تاریخ انتشار : جمعه 21 شهریور 1399 - 23:31
کد خبر : 18205

برداشت از صندوق توسعه ملّی در بورس،خطایی دیگر

برداشت از صندوق توسعه ملّی در بورس،خطایی دیگر

  چند روزی در محافل اقتصادی بحث درباره برداشت از صندوق توسعه ملّی مطرح گردیده و دولت در صدد اختصاص ۱درصد از منابع این صندوق (در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان ) برای بازگرداندن آرامش در بازار متلاطم چند روز اخیر بورس میباشد.تصمیمی که در سال ۹۴ نیز از سوی دولت درخواست شده بود به

 

چند روزی در محافل اقتصادی بحث درباره برداشت از صندوق توسعه ملّی مطرح گردیده و دولت در صدد اختصاص ۱درصد از منابع این صندوق (در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان ) برای بازگرداندن آرامش در بازار متلاطم چند روز اخیر بورس میباشد.تصمیمی که در سال ۹۴ نیز از سوی دولت درخواست شده بود

به گزارش اقتصاددان آقای دکتر سهراب بختیار بیان کرد : سازمان بورس نیز با پیگیری مجدّانه در روزهای اخیر در نظر دارد هر چه سریعتر ۱درصد از منابع صندوق توسعه ملّی را برای تثبیت بازار بورس برداشت نماید.
همچنین دولت در زمان تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹،سهم واریزی عواید حاصل از فروش نفت ،گاز و میعانات و فرآورده هاو..را از ۳۴ درصد به ۲۰ درصد تقلیل داد تا بتواند با در اختیار گرفتن ۱۴ درصد باقیمانده از واریزی به صندوق توسعه ملی بخشی از کسری بودجه را جبران نماید همچنین با برداشت ۴۵هزار میلیارد از صندوق توسعه ملّی برای جبران بخشی از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه سال ۹۹ اقدام نمود که البته بنده در جلسات تدوین سال گذشته نیز با این برداشت با یقین بر تشدید آثار تورّمی آن در سال ۹۹ به صراحت مخالفت نمودم.

همچنین دولت تدبیر و امید در مواردی نیز برای تامین کسری بودجه و مدیریت ارز به عنوان استقراض کوتاه مدت!!! از منابع صندوق توسعه ملّی استفاده مینماید که تامین کسری بودجه از محل پایه پول (به اصطلاح اقتصاددان ها)نیز مطرود میباشد و تورّم زاست

هویّت صندوق توسعه ملّی در کشور صیانت از ثروت ملّی است و نگهداری از بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و.‌.در جهت تقویّت ثروت ماندگار کشور ، تولید و سرمایه گذاری در مسیر اعتلای اقتصادی کشور پیش بینی شده است.
این صندوق بر اساس ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم توسعه و با هدف ایجاد ثبات در میزان در آمدهای نفتی و تبدیل دارائی های حاصل از فروش نفت خام و…به انواع ذخائر با ارزش و کاهش تلاطم ارزی تغییر نام داد و بجای صندوق ذخیره ارزی ،صندوق توسعه ملّی نامیده شد.

دولت محترم ؛ استفاده از این برداشت نیاز به مصوّبه دارد و طبق قوانین برنامه سوّم و چهارم توسعه استفاده از صندوق توسعه ملّی برای جبران کسری ناشی از عواید غیر نفتی بودجه عمومی ممنوع است .

جناب آقای دکتر حسن قالیباف اصل ریاست محترم سازمان بورس ،حضرتعالی به خوبی میدانید منابع و ذخائر مالی کشور در بازارهای سرمایه نباید هزینه شود و تبعات غیر قابل جبرانی را خواهد داشت .
جناب آقای قالیباف اصل ،باتوجه به محیط نامناسب اقتصاد کلان و شوک های وارده بر آن و جوگیر شدن سرمایه گذاران و فشار حقیقی ها بر بازار سرمایه تزریق این مبلغ بر بازار بورس تنها چند روزی میتواند نمادهای بورس را مثبت نگه دارد و سریعاً شاهد تداوم وضعیت قرمز بر نمایشگرها خواهیم بود.

ریاست محترم سازمان بورس و اوراق بهادار آیا وجه واریزی از کل سهام های بازار حمایت میکند یا از سهام شرکت های خاص؟؟؟؟

توصیه برادرانه بنده به حضرتعالی با توجّه به تجربه نا موفق دولت در استفاده از حساب ذخیره ارزی ،از وروداینگونه ذخائر و عدد سازی موقّت در بورس و حمایت از شاخص سازها اجتناب فرمائید و با شفاف سازی و راهکارهای اصولی از جمله ورود بازار گردان های بزرگ سودده واقعی به صحنه بورس کمبود شرکت های سرمایه گذاری را مرتفع سازید و مسیر ایجاد تورّم های جدیدتر و معظلات اجتماعی سهمگین را مسدود نمایید.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....