روز گذشته، رئیس کل بانک‌مرکزی از آغاز ضرب سکه جدید و بدون تاریخ بانک‌مرکزی با هدف افزایش ذخایر طلای کشور خبر داد. مطابق اعلام رئیس کل بانک ‌مرکزی، سکه جدید بدون تاریخ ضرب و با طرح جدید در بازار عرضه خواهد شد و تلاش بانک ‌مرکزی این است که عرضه طلا به بازار هم از طریق ضرب و عرضه سکه جدید و سکه‌های موجود و هم ظرفیت مرکز مبادله ارز و طلا از محل افزایش ذخایر طلا در سال جاری افزایش یابد. فرزین در رابطه با ویژگی این سکه‌ها گفت: سکه‌های جدید بدون تاریخ و به‌صورت تمام‌بهار آزادی با طرح جدید ضرب شده است. همچنین سکه‌های جدید بانک مرکزی با سکه‌های قبلی ضرب‌شده تفاوت‌هایی دارد. توان ضرب روزانه ۲۰هزار سکه را داریم.

آغاز معاملات شمش طلا از چهارشنبه ۲۷دی‌ماه

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  همچنین فرزین از آغاز اولین عرضه شمش طلا در مرکز مبادله نیز خبر داد. به گفته او، با اقدامات انجام‌شده ذخایر طلای کشور به میزان قابل توجهی افزایش یافت و بر این اساس بانک مرکزی تصمیم گرفت از چهارشنبه ۲۷دی‌ماه شمش طلا در مرکز مبادله عرضه کند.  طبق اعلام بانک‌مرکزی، به صادرکنندگان اجازه داده شده است که رفع تعهد ارزی با واردات طلا انجام شود؛ به این صورت که بر اساس قانون طلای واردشده برای رفع تعهد ارزی باید در مرکز مبادله ارز و طلای ایران عرضه و در اختیار متقاضیان قرار گیرد. از امروز عرضه طلا به بازار افزایش می‌یابد و این افزایش عرضه از طریق ضرب سکه‌های جدید و عرضه سکه‌های قبلی انجام می‌شود. فرزین در این بین تاکید کرد که مرکز مبادله ایران بستر مبادله طلا هم است و برنامه بانک‌مرکزی تقویت این مرکزی است. البته سیاستگذار فعلا قصد عرضه شمش در مرکز مبادله ایران را دارد؛ مقررات این کار در روزهای اخیر نهایی شده و اگر بانک مرکزی قصد داشته باشد سکه هم عرضه کند، در آینده تصمیم‌گیری خواهد شد.

همچنین علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران، در رابطه با جزئیات اولین عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ایران گفت: اولین جلسه حراج شمش طلا به شکل حراج حضوری در روز چهارشنبه ۲۷دی‌ماه۱۴۰۲ انجام می‌شود. به گفته سعیدی، عرضه شمش در مرکز مبادله ایران از طریق سامانه و حراج حضوری خواهد بود. شمش‌ها به‌صورت یک کیلویی عرضه می‌شود و عرضه‌کنندگان تمام افراد از جمله واردکنندگان طلا از طریق رفع تعهد ارزی خواهند بود. مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران با تاکید بر اینکه متقاضیان طلا نیز رسته تولیدکنندگان در صنف جواهر و بانک‌ها هستند، افزود: حراج در گذشته از طریق بانک کارگشایی انجام می‌شد، اما از این به بعد به شکل مدون و با مقررات از طریق مرکز مبادله ارز و طلای ایران عرضه خواهد شد. همچنین بانک مرکزی نیز به‌عنوان بازارگردان در طرف عرضه و تقاضا حضور خواهد داشت.

تعیین قیمت مبتنی بر عرضه و تقاضا

یکی از نکات مهم در رابطه با اقدام انجام‌شده از سوی بانک ‌مرکزی، ‌تعیین قیمت شمش است. کارشناسان تاکید می‌کنند در صورتی که قیمت تعیین‌شده تفاوت قابل توجهی با قیمت بازار داشته باشد، استقبال از آن کاهش خواهد یافت. به گفته سعیدی، قیمتی که در مرکز مبادله ایران مبنای مبادلات طلا خواهد بود مبتنی بر عرضه و تقاضا است و مبادلات بر اساس پیشنهاد قیمت از سوی خریداران و پذیرفته شدن آن از سوی فروشندگان خواهد بود. قیمت معاملات طلا در مرکز مبادله ایران به قیمت‌های روز نزدیک است. همچنین طبق اعلام مرکز مبادله، حراج‌ها نیم‌ساعته خواهد بود و در هر روز ۵حراج نیم‌ساعته خواهیم داشت که در ساعت۱۷ هر روز آگهی عرضه طلا در روز بعد منتشر خواهد شد. مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران در رابطه با عرضه خرد طلا خاطرنشان کرد: در حال حاضر عرضه‌های خرد از طریق اتحادیه‌ها انجام خواهد شد و در مرکز مبادله ایران عرضه خرد نخواهیم داشت. برای تقاضای خرد نیز معاملات گروهی از طریق اتحادیه‌ها درنظر گرفته شده است؛ به این صورت که چندین خریدار خرد با یکدیگر در قالب یک گروه طلا خریداری می‌کنند. به گفته مدیرعامل مرکز مبادله هدف از عرضه طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، جلوگیری از قاچاق و استفاده از طلا برای صنعت است تا حتی اگر خروج طلا صورت می‌گیرد، به صورت صادرات جواهرات و با ارزش افزوده باشد.