأکید کرد که این کوین باز‌هم به ۲۵۰,۰۰۰ دلار خواهد رسید.

بد نیست یادآور شویم ‌بیت‌کوین برای رسیدن به این نقطه باید شاهد رشدی ۱,۱۰۰درصدی باشد! به‌گفته دریپر، با وجود کاهش قیمت‌ها و حجم معاملات، دلایلی وجود دارد که می‌توانیم استدلال کنیم بازار به کف قیمت خواهد رسید و بزودی دوباره جهش خواهد کرد. مانند بسیاری از تحلیلگران دیگر، تیم دریپر تأثیر هاوینگ سال ۲۰۲۴ را مثبت ارزیابی می‌کند. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد او بحران نقدینگی صنعت کریپتو را نادیده گرفته است که با فروپاشی صرافی FTX تشدید شد. دریپر در مصاحبه‌اش نیز افزود که به‌عقیده او، هم‌زمان با رشد ‌بیت‌کوین برخی از کوین‌های ضعیف‌تر در رقابت بازار ارزهای دیجیتال شکست می‌خورند و نابود می‌شوند. بد نیست اشاره کنیم دریپر سرمایه‌گذاری‌های بسیار موفقی روی شرکت‌های فناوری همچون تسلا و اسکایپ و بایدو کرده است. او در سال ۲۰۱۴ خریدار ۲۹,۶۵۶ واحد ‌بیت‌کوینی بود که مقام‌های قانونی ایالات متحده آنها را پس از شناسایی بازار غیرقانونی مواد مخدر سیلک رود در دارک‌وب ضبط کردند. در آن زمان، ارزش این میزان ‌بیت‌کوین درحدود ۱۸.۷میلیون دلار بود.

در مقابل، اریک رابرتسِن، مدیر بخش تحقیقات بین‌المللی بانک چارترد، در یادداشتی اظهار کرد که با کاهش ارزش سهام شرکت‌های فناوری، ‌بیت‌کوین هم ارزش خود را از دست می‌دهد. او بحران نقدینگی را یکی از مشکلات اصلی صرافی‌ها و شرکت‌های ارز دیجیتال می‌داند و معتقد است این عامل به‌تنهایی برای ورشکستگی‌های بیشتر و تداوم کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران به دارایی‌های دیجیتال کافی است. او با پیش‌بینی افزایش ۳۰درصدی قیمت طلا و رسیدن ارزش آن به ۲,۲۵۰ دلار برای هر اونس، ‌بیت‌کوین را نقطه مقابل این فلز زرد دانست. رابرتسِن در توضیح پیش‌بینی خود گفت که سرمایه‌گذاران احتمالاً طلا را به عنوان ذخیره ارزش به ‌بیت‌کوین ترجیح می‌دهند و برای درامان‌ماندن از بی‌ثباتی بازار سهام، به خرید کالای گران‌بهایی همچون طلا روی می‌‌آورند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....