تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 فروردین 1402 - 11:23
کد خبر : 123011

بازی سیاسی یا توجه به منفعت مردم، مسئله این است!

بازی سیاسی یا توجه به منفعت مردم، مسئله این است!

هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی ۲۸ فروردین ماه مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت را اعلام وصول کرد؛ طرح که با امضای ۴۰ نفر از نمایندگان تقدیم هیات رئیسه شد. اقتصاددان: هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی ۲۸ فروردین ماه مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح سید رضا

هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی ۲۸ فروردین ماه مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت را اعلام وصول کرد؛ طرح که با امضای ۴۰ نفر از نمایندگان تقدیم هیات رئیسه شد.

اقتصاددان: هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی ۲۸ فروردین ماه مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت را اعلام وصول کرد؛ طرح که طی گزارش ۲۷ فروردین کمیسیون صنایع مجلس و با امضای ۴۰ نفر از نمایندگان تقدیم هیات رئیسه شد و طبق قانون، وزیر صمت حداکثر طی مدت ۱۰ روز موظف به حضور در مجلس و ارائه توضیحات در جلسه علنی است.

گفته می‌شود از جمله دلایلی که سبب این استیضاح شده وضعیت فعلی صنعت لوازم خانگی و به‌ویژه خودروسازی است. فاطمی‌امین پیش از تصدی پست وزارت، وعده تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۱، کاهش قیمت خودرو همزمان با افزایش تولید و کیفیت و اجرای تعهدات خودروسازان، پرهیز از تصدی‌گری در صنعت خودروسازی و پرهیز از قیمت‌گذاری دستوری را داده بود که طی مدت وزارت خود نتوانسته در این رابطه به‌موفقیت برسد، البته سال گذشته هم نمایندگان اقدام به استیضاح وزیر صمت کردند؛ اما همان موقع با ۱۸۲ رای مخالف به‌استیضاح، فاطمی‌امین ماندنی شد؛ حالا و با گذشت حدود پنج ماه از آن دوره و همزمان با گران شدن قیمت کارخانه‌ای خودرو و حواشی به‌وجود آمده پیرامون این موضوع، بار دیگر موضوع استیضاح وزیر داغ شد.

‎به‌اعتقاد من رویه فعلی مجلس، سیاسی است

فرشاد پرویزیان، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس ضمن بیان اینکه استیضاح حق قانونی مجلس است، ابراز کرد: در حقیقت مجلس با این استیضاح اقدامی غیرقانونی نمی‌کند و وزیر هم باید پاسخگو باشد که به‌چه علت به‌وعده‌های داده شده عمل نکرده است.

وی با اشاره به اینکه مجلس سال گذشته هم اقدام به استیضاح وزیر صمت کرد؛ اما رای اعتماد بازگشت. سوال این است که چرا در آن دوره رای بازگشت و چرا امروز دوباره حرف از استیضاح می‌زنند، ابراز کرد: اگرچه مدیریت وزیر صمت ضعیف است؛ اما نکته این است که برخی نمی‌توانند مشکل صنعت خودروسازی را به‌صورت ریشه‌ای برطرف کنند، می‌خواهند این مشکلات را بر گردن فرد دیگری بیندازند!

پرویزیان اضافه کرد: آیا امروز وزیر صمت می‌تواند خودروی کارکرده وارد کند یا اینکه واردات این خودروها در دستان مجمع عالی نظارت و مجمع تشخیص مصلحت است؟

این کارشناس اقتصادی ضمن تاکید بر اینکه بازار در نتیجه سیاست‌های نادرست اقتصادی، خلق نقدینگی، مراجعه به پایه پولی، تورم، مسائل و مشکلات ناشی از تحریم و برجام و سیاست است که با وضع کنونی مواجه شده است، گفت: با این شرایط برخی توقع دارند، یک نفر معجزه کند؟!

