تاریخ انتشار : یکشنبه 27 اسفند 1402 - 12:52
کد خبر : 161178

آیدا اکبری اقتصاددان کوچک :

بررسی پول دیجیتال یا رمزارزها و انواع آن

بررسی پول دیجیتال یا رمزارزها و انواع آن

آیدا اکبری دانش آموز پایه دهم انسانی از مدرسه علوی با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : تعریف رمز ارز یا ( ارز رمز پایه) گونه ای پول دیجیتالی است که در آن تولید واحد پول و تایید اصالت تراکنش پول با استفاده از الگوریتم های رمزگذاری کنترل می شود و معمولاً بصورت نا متمرکز

آیدا اکبری دانش آموز پایه دهم انسانی از مدرسه علوی با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : تعریف رمز ارز یا ( ارز رمز پایه) گونه ای پول دیجیتالی است که در آن تولید واحد پول و تایید اصالت تراکنش پول با استفاده از الگوریتم های رمزگذاری کنترل می شود و معمولاً بصورت نا متمرکز ( بدون وابستگی به یک مرجعیت مرکزی) کار می کند. با توجه‌ به‌ تعدد تعارف و تغییرات در مصادیق رایج رمز ارز این عبارت از نظر حقوقی دقت کافی ندارد.

ارزهای دیجیتال به شکل فیزیکی وجود ندارند و در بستر دیجیتال ایجاد می شوند. ارزهای دیجیتال هزینه های مربوط به تولید پول به صورت اسکناس و سکه را از بین برد ه و جابه جایی آن را راحت کرده اند. ارزهای دیجیتال رمز ارز ،  ( Currency Virtual ) باتوجه به تکنولوژی و مفاهیم استفاده شده در آن به سه نوع ارز مجازی تقسیم م یشوند. لازم به ذکر است که بیشتر ارزهای ( CBDC)   و ارز دیجیتال بانک مرکزی (Cryptocurrency  ) دیجیتال شناخته شده از نوع رمزارز هستند و به همین دلیل معمولا این دو واژه به جای هم نیز استفاده میشوند .

رمزارز (Cryptocurrency  )

دست های از ارزهای دیجیتال هستند که از تکنیک های رمزنگاری برای تامین امنیت (Cryptocurrency  )  رمز ارزها اطلاعات خود استفاده می کنند. رمزارزها به صورت متمرکز و یا غیرمتمرکز ارائه می شوند که رمزارز بیت کوین به عنوان اولین رمزارز، از حالت غیرمتمرکز استفاده می کند .

رمزارزها مستقل از سیستم بانکی هستند و عدم دخالت دولتها و نهادهای متمرکز در فرایند تولید، تایید و ثبت تراکنشها به صورت امن، جابجایی سریع پول همتا به همتا و امنیت بالای اطلاعات از جمله ویژگی های مثبت رمزارزها است که می توان به آن اشاره کرد .

رمزارزها، یا ارزهای دیجیتال، اعتباری متمرکزند که بر اساس فناوری زنجیره بلوکی (بلاک‌چین) کار می‌کنند. این ارزها به طور معمول بر اساس الگوریتم‌های رمزنگاری پیشرفته ایجاد می‌شوند و برای انتقال اموال یا ثبت تراکنش‌ها استفاده می‌شوند. برخلاف ارزهای ملی که توسط دولت‌ها کنترل می‌شوند، رمزارزها بدون تحت کنترل یک مرکز قرار دارند.

یکی از مشهورترین رمزارزها، بیتکوین (Bitcoin) است که توسط یک فرد یا گروه از افراد موسوم به ناشناس صاتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) به‌وجود آمد. بیتکوین به عنوان اولین رمزارز دیجیتال در دنیا مطرح شد و از آن پس به عنوان استاندارد صنعتی در دنیای رمزارزها شناخته می‌شود.

رمزارزها به خاطر ویژگی‌هایی از قبیل ردپای غیرقابل پاک شدن تراکنش‌ها، امنیت بالا، عدم وابستگی به بانک‌ها و دولت‌ها و قابلیت انتقال سریع و مستقیم ارزش به دیگران، توجه و جذابیت بیشتری را از طرف کاربران جلب کرده‌اند.

برخی از ویژگی های ارز های دیجیتالی عبارت اند از: امنیت بالا، هیچ گونه نظارتی بر روی آن انجام نمی شود، تمام تراکنش ها واضح و شفاف است و… کوین ها تون ها دوسته ی اصلی ارز دیجیتال محسوب می‌شوند. کوین ها بر اساس فناوری بلاک چین طراحی می‌شوند و توان ها زیر مجموعه آنها می باشند و بلاک چین اختصاصی ندارد.

photo 2024 03 17 12 13 29 اقتصاددان نوشته

گروه های ۱۳ گانه رمز ارز ها عبادت اند از :

۱٫رمز ارز های کلاسیک

۲٫رمز ارز های برنامه‌ ای(DApps)

۳٫دارایی های دیجیتال کاربردپذیر

۴٫ارز های حوزه امور مالی غیر متمرکز(DeFi)

۵٫ارز صرافی ها

۶٫میم کوین یا ارز های دیجیتال شوخی

۷٫رمز ارز های حوزه Metaverse و بازی

۸٫ارز های دیجیتالی دارای ارزش ثابت (Stablecojn)

۹٫توکن غیر قابل معاوضه(Non-Fungible Token)

۱۰٫ارز های وب ۳ و خدمات آنلاین

۱۱٫کوین های حریم خصوصی(Privacy Coins)

۱۲٫توکن های بی هدف یا شت کوین

۱۳٫ ارزهای دیجیتال اینترنت اشیا

 

تدوین و تنظیم : فاطمه عارفی علمداری – دبیر اقتصاد

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....