تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 بهمن 1402 - 21:01
کد خبر : 156217

رشد مبلغ هر فقره چک بی‌محل در ایران+ نمودار

این استان رکوردار سنگین ترین چک برگشتی شد

این استان رکوردار سنگین ترین چک برگشتی شد

متوسط ارزش هر فقره چک برگشتی در آذر ۱۴۰۲ در کل کشور برابر با ۱۰۳ میلیون تومان بوده است. سنگین‌ترین چک‌ها در استان البرز و کم‌ارزش‌ترین آن‌ها در استان کهگیلویه و بویر احمد برگشت خورده است. همچنین ارزش هر چک برگشتی نسبت به ماه گذشته در ۲۲ استان و نسبت به سال گذشته در همه

متوسط ارزش هر فقره چک برگشتی در آذر ۱۴۰۲ در کل کشور برابر با ۱۰۳ میلیون تومان بوده است. سنگین‌ترین چک‌ها در استان البرز و کم‌ارزش‌ترین آن‌ها در استان کهگیلویه و بویر احمد برگشت خورده است. همچنین ارزش هر چک برگشتی نسبت به ماه گذشته در ۲۲ استان و نسبت به سال گذشته در همه استان‌ها بیشتر شده است.

اقتصاددان: بانک مرکزی آمار چک‌های برگشتی را در آذر ۱۴۰۲ منتشر کرد. چک یکی از مهم‌ترین ابزارهای پرداخت پول است که برای پرداخت مبلغی در تاریخ مشخصی در آینده استفاده می‌شود. چک‌های صادر شده یا وصول می‌شوند یا برگشت می‌خورند. عمده برگشت خوردن چک‌ها به دلیل عدم وجود موجودی کافی در حساب افراد رخ می‌دهد و میزان آن می‌تواند شاخصی برای ارزیابی محیط اقتصادی باشد.

به گزارش بانک مرکزی در آذر ۱۴۰۲ در کل کشور ۷ میلیون و ۹۱۷ هزار فقره چک به ارزش ۵۲۵ هزار میلیارد تومان صادر شده که از این تعداد ۶۳۶ هزار فقره به ارزش ۶۵ هزار میلیارد تومان برگشت خورده است. اما میزان برگشت خوردن چک‌ در استان‌های مختلف تفاوت دارد. به طوری که بیشترین ارزش هر فقره چک برگشت خورده در استان البرز و کمترین آن در استان کهگیلویه و بویر احمد بوده است. همچنین آمار حاکی از افزایش ارزش هر چک برگشتی در ۲۲ استان نسبت به ماه قبل و افزایش ارزش هر چک برگشتی در همه استان‌ها نسبت به سال قبل است.

سنگین‌ترین چک‌ها در البرز برگشت خورده است

چک برگه‌ای است که کسی که آن را می‌نویسد قول پرداخت مبلغ مشخصی پول را به فردی دیگر در تاریخی مشخص می‌دهد. اما اگر چک مخدوش باشد و یا مبلغ نوشته شده در حساب فرد موجود نباشد، برگشت می‌خورد.

مطابق آمار در آذر ۱۴۰۲ متوسط ارزش هر چک برگشتی در کل کشور برابر با ۱۰۳ میلیون تومان بوده است. با این حال رقم این چک‌ها در برخی استان‌ها بیشتر و در برخی کمتر بوده است.

آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد سنگین‌ترین چک‌ها در استان البرز برگشت خورده است. ارزش هر چک برگشتی در این استان برابر با ۱۸۳ میلیون تومان بوده است. استان‌های هرمزگان، تهران و ایلام نیز چک‌ها با مبالغ سنگینی برگشت خورده‌اند. این موضوع می‌تواند حاکی از مشکلات اقتصادی و نامناسب بودن وضعیت کسب و کارها در این استان‌ها باشد.

با این حال استان‌ کهگیلویه و بویر احمد نیز با ۵۴ میلیون تومان کمترین ارزش چک‌های برگشتی در کشور را داشته است.

همچنین آمار حاکی از رشد ماهانه ارزش هر چک برگشتی در ۲۲ استان کشور است.

این استان رکوردار سنگین ترین چک برگشتی شد

رشد ارزش هر چک برگشتی در ۲۲ استان نسبت به ماه قبل

تغییر ماهانه ارزش هر چک برگشتی می‌تواند تحولات کوتاه‌مدت پرداخت در استان‌ها را نشان دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش هر چک برگشتی در آذر ۱۴۰۲ نسبت به آبان ماه این سال در کل کشور ۷ درصد بیشتر شده و از ۹۶ میلیون تومان به ۱۰۳ میلیون تومان رسیده است.

اما بیشترین افزایش ماهانه ارزش هر چک برگشتی در میان استان‌ها مربوط به استان ایلام بوده است. در این استان متوسط ارزش هر چک برگشتی از ۶۲ میلیون تومان در آبان به ۱۳۴ میلیون تومان در آذر رسیده است. این ارزش در ۲۱ استان دیگر نیز با افزایش همراه بوده که حکایت از افزایش رکود و نااطمینانی اقتصادی در این استان‌ها دارد.

با این حال در ۹ استان ارزش هر چک برگشتی نسبت به آبان کم شده که در این میان بیشترین کاهش مربوط به استان خوزستان بوده است. در این استان ارزش هر چک برگشتی از ۲۶۵ میلیون تومان به ۸۹۰ میلیون تومان در این یک ماه رسیده و بنابراین ۶۶ درصد کاهش یافته است.

اما بررسی تغییرات نسبت به سال گذشته می‌تواند تغییرات اساسی در وضعیت پرداخت پول را بهتر نمایان کند.

این استان رکوردار سنگین ترین چک برگشتی شد

رشد ارزش هر چک برگشتی در همه استان‌ها در یک سال گذشته

بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش هر چک برگشتی نسبت به آذر سال گذشته در سراسر کشور بیشتر شده است. به طوری که رشد نقطه به نقطه این ارزش در کل کشور در آذر امسال برابر با ۵۳ درصد بوده است. متوسط ارزش هر چک برگشتی در آذر ۱۴۰۱ برابر با ۶۸۰ میلیون تومان گزارش شده است.

بیشترین رشد نقطه به نقطه ارزش چک برگشتی یعنی تغییرات نسبت به موقعیت مشابه سال قبل در آذر امسال برای استان البرز برابر با ۱۲۷ درصد بوده است. در این استان ارزش هر چکی که برگشت خورده در آذر ۱۴۰۱ برابر با ۸۱۰ میلیون تومان بوده که در آذر ۱۴۰۲ به ۱۸۴ میلیون تومان رسیده است. همچنین در استان ایلام نیز ارزش هر چک برگشتی ۱۲۵ درصد در این یک سال رشد کرده است.

کمترین رشد نقطه به نقطه ارزش چک برگشتی در این مدت نیز مربوط به استان خراسان شمالی برابر با ۷٫۵ درصد است. استان‌های گلستان، لرستان و اردبیل نیز دیگر استان‌هایی هستند که ارزش چک‌های برگشت‌خورده در آن‌ها کمترین افزایش را داشته است.

بخشی از افزایش ارزش چک‌های برگشت‌خورده حتما می‌تواند مربوط به رشد تورم باشد. یعنی افزایش کلی قیمت‌ها سبب می‌شود مبالغ چک‌ها نیز افزایش یابند. با این حال بخش دیگری از این موضوع را نیز افزایش رکود و مشکلات اقتصادی کسب و کارها می‌تواند توجیه کند.

این استان رکوردار سنگین ترین چک برگشتی شد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....