تاریخ انتشار : جمعه 28 مهر 1402 - 16:00
کد خبر : 143870

بانک ملی ایران به شرکت سازنده اف ۱۴ وام می‌دهد!

بانک ملی ایران به شرکت سازنده اف ۱۴ وام می‌دهد!

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم: اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۲۸ مهر ۱۳۵۳؛ بانک ملی ایران به شرکت سازنده اف ۱۴ وام می دهد

شرکت هواپیماسازی آمریکایی «گرونمان» اعلام کرد ۹ بانک آمریکایی و بانک ملی ایران، وامی به مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار در اختیار این شرکت می گذارند. از این مبلغ بانک ملی ایران پرداخت ۷۵ میلیون دلار را تعهد کرده است.

شرکت «گرونمان» اخیرا با مشکلات مالی روبرو شد و برای رفع بحران مالی خود از کنگره ۱۰۰ میلیون دلار پیش‌پرداخت برای ساخت هواپیمای اف-۱۴ تقاضا کرد، اما سنای آمریکا با این تقاضا موافقت نکرد و شرکت «گرونمان» ناگزیر با موسسات خصوصی تماس گرفت.

بهره وامی که به «گرونمان» داده می شود، بیشتر از نرخ بهره ممتاز است. بهره ممتاز نرخی است که بانک ها به امضاهای درجه اول می دهند.

۲۸ مهر ۱۳۶۳؛ ایران به مالزی اتوبوس صادر می کند

«حاجی محی‌الدین حاجی‌ محمدیاسین» معاون بازرگانی و صنایع مالزی که در رأس یک هیات بازرگانی به کشورمان آمده بود، پس از امضای چند یادداشت تفاهم با بدرقه آقای خسرو تاج، معاون بازرگانی خارجی وزارت بازرگانی و چند تن از مسوولان این وزارتخانه تهران را ترک کرد.
خسرو تاج گفت: براساس این توافق، ایران کالاهایی مانند اتوبوس، نفت خام، پسته، دارو، کمپوت، میوه تازه و خشکبار به مالزی صادر و در مقابل کالاهایی مانند قطع، کائوچو و چوب از مالزی وارد خواهد کرد.

۲۸ مهر ۱۳۶۳؛ «اوپک» قیمت پایه نفت خود را کاهش نمی‌دهد

«شیخ علی الخلیفه الصباح» وزیر نفت کویت گفت: سازمان کشورهای صادرکننده نفت در نظر ندارد قیمت پایه نفت را که اینک ۲۹ دلار در هر بشکه است، کاهش دهد.
وزیر نفت کویت اظهار کرد: کشورهای صادرکننده نفت عضو اوپک هرگونه تلاش خود را برای دفاع از حد قیمت‌های تعیین‌شده به کار خواهند گرفت.
یادآور می‌شود این اظهارات به دنبال تصمیم نروژ، انگلیس و نیجریه مبنی‌بر کاهش قیمت نفت خود صورت گرفته است. تنها کشور نیجریه در سازمان کشورهای صادرکننده نفت عضویت دارد.
میدل ایست اکونومیک نوشت، چند کشور عضو اوپک از جمله عربستان سعودی برای نگهداری قیمت‌های کنونی نفت با کاهش سه میلیون بشکه از حجم تولید روزانه این سازمان موافقند.
احمد زکی یمانی، وزیر نفت سعودی گفت: اطمینان دارم که صادرکنندگان نفت اوپک و همچنین برخی از تولیدکنندگان دیگر که با همکاری دارند آماده دفاع از قیمت‌های رسمی فعلی اوپک هستند و ما این مطلب را در آینده نزدیک ثابت خواهیم کرد.

۲۸ مهر ۱۳۷۳؛ امضای تفاهم‌نامه میان تهران و رم برای تعویق بازپرداخت بدهی

بانک مرکزی «مدیو کردیتو» ایتالیا به منظور تعویق در بازپرداخت بدهی‌های ایران یادداشت تفاهمی با مقامات بانکی جمهوری اسلامی امضا کرد.
این یادداشت تفاهم به ابتکار اتحادیه صاحبان صنایع ایتالیا و به منظور رسمیت بخشیدن به تفاهم‌نامه مقدماتی ژوئیه گذشته دو طرف امضا شد.
براساس توافق مقدماتی ایران و ایتالیا، شرکت‌های طلبکار تحت پوشش بیمه تجارت خارجی ایتالیا «ساچه» طلب خود را از محل وامی وصول می کنند که گروهی از بانک‌های ایتالیایی به تهران پرداخت خواهند کرد.
همچنین بنابر این توافق‌نامه، کارخانه های طلبکار ایتالیایی که تحت پوشش ساچه نبوده‌اند، ۲۵ درصد طلب خود را نقدی و باقیمانده را در ۱۶ قسط سه ماهه دریافت خواهند کرد. زمان پرداخت اولین قسط ایران نیز ژوئیه سال ۱۹۹۶ تعیین شده است.
یادآور می شود این تفاهم‌نامه شامل آن دسته از بدهی‌های ایران می‌شود که مربوط به قراردادهای منعقدشده پیش از ۳۱ دسامبر ۱۹۹۳ است.
میزان کل این بدهی اعم از تحت پوشش ساچه و غیر آن بیش از ۲۶۰۰ میلیارد لیر یعنی حدود یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار است.

