تاریخ انتشار : سه شنبه 6 دی 1401 - 17:11
کد خبر : 110691

ایران و منع تحصیل دختران کشور افغانستان

ایران و منع تحصیل دختران کشور افغانستان

افغانستان، ایران شرقی است! بسیاری از مردمان افغانستان به دلیل نا آرامی های اجتماعی و تغییرات پیاپی سیاسی که در چند دهه ی اخیر در آن روی داده، زندگی آرام و معمولی نداشته اند. در این بین زنان و دختران مظلوم هم تبار ما در افغانستان، بیشتر از سایر سکنه ی آن دیار دچار رنج

افغانستان، ایران شرقی است! بسیاری از مردمان افغانستان به دلیل نا آرامی های اجتماعی و تغییرات پیاپی سیاسی که در چند دهه ی اخیر در آن روی داده، زندگی آرام و معمولی نداشته اند. در این بین زنان و دختران مظلوم هم تبار ما در افغانستان، بیشتر از سایر سکنه ی آن دیار دچار رنج و حرمان و محدودیت و گرفتاری و بلا بوده اند.
تازه ترین مشکل جدی زنان و دختران افغان محدودیت های ایجاد شده سر راه تحصیل و علم آموزی آنان است. به گونه ای که محدودیت های تحصیلی در مدرسه و دانشگاه برای دختران افغان از آغاز رویِ کار آمدن دولت طالبان، جدّی ترین مسئله و مشکل آنان بوده است. طالبان در آغاز برای تحصیل آنان شرایطی گذاشتند. دختران دانش جو و علم طلب افغان به خاطر رسیدن به آگاهی و علم همه ی شروط سخت را پذیرا شدند. اما سپس به طور کامل درهای دانشگاه را روی زنان افغان بستند. این تصمیم، اگرچه مورد انتقاد و اعتراض جهانیان قرار گرفته، لیکن اقدام مؤثر و درخوری جهت رفع این گرفتاری و گشایش مشکل انجام نشده است.
در چنین وضعی به نظر می رسد به جهات انسانