تاریخ انتشار : سه شنبه 28 فروردین 1403 - 9:12
کد خبر : 163872

یاور احمدپور ترکمانی :

بحران زیست‌محیطی ایران و رابطه آن بانظریه اقتصاد نئوکلاسیک

بحران زیست‌محیطی ایران و رابطه آن بانظریه اقتصاد نئوکلاسیک

اقتصاددان :    همگان می‌دانیم که رابطه‌ای ناگسستنی بین فعالیت اقتصادی و محدودیت‌های بوم‌شناختی وجود دارد. مثلا نظر به محدودیت منابع آبی ایران، آمایش صنعت به ما می‌گوید که صنایع آب‌بری مثل فولاد و پتروشیمی باید در کنار ساحل احداث و مستقر شوند و الا به بحران‌ بی‌آبی دامن می‌زنند. علی‌رغم این، در نظریه کلاسیک

اقتصاددان :    همگان می‌دانیم که رابطه‌ای ناگسستنی بین فعالیت اقتصادی و محدودیت‌های بوم‌شناختی وجود دارد. مثلا نظر به محدودیت منابع آبی ایران، آمایش صنعت به ما می‌گوید که صنایع آب‌بری مثل فولاد و پتروشیمی باید در کنار ساحل احداث و مستقر شوند و الا به بحران‌ بی‌آبی دامن می‌زنند.

علی‌رغم این، در نظریه کلاسیک و نئوکلاسیک (نظریه غالب در نظام آموزش و پژوهش رسمی علم اقتصاد ایران)، مناسبات حاکم بر محیط‌زیست، عواملی ثانوی، کوچک و قابل اغماض هستند که تاثیر چندانی بر روند فعالیت‌های اقتصادی ندارند.

از آنجا که نظریه غالب در نظام آموزش و پژوهش علم اقتصاد ایران، ترجمه‌ای از امریکا و بریتانیا وارد شده است، و این دو کشور، منابع آبی غنی دارند و دچار تنش‌های آبی ایران نیستند، مسائل و راه‌حل‌های وارداتی علم اقتصاد هم حساس به منبع آب نبوده‌اند. این مسئله باعث شده است که ما در آموزش، پژوهش و سیاست‌گذاری اقتصادی دهه‌های گذشته حساس به منبع آب نباشیم و از آمایش صنعت و فعالیت‌های اقتصادی غفلت کنیم. در نتیجه امروزه با بحران انباشته کمبود آب مواجه شویم.

عجب آنجاست که به خاطر غفلت روش شناختی عده‌ای و نیز نفع برخی دیگر، راه‌حل‌های بحران زیست‌محیطی را همچنان بر نظریه‌ای استوار کرده‌ایم (نظریه نئوکلاسیک) که خود عامل بحران بوده است. تا زمانی که در آموزش، پژوهش و سیاست‌گذاری اقتصادی از آموزه‌های کلاسیک و نئوکلاسیک که وابسته به استعاره‌های فیزیک نیوتنی است و ترجمه‌ای وارده شده، استفاده می‌کنیم، تعمیق بحران‌های زیست‌محیطی به ویژه در حوزه آب، دور از انتظار نیست.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....