دلار تا زیر ۲۵۰ تومان سقوط کرد

ارزش برابری انواع ارزهای معتبر در مقابل ریال صبح امروز به شدت کاهش یافت؛ به طوریکه نرخ هر دلار آمریکا تا زیر ۲۵۰۰ ریال سقوط کرد.
یکی از متقاضیان فروش ارز گفت: شوک ناگهانی که به بازار وارد شده، موجب تشنج در خرید و فروش ارز شده است. تفاوت قیمت خرید دلار میان صرافی‌ها و حدود ۱۰۰ ریال می‌رسد و در هیچ کجای بازار قیمت واقعی به دست نمی‌آید. همین امر باعث شده که فروشندگان ارز به دنبال بالاترین نرخ خرید بگردند.
همچنین یکی از صرافان علت سقوط ناگهانی ارز در مقابل ریال را ازجمله آثار مثبت سفر اخیر ریاست‌جمهوری به کشورهای جنوب شرق آسیا می‌دانست و پیش‌بینی کرد نرخ ارز همچنان کاهش یابد.
این گزارش حاکی است، از ساعت ۱۰ صبح دیروز هجوم بی‌سابقه مردم برای فروش ارزهای خود به صرافان موجب افزایش عرضه و کاهش تقاضا و درنتیجه افت شدید ارزش ارز در بازار آزاد شد.
یکی از صرافان پاساژ «گلشن» نیز گفت: از ظهر روز سه‌شنبه بازار آزاد شاهد افزایش عرضه ارز و کاهش خرید آن بود. از طرفی بانک مرکزی هم در دو روز گذشته به میزان قابل توجهی ارز در بازار آزاد تزریق کرد که همین امر باعث کاهش شدید قیمت ارز در مقابل ریال شد.

۲۸ مهر ۱۳۸۳؛ شکست نخستین مرحله واگذاری سهام دولتی

سازمان خصوصی سازی دیروز بیش از ۸۰ میلیون سهم ازسهام چهار شرکت سیمان هرمزگان، کنتورسازی ایران، نیروترانس و ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران را در بورس عرضه کرد.
سهام عرضه‌شده دیروز خریداری نداشت و سهامداران در حال بررسی بیشتر بازار هستند.
سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده است ۵ هزار میلیارد ریال سهام ۱۲ شرکت دولتی را در بورس به مزایده می‌گذارد.

مبارزه با کالاهای چینی در اولویت کار ستاد مبارزه با قاچاق کالا است

مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا، ارز سازمان تعزیرات حقوقی گفت: مبارزه با قاچاق کالا کالاهای چینی در اولویت برنامه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور قرار گرفت.
جعفر نوری در زمینه اقدامات انجام‌شده برای مبارزه با قاچاق کالاهای چین به کشور افزود: برای تشدید مقابله با این کالاها در سازمان تعزیرات مقرر شد که با صدور احکام بازدارنده در بحث قاچاق کالاهای چینی به ویژه کفش‌های چین اقدام شود.

۲۸ مهر ۱۳۹۳؛ فروش ارز صادراتی به بانک‌ها با نرخ روز

روز گذشته مراسم روز ملی صادرات در حالی بدون حضور رئیس‌جمهور برگزار شد که معاون اول وی از برنامه‌ریزی دولت در صورت ادامه تحریم‌ها یا شرایط دشوارتر برای اقتصاد خبر داد.
اسحاق جهانگیری همچنین به تصمیمات جدید ارزی دولت اشاره کرد که براساس آن نرخ سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی تا ۱۰ درصد کاهش یافت و امکان فروش ارز حاصل از صادرات به نرخ آزاد به سیستم بانکی نیز تصویب شد.
در بسته خروج از رکود که بخشی از آن برای تصویب به مجلس ارائه شده، بخشی از مصوبات در اختیار دولت است که تصویب و ابلاغ شده است.
تازه‌ترین تصمیمات ارزی دولت یازدهم که در این بسته دیده شده، نیز یکی دیگر از موضوعاتی بود که ازسوی معاون اول رئیس‌جمهور مورد تاکید قرار گرفت.
بر این اساس به بانک مرکزی این اختیار داده شده تا به تدریج یکسان‌سازی و کاهش نسبت سپرده قانونی بانک‌ها را متناسب با نرخ تورم در دستورکار داشته باشد.

جهانگیری افزود: براساس مصوبه دولت، کاهش پلکانی سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی در اختیار رئیس کل بانک مرکزی قرار گرفته و قرار است نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات نیز متناسب با نرخ تورم کاهش یابد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....