تاریخ انتشار : دوشنبه 3 مرداد 1401 - 19:36
کد خبر : 95649

بازار بلاتکلیف برنج

بازار بلاتکلیف برنج

با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان به دلیل نوسانات قابل توجه قیمت برنج در بازار بر آزادسازی واردات این کالای اساسی تاکید داشتند، به تازگی این طور اعلام شد که طبق تصمیم سی‌امین نشست ستاد تنظیم بازار، ممنوعیت فصلی برنج در سال جاری لغو شد. همچنین در روز اول مرداد لغو ممنوعیت فصلی واردات

با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان به دلیل نوسانات قابل توجه قیمت برنج در بازار بر آزادسازی واردات این کالای اساسی تاکید داشتند، به تازگی این طور اعلام شد که طبق تصمیم سی‌امین نشست ستاد تنظیم بازار، ممنوعیت فصلی برنج در سال جاری لغو شد. همچنین در روز اول مرداد لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج به گمرکات اجرایی ابلاغ شد. این در حالی است که تکلیف واردات برنج هنوز مشخص نیست اما در این حین برخی از نمایندگان مجلس بر جلوگیری از واردات برنج تاکید دارند. اخیرا مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفته بود که با توجه به وارداتی که صورت گرفته و نسبت به قبل کم بوده است، باید واردات برنج در این مقطع ادامه پیدا کند. وی حتی تاکید کرده بود که این اتفاق باید قبل از شروع ممنوعیت رخ دهد و اگر در زمان آن باشد، قطعا هیچ نفعی برای تنظیم بازار نخواهد داشت.
در سال گذشته با توجه به شرایط واردات و پیش‌بینی‌ای که در مورد افزایش قیمت برنج داخلی وجود داشت رایزنی بسیاری صورت گرفت تا ممنوعیت واردات لغو شود و یا به تعویق بیفتد، حتی گمرک ایران هشدار داده بود که با توجه به وضعیت واردات، عدم لغو ممنوعیت می‌تواند موجب افزایش قیمت در ماه‌های آینده شود ولی در نهایت واردات ممنوع و افزایش قیمت نیز به دلایل مختلف در پایان سال به ثبت رسید. در این میان آخرین گزارش تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد که در سه ماهه اول امسال، واردات کالای اساسی حدود شش میلیون تن به ارزش بیش از ۵/۴ میلیارد دلار بوده که سهم برنج به ۶/۵۸۳ هزار تن به ارزش بالغ بر ۵۵۰ میلیون دلار می‌رسد. گزارش‌های رسمی نیز بیانگر افزایش ۱۶۴ درصدی قیمت برنج ایرانی و بیش از ۴۷ درصدی برنج وارداتی در خردادماه امسال نسبت به پارسال است.

جلوی واردات برنج را بگیرید

در این خصوص اما نماینده آستانه اشرفیه در مجلس تاکید کرد که باید جلوی واردات برنج گرفته شود. ابراهیم نجفی در جلسه علنی دیروز در تذکری گفت؛ تا زمانی که برنج در دست واسطه و دلال بود کسی به مصرف‌کننده فکر نمی‌کرد اما وقتی برنج به کیلویی ۱۳۰ هزار تومان رسید شرایط تغییر کرد؛ امروز کشاورزان و برنجکاران باید حاصل دسترنج خود را بگیرند اما با واردات بی‌رویه احتمال نابود شدن محصولات داخلی و ایجاد مشکل برای کشاورزان وجود دارد. وی افزود: از طرف دیگر از روز گذشته با تصمیم ستاد تنظیم بازار و اعلام سازمان گمرک برخلاف قوانین بالادستی و حتی برخلاف رویه سال‌های قبل ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت برداشته شده که باعث نگرانی شدید کشاورزان است. در قانون صادرات و واردات کشور به دولت تعیین تکلیف شده که ترخیص برنج از زمان اول مرداد ماه تا پایان آبان ماه ممنوع است. به گفته وی، بر اساس اصلاح قانون تضمین محصولات کشاورزی، هرگونه سیاست حمایتی در بازار محصولات از جمله برنج باید صورت گیرد.

