تاریخ انتشار : جمعه 14 مهر 1402 - 21:27
کد خبر : 141395

بازدهی منفی قیمت طلا در بازار

بازدهی منفی قیمت طلا در بازار

بازار طلا و ارز تهران در هفته پیش شاهد نوساناتی بود. هر چند که طلا در این مدت بازدهی مناسبی نداشت، اما دلار برای ورود به یک کانال جدید خیز برداشت. اقتصاددان: بر اساس گزارش وال استریت ژورنال ایالات متحده درخواست عراق برای یک میلیارد دلار پول نقد را به بهانه استفاده احتمالی ایران رد

بازار طلا و ارز تهران در هفته پیش شاهد نوساناتی بود. هر چند که طلا در این مدت بازدهی مناسبی نداشت، اما دلار برای ورود به یک کانال جدید خیز برداشت.

اقتصاددان: بر اساس گزارش وال استریت ژورنال ایالات متحده درخواست عراق برای یک میلیارد دلار پول نقد را به بهانه استفاده احتمالی ایران رد کرد، از آنجایی که در سال گذشته همزمان با افزایش فشار ایالات متحده بر منابع ارزی عراق قیمت دلار در ایران بالا رفت، اقدام ایالات متحده برای بازار ارز آشنا بود.

دلار تهران پس از سه هفته در روز پنجشنبه توانست سقف ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومانی را بشکند و وارد نیمه دوم کانال پنجاه هزار تومانی شود.

بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد در ابتدای هفته جاری قیمت سکه و‌طلا تحت تاثیر قیمت جهانی دچار کاهش شد، تقویت شاخص دلار و رکورد شکنی بازدهی اوراق قرضه عاملی بود که سبب کاهش ارزش اونس جهانی شد، با کاهش قیمت اونس جهانی، ارزش ذاتی طلا و سکه کاهش پیدا کرد و در شرایط رکودی دلار تهران، قیمت طلا در بازار داخل کاهش یافت.

در شرایطی که در طول هفته اخبار سیاسی در رکود نسبی بودند خبر تعطیلی احتمالی دولت آمریکا و عدم تصویب بودجه ایالات متحده، معامله گران را امیدوار به رشد اونس طلا کرد ولی در نهایت تصویب ۴۵ روزه بودجه به سقوط بیشتر اونس طلا دامن زد و قیمت ها نزولی شدند.

در میانه هفته خبر عضویت احتمالی ایران در اف‌ای‌تی‌اف از طرف رییس اتاق بازرگانی ایران به بازار مخابره شد ولی در ادامه این خبر مانند گذشته تکذیب شد.

تراز تجاری کشور در نیمه اول سال جاری به اندازه ی ۶ میلیارد دلار منفی شد که قابل توجه بود و منعکس کننده اشکالاتی در چرخه اقتصادی و ارزی کشور برای بازار ساز بود.

معامله گران با اظهارات نورنیوز به حصول توافق امیدوار شدند ولی در نهایت برکناری رییس کنگره آمریکا به افزایش انتظارات صعودی دامن زد چرا که بعد از برکناری رییس کنگره آمریکا تعدادی از جمهوری خواهان پیشنهاد ریاست ترامپ بر کنگره را مطرح کرده اند و بنابر توییت منتشر شده توسط فاکس نیوز ترامپ حاضر است برای دوره مشخصی این مسولیت را بر عهده بگیرد.

خبر دیگری که در پایان هفته مورد توجه بازار ارز قرار گرفت خبر وال استریت ژورنال بود ایالات متحده درخواست عراق برای یک میلیارد دلار پول نقد را به بهانه استفاده احتمالی ایران رد کرد، از آنجایی که در سال گذشته همزمان با افزایش فشار ایالات متحده بر منابع ارزی عراق قیمت دلار در ایران بالا رفت، اقدام ایالات متحده برای بازار ارز آشنا بود.

الگوی رفتاری دلار

بررسی‌ها از قیمت دلار نشان می‌دهد دلار در بازه زمانی هفته جاری نوسانی نداشته و در روز پنجشنبه هم مانند هفته گذشته بازده حدود صفر درصدی را ثبت کرده است. بررسی قیمت دلار در یک ماهه گذشته نشان می‌دهد که دلار غالبا در پایان هفته‌ها کمی افزایش یافته است ولی در ادامه هفته بعد اصلاح می کند به همین خاطر اگر دلار مانند گذشته رفتار کند احتمال کاهش برای آن در ادامه هفته جاری وجود دارد.

علامت درهم برای دلار

همزمان با افزایش قیمت دلار در پایان هفته، حباب درهم کاهش پیدا کرده است میانگین هفتگی حباب درهم نیز پایین تر از محدوده ماهانه، سه‌ماهه و شش‌ماهه است، با توجه به آنکه امارات بزرگترین صادرکننده کالاهای غیر نفتی به ایران است، به همین خاطر درهم نقش مهمی در تقاضای بنیادی ارز و تامین نیازهای کشور دارد، حباب درهم از اختلاف نرخ دلار تهران با نرخ درهم ضربدر نرخ برابری درهم به دلار به دست می آید و کاهش آن نشان میدهد که بازارساز به اندازه‌ای ارز در اختیار دارد که بتواند بازار را در کنترل بگیرد و قیمت ها را کاهشی کند. حباب درهم در روز پنجشنبه به ۴۱۶ تومان کاهش یافت. مهم ترین مقاومت درهم در محدوده ۱۳ هزار و ۷۵۰ قرار دارد. حمایت ۱۳۵۶۰ تومان هم حمایت بسیار مهمی برای درهم است که با حمایت ۵۰ درصدی فیبوناچی تطابق دارد.

حباب سکه افزایش یافت

با توجه به کاهش حباب درهم افزایش قیمت دلار در روز پنجشنبه می‌تواند ناشی از عملکرد بازیگران بازار طلا باشد، با توجه به آنکه قیمت طلا در داخل تحت تأثیر اونس جهانی و قیمت دلار است، با کاهش قیمت اونس جهانی، در صورتی که دلار رشد کند می تواند از کاهش بیشتر طلا جلوگیری کند.

همزمان با کاهش قیمت اونس طلا حباب سکه در هفته گذشته افزایش یافت و در روز دوشنبه تا کانال ۲۲ درصدی پیشروی کرد . این میزان از تاریخ ۱۱ تیر بی‌سابقه بوده است و نشان دهنده آن است که اگر دلار کاهشی شود سکه می تواند با شتاب بیشتری ریزش کند.

سکه و ربع سکه در هفته گذشته بازدهی نداشتند ولی طلای آب شده تحت تأثیر کاهش اونس طلا زیان ۲.۳ درصدی را نصیب دارندگان خود کرد. طلا تا نزدیکی حمایت ۹ میلیون و۶۰۰ هزار تومانی کاهش یافته است و مهم ترین مقاومت پیش روی آن محدوده ۱۰ میلیون و ۸۰ هزار تومان است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....