فردای استیضاح، صنعت خودرو و لوازم خانگی ما اصلاح می‌شود؟

وی این رویه را بازی سیاسی دانست و خاطرنشان کرد: ضمن اینکه استیضاح را حق مجلس می‌دانم؛ اما آقایان پاسخ دهند که آیا فردای استیضاح، صنعت خودرو و لوازم خانگی ما اصلاح می‌شود و آیا با آمدن وزیر بعدی ما شاهد بهبود امور خواهیم بود؟

پرویزیان تاکید کرد: چنانچه با شرایط عادی در کشور مواجه بودیم و مدیریت به‌صورت عادی پیش می‌رفت و اتفاقی خارج از انتظار رخ نمی‌داد و در ادامه این مسیر، وزیر مربوطه به‌وعده‌های خود عمل نمی‌کرد، آن‌گاه استیضاح منطقی بود؛ اما امروز که کشور درگیر مشکلاتی بزرگ است، بنابراین باید بپذیریم که بخشی از اتفاقات فعلی از عملکرد وزیر خارج است.

«انحصار» صنعت خودرو را به این روز انداخته است

این کارشناس اقتصادی ضمن بیان اینکه آیا در کشور مافیای خودرو نداریم، آیا این مافیا مانع واردات خودروی کارکرده نشد؛ مشکل اصلی صنعت خودرو و لوازم خانگی را انحصار خواند و ادامه داد: سال‌های سال است که انحصار، صنعت خودرو را به این روز انداخته و بلای جان اقتصاد ایران شده است، متاسفانه رانت موجود به ورود خودروی کارکرده رضایت نمی‌دهد و حتی در صورت رضایت، اجازه واردات به فردی جز خودشان را نمی‌دهند.

عده‌ای به‌اسم حمایت از تولید، مشکلات صنعت خودرو را تقویت می‌کنند

وی با تاکید بر اینکه عده‌ای به‌اسم حمایت از تولید، مشکلات صنعت خودرو را تقویت می‌کنند، گفت: مسئولان می‌گویند برای واردات خودرو، ارز نداریم و این درحالی است که به‌اذعان مسئولین ترکیه، ایرانی‌ها سال گذشته هشت میلیارد دلار در این کشور ملک خریدند، مسئولین پاسخ دهند این میزان ارز از کجا آمد؟!

پرویزیان اظهار کرد: امروز وزیر را بابت موضوعی استیضاح می‌کنند که نتیجه در پیش گرفتن سیاست‌هایی نادرست طی چندین دهه است و نه عملکرد یک سال و نیمِ وزیر صمت فعلی؛ حتی نمی‌توان مشکل این صنعت را به این دولت و یا دولت سابق نسبت داد.

این کارشناس اقتصادی درادامه سخنان خود به‌موضوع صنعت لوازم خانگی هم اشاره و ضمن بیان اینکه «انحصار»، صنعت لوازم خانگی را هم با مشکل مواجه کرده است، تصریح کرد: این صنعت رو به‌رشد بود؛ اما راه خودروسازی را در پیش گرفت و واردات را ممنوع کرد.

وی تاکید کرد: انحصارِ غیرطبیعی، کیفیت محصول را کاهش و قیمت را افزایش می‌دهد و درنتیجه عدم رضایت مصرف‌کننده را به‌دنبال دارد، البته باید گفت که مشکلات صنعت لوازم خانگی همچون خودروسازی حاد نیست، چراکه تعداد تولیدکنندگان در حوزه لوازم خانگی زیاد است، بنابراین اوضاع در این صنعت بهتر است.

پرویزیان اضافه کرد: البته تمامی این مشکلات را نمی‌توان ناشی از رانت دانست، بلکه باید به این نکته هم توجه کرد که این دو صنعت ماده اولیه خود که ورق فولاد است را بنابر تصویب مجلس باید به‌نرخ جهانی از بورس تهیه کنند، حال سوال اینجاست که آیا تولیدکننده می‌تواند ماده اولیه را با نرخ جهانی تهیه کند؛ اما محصول نهایی را با نرخی پایین در اختیار مصرف کننده قرار دهد؟

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: به تمامی این موارد بحث تحریم‌ها را هم اضافه کنید و به این پرسش پاسخ دهید که آیا یک نفر مقصر تمامی این اتفاقات است که همان یک نفر پاسخ دهد؟!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....