لزوم حمایت از کشاورزان

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت،   در این رابطه همچنین نماینده مردم قائمشهر در مجلس با گلایه از آزادسازی واردات برنج در فصل برداشت این محصول و متضرر شدن کشاورزان، خواستار رسیدگی به این موضوع از سوی مسوولان شد. کمال علیپورخنکداری در نشست علنی دیروز مجلس در تذکر شفاهی خطاب به دولتمردان اظهار کرد: امروزه شاهد آزادسازی واردات برنج همزمان با فصل برداشت از سوی کشاورزان هستیم.
نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس یازدهم تاکید کرد: اگر قرار است به مساله اشتغال کشاورزان و استقلال در این حوزه توجه کنیم و معیشت مردم و کشاورزان بهبود یابد، نباید این اقدام صورت می‌گرفت. چرا وزارت صمت و دولت اقدام به آزادسازی واردات برنج کرده است؟
وی خطاب به قالیباف رییس مجلس تصریح کرد: امروز کشاورزان گلایه‌مند بوده‌ و نگران هستند؛ لذا درخواست می‌شود همانطور که رهبر معظم انقلاب در خصوص حمایت از کشاورزان بارها تذکر فرموده‌اند، این موضوع از سوی جنابعالی نیز پیگیری شود.

لغو ممنوعیت واردات برنج هنوز قطعی نشده است

این در حالی است که منابع آگاه اعلام کرده‌اند که واردات برنج هنوز قطعی نیست و بخشنامه آن توسط وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ نشده و مشکلاتی درخصوص واردات برنج وجود دارد. براساس پیگیری‌های انجام شده، گمرک این موضوع را در حالی اعلام کرده که جلسات مربوط به صدور مجوز واردات برنج در جهاد کشاورزی هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است. در واقع شیوه‌های مختلفی برای واردات برنج قرار است تعیین شود که هنوز جزئیات آن قطعی نشده است.
عسگری معاون گمرک ایران گفته است که طبق تصمیم سی‌امین نشست ستاد تنظیم بازار و براساس پیشنهاد وزارت جهاد، ممنوعیت فصلی برنج در سال جاری لغو شد. لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج روز اول مردادماه به گمرکات اجرایی ابلاغ شد. در این رابطه یادآور می‌شود که براساس بند ۸ مندرجات ذیل یادداشت فصل دهم قانون مقررات صادرات و واردات، ترخیص برنج در فصل برداشت ممنوع و زمان این ممنوعیت از اول مردادماه هر سال تا پایان آبان‌ماه همان سال تعیین شده است.
اما با توجه به وضعیت بازار داخل و افزایش قیمت‌ها، از مدتی قبل مذاکرات برای لغو ممنوعیت واردات در سال جاری در جریان بود و واردکنندگان خواستار ادامه روند واردات بودند. در سال گذشته نیز با توجه به وضعیت واردات برنج و هشدارهایی که در مورد افزایش قیمت وجود داشت، رایزنی بسیاری درباره لغو ممنوعیت انجام شده ولی با آن موافقت نشده بود.

اختصاص ۸۰ هزار تن برنج و شکر برای ایام محرم و صفر

گفتنی است مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در آستانه ماه محرم از اختصاص ۸۰ هزار تن برنج و شکر از محل ذخایر راهبردی کالاهای اساسی این شرکت برای برپایی آیین‌های ایام محرم و صفر خبر داد. سعید راد گفت: این اقلام به منظور تهیه و توزیع نذورات با قیمت‌های مصوب در اختیار هیات‌های مذهبی، تکایا و دسته‌های سوگوار قرار می‌گیرد.
وی با اعلام اینکه این کالاها شامل ۵۰ هزار تن برنج و ۳۰ هزار تن شکر است، افزود: توزیع اقلام مذکور که برای ماه‌های محرم و صفر در نظر گرفته شده است، به‌زودی آغاز می‌شود و در طول ایام سوگواری تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه تخصیص اقلام فوق در هر استان برعهده کارگروه تنظیم بازار آن استان قرار دارد، اظهار کرد: ادارات کل غله و خدمات بازرگانی استان‌ها، مقدار تعیین‌شده از این کالا را به نمایندگانی که از سوی سازمان جهاد کشاورزی و سازمان تبلیغات اسلامی استان معرفی می‌شوند، تحویل خواهند داد. معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه در طرح عرضه کالاهای اساسی برای این ایام گرانقدر، قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی ۱۹ هزار تومان، برنج هندی ۱۷ هزار تومان، برنج تایلندی ۱۱ هزار تومان و شکر ۱۸ هزار تومان تعیین شده است، خاطرنشان کرد: این کالاها از محل انبارهای ادارات کل غله و خدمات بازرگانی استان‌ها تامین شده است.
گفتنی است، برنج‌های اختصاص یافته در کیسه‌های ۱۰ کیلویی و شکرهای تخصیص داده شده در کیسه‌های ۵۰ کیلویی بسته‌بندی شده‌ و با قیمت‌های مصوب توزیع خواهند شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....