تاریخ انتشار : سه شنبه 7 فروردین 1403 - 19:13
کد خبر : 161888

این همه داروخانه برای چیست؟!؟

این همه داروخانه برای چیست؟!؟

دکتر حسن خسروی. مدرس دانشگاه و متخصص امور برنامه و بودجه کشور عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : چند وقتی است که شاهد رشد قارچ گونه و بی حساب و کتاب انواع داروخانه در سطح شهرها هستیم به حدی که آدم دلش میسوزه که اینها واقعا مگر چقدر مراجعه کننده و

دکتر حسن خسروی. مدرس دانشگاه و متخصص امور برنامه و بودجه کشور عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : چند وقتی است که شاهد رشد قارچ گونه و بی حساب و کتاب انواع داروخانه در سطح شهرها هستیم به حدی که آدم دلش میسوزه که اینها واقعا مگر چقدر مراجعه کننده و درآمد دارند؟ و آیا بین تعداد جمعیت یک شهر با تعداد داروخانه های آن چه نسبتی و با چه مختصاتی باید وجود داشته باشد و چه فرمولی دارد ؟
وجود تعداد بسیار زیاد داروخانه اولا نشانه تعداد زیاد فارغ التحصیلان دارو سازی است که البته این یک حسن خیلی بزرگ و قابل افتخاری است که ما از سیستم آموزشی توانمندی در حوزه علوم پزشکی برخورداریم و ثانیا خیلی جای تأمل دارد که با این اوضاع و احوال نابسامان اقتصادی یک نفر فارغ التحصیل داروسازی از کجا آورده که داروخانه با این همه هزینه راه اندازی نموده است . به نظر می‌رسد یک جای کار و یک نقطه ای از این فرایند و یک حلقه از این زنجیره اشکال اساسی دارد.
ما مردم اغلب دوست داریم به پزشک که مراجعه میکنیم انواع و اقسام داروها را برایمان بنویسند تا بلکه زودتر خوب شویم در حالی که برخی بیماری‌ها اساسا ممکن است با قدری ملاحظات و توجهات و استراحت و طی دوره بیماری خوب شوند. از آنطرف برخی پزشکان تصور می‌کنند که اگر دارو زیاد ننویسند بیمار فکر می‌کند که او پزشک حاذقی نیست و بدرد نمی‌خورد. بگذریم از برخی پزشکان هم که اخلاق حرفه ای و قسم نامه پزشکی را رعایت نکرده و احتمالا با برخی داروخانه ها زد و بندهایی را دارند که معامله ای شیرین و دو سر برد محسوب می‌شود؟!؟ خلاصه بحث دارو خانه و جذب دانشجوی داروسازی و احداث داروخانه و شرکت‌های دارو سازی و فرد پزشکی که دارو می‌نویسد و… زنجیره پیچیده و کلاف سردرگمی است که قطعا ندانم کاری و فساد و ناکارآمدی در آن وجود داشته و نیازمند بررسی همه جانبه دقیق و کارشناسی است چرا که بودجه کشور؛ سلامت مردم و آینده فرزندان ما با آن مستقیما سر و کار دارد.صحبتها پیرامون مافیای دارو ؛ قاچاق دارو و ابعاد و جوانب پیرامون آنهم در سطح جهان فراوان است و می‌طلبد که نهادهای ذیربط کنترل و نظارت جامع دقیق و مستمری روی این امر داشته باشند. متاسفانه در حوزه آموزش عمومی برای مردم کم کار شده و ما جزو پرمصرف ترین مردم جهان در زمینه استفاده از دارو هستیم و خانه هر کدام ما خودش یک داروخانه است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....