ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری روز گذشته برای بازدید و افتتاح چند پروژه به اصفهان سفر و دستور آغاز مرحله دوم انتقال آب از دریای عمان به اصفهان را صادر کرد. رئیسی همچنین از روند اجرا و پیشرفت مرحله نخست خط انتقال آب دریای عُمان به اصفهان بازدید کرد. رئیس‌جمهور در جریان بازدید از این پروژه گفت: شروع فاز دوم پروژه انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان نشان می‌دهد که تصمیمی که دولت گرفته با قوت دنبال می‌شود. بهره‌برداری از پروژه تصفیه گازوئیل (DHT) پالایشگاه اصفهان و همچنین شرکت و سخنرانی در مراسم افتتاحیه جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) که به نوبل اسلامی در جهان مشهور است، از دیگر برنامه‌های سفر یک‌روزه رئیس‌جمهور به اصفهان بود.

پروژه انتقال آب به اصفهان

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ، عملیات اجرایی مرحله نخست پروژه انتقال آب از دریای عمان به اصفهان مهر سال ۱۴۰۱ آغاز شد و در حال حاضر در ۲۴ نقطه فعال با حضور ۱۴ پیمانکار در حال تکمیل است. براساس این گزارش طول مسیر طرح انتقال آب از دریای عمان به اصفهان ۹۸۰ کیلومتر است و تاکنون آزادسازی ۵۲۰ کیلومتر از مسیر آن انجام و ۴۲۰ کیلومتر حفاری و ۲۱۴ کیلومتر آن نیز لوله‌گذاری شده است. به گزارش «ایرنا»، انتقال آب از دریای عمان بخشی از طرح احیای رودخانه زاینده‌رود است که با اجرای مرحله نخست آن، برداشت آب از زاینده‌رود توسط صنایع قطع خواهد شد و در مرحله دوم علاوه بر آب صنایع، مازاد آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و حقابه محیط‌زیست به مصرف خواهد رسید. قرار است ۷۰ میلیون مترمکعب در مرحله نخست و در مرحله بعد ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از طریق اجرای این پروژه به اصفهان انتقال داده شود. با اجرای این طرح آب روستاها و شهرهای مسیر در استان تامین خواهد شد و در اجرای انتقال از دریای عمان، آب در مبدا شیرین و سپس به استان منتقل خواهد شد.

رئیس‌جمهور نیز روز گذشته در جریان بازدید از پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان و آغاز عملیات اجرایی گام (فاز) دوم این پروژه گفت: زمان اجرای پروژه انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان به یک سوم رسیده و مباحثی مانند اعتبارات باعث کُندی در اجرای آن نشده است. رئیسی افزود: شتاب در اجرای این پروژه بیشتر شده و تاکنون ۵۰ درصد از آن اجرا شده است و در مجموع شاهد اجرای کار بسیار خوب و ارزشمندی هستیم. به گزارش «ایرنا»، وی خاطرنشان کرد: آب‌رسانی برای مصارف آشامیدنی، صنعت و کشاورزی، مساله مهمی است به ویژه اینکه استان اصفهان مشکل کمبود منابع آبی دارد. رئیسی اضافه کرد: اعتبار مورد نیاز این پروژه با پیگیری وزیر نیرو از سوی دولت تامین خواهد شد و تا به امروز هم به همت استاندار اصفهان و وزیر نیرو، کارها در حال اجراست و به خاطر کمبود منابع اعتباری، متوقف نشده است.

 افتتاح واحد تصفیه گازوئیل

واحد تصفیه گازوئیل از دیگر پروژه‌هایی بود که روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور در اصفهان به‌طور رسمی افتتاح شد. از جمله دستاوردهای این پروژه می‌توان به تولید روزانه ۱۶ میلیون لیتر گازوئیل و سوخت پاک مطابق با استاندارد یورو ۵، جلوگیری از انتشار ۳۰۰ تن گوگرد در روز در هوای کلان‌شهرهای کشور و کاهش گوگرد گازوئیل تولیدی پالایشگاه به کمتر از ۱۰ppm اشاره کرد. ارزش مالی این طرح ۵۱۱ میلیون یورو است. به گزارش «ایرنا»، پروژه تصفیه گازوئیل یا گوگردزدایی از گازوئیل شرکت پالایش نفت اصفهان با تولید گازوئیل یورو ۵ بخش قابل توجهی از گوگرد منتشر شده در ذرات معلق آلودگی هوای کلان‌شهرهای بزرگ را از بین خواهد برد و در هوای پاک شهر و استان اصفهان و همه استان‌های وابسته به این شهر تاثیری بسزا خواهد داشت.

روابط عمومی هلدینگ پتروپالایش اصفهان در این باره اعلام کرد: واحد محیط‌زیستی تصفیه گازوئیل در جهت ارتقای کیفی محصولات و جداسازی گوگرد از گازوئیل ایجاد شده است. همچنین به گزارش «ایسنا»، ‌عصر روز گذشته در حاشیه مراسم بهره‌برداری رسمی از واحد تصفیه گازوئیل پتروپالایشگاه اصفهان که با حضور رئیسی جمهور برگزار شد، تفاهم‌نامه همکاری «توسعه زیست‌بوم فناوری زنجیره‌های ارزش صنعت نفت» میان معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و هلدینگ پتروپالایش اصفهان به امضا رسید.  براساس این تفاهم‌نامه «ایجاد و توسعه زیست‌بوم نوآوری و افزایش عمق بومی‌سازی فناوری‌های کلیدی» تسهیل و حمایت خواهد شد.  همچنین ارتقای بهره‌وری صنعت پتروپالایش و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر شامل «توسعه زیرساخت افزایش بهره‌وری و مدیریت پسماند صنعت پتروپالایش» و «ایجاد ارزش افزوده زیرساخت‌های پتروپالایش و تولید انرژی پاک» در دستورکار قرار خواهد گرفت‌ و اجرای این تفاهم‌نامه توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تامین مالی خواهد شد.

به گزارش میزان، یکی دیگر از برنامه‌های سفر رئیس‌جمهوری به اصفهان، حضور در آیین گشایش پنجمین دوره جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) بود که به نوبل اسلامی در جهان مشهور است. جایزه مصطفی (ص) با هدف شناسایی آثار برجسته دانشمندان جهان اسلام در توسعه علم و فناوری از اوایل دهه ۹۰ شروع به‌کار کرد و تاکنون چهار دوره آن در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ برگزار شده است.