روز گذشته فشار انتظارات کاهشی در میان معامله‌گران ارزی سبب ورود نرخ دلار آزاد به کانال ۴۷ هزار تومانی شد. این در حالی است که آخرین تاریخ ثبت نرخ شاخص ارزی در کانال ذکر شده ۲۸ اسفند ماه سال گذشته بوده و نرخ روز گذشته دلار را می‌توان کف قیمت این ارز در سال ۱۴۰۲ دانست. شنیده‌ها از هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که برخی از فعالان غیر‌رسمی در حال تلاش برای جلوگیری از روند کاهشی بوده و برخی دیگر نیز با این روند همراه شده و با عملیات خالی فروشی درصدد کسب سود هستند. کارشناسان بر این باورند که آزاد‌سازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشور‌های همسایه می‌تواند سبب تغییر در سمت و سوی انتظارات فعالان شده باشد، چرا که این امر را سرآغاز ایجاد توافق کوتاه مدت با غرب می‌دانند. اما در این میان عده دیگری از کارشناسان نیز هستند که با پیگیری همین سیگنال‌ها احتمال شکل‌گیری توافق موقت را بسیار اندک دانسته و بر این باورند که تاکنون اتفاق جریان‌ساز جدیدی در زمینه روابط خارجی کشور رخ نداده است. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در واپسین معاملات روز گذشته با بیش از ۲هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به میانه کانال ۴۷ هزار تومان رسید.

2 copy

روند کاهشی در همه بازارها

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  روز گذشته افت قیمت دلار به عنوان پیشران بازارها عمل کرد، تا در دیگر بازارها نیز کاهش قیمت‌ها به چشم بخورد. بررسی‌ها حاکی از آن است که بازار سهام، در روزهای اخیر روند نزولی داشته است. سیگنال‌های قیمتی از بازار مسکن نیز نشان می‌دهد که سطح قیمت‌های اعلامی کمی کمتر از قبل بوده است.  روز گذشته بهای قیمت برخی خودروها نزولی بود که این شدت کاهش در روز گذشته پررنگ‌تر از قبل بوده است. جو کاهشی بازار ارز و طلا در روزهای اخیر، به دلیل خبرهای منتشر شده و خوش‌بینی نسبت به آینده اقتصاد کشور بوده است. البته هنوز اخبار رسمی از توافق احتمالی با دیگر طرف‌های مذاکره منتشر نشده است، اما برخی اخبار غیررسمی نشان می‌دهد که بخشی از منابع بلوکه شده در حال آزاد شدن است. انتشار این اخبار احتمالا عرضه دلار را نیز از سوی صادرکنندگان بیشتر خواهد کرد، زیرا صادر‌کنندگان دوست ندارند که دلار را در کف قیمتی عرضه کنند. هر چند این شرایط نزول قیمتی در بازارها وجود دارد، برخی از تحلیل‌گران نیز معتقدند نمی‌توان انتظار داشت که تا اعلام یک خبر موثق از سوی مقامات مسوول کشور، این روند نزولی تداوم داشته باشد. جو کاهشی دلار و سکه باعث شده برخی از افراد که در این دو بازار سرمایه‌گذاری کردند، حداقل در کوتاه‌مدت نگرانی نسبت به افت بیشتر احساس کنند، هر چند هنوز بسیاری سرمایه‌گذاری در بازارهای دارایی را در مقابل شرایط تورمی گزینه عقلانی تلقی می‌کنند. در مجموع به نظر می‌رسد طی هفته‌های اخیر، کاهش تنش‌ها با کشورهای منطقه و بهبود روابط سیاسی، ارائه سیگنال‌ها درخصوص آزادسازی دلارهای بلوکه شده و تبادل زندانی‌ها میان ایران و کشورهای غربی و همچنین گفت‌وگوی تلفنی رئیسی و مکرون در شرایط بازارها اثر مثبت داشته است.

بازگشت دلار به نرخ اسفند ماه

دیروز یکشنبه ۲۱ خرداد ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر‌رسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. در حالی که هر برگ از این اسکناس آمریکایی در معاملات روز شنبه در سطوح قیمتی کانال ۴۹ هزار تومانی معامله می‌شد، نرخ این ارز در معاملات عصر روز گذشته با عبور از کانال ۴۸ هزار تومانی به رقم ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. بررسی‌ها حاکی از آن است که آخرین تاریخ حضور نرخ دلار آزاد در کانال ۴۷هزار تومانی ۲۸اسفند ماه سال گذشته بوده است. در هفته‌های اخیر بهبود روابط خارجی با کشور‌های همسایه و تبادل تعدادی از زندانیان سیاسی با کشور‌های غربی سبب شده سمت و سوی انتظارات فعالان بازار کاهشی شود. عده‌ای از این افراد بر این باورند که در صورت تداوم این شرایط و بهبود مجدد روابط خارجی کشور نرخ ارز پتانسیل افت قیمت‌های بیشتری را دارد. اما در این میان برخی از کارشناسان معتقدند که هنوز سیگنالی مبنی بر احتمال شکل‌گیری توافق جدید با غرب منتشر نشده و تا زمان انتشار اخبار قطعی نمی‌توان انتظار افت نرخ چشمگیری در بازار ارز داشت.

دست بالای فروشندگان سکه

روز گذشته همزمان با افت قیمت دلار در معاملات آزاد، نرخ سکه طلا نیز دچار نوسانات کاهشی شد. بر اساس فرمول محاسبه نرخ سکه طلا در بازار ایران هر قطعه از این فلز گران‌بها برابر است با حاصل‌ضرب نرخ دلار آزاد در بهای جهانی اونس طلا و ضریب تبدیل اونس به گرم سکه. روز گذشته نیز با افت قیمت دلار آزاد، تابلو‌های بازار سکه طلا نیز قرمز شد و هر قطعه سکه طلا ضرب امامی با حدود ۶۰۰ هزار تومان کاهش به رقم ۲۷میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. گفتنی است که نرخ حباب این کالای سرمایه‌ای نیز روز گذشته در سطوح قیمتی ۵میلیون و ۵۰۰هزار تومانی ثبت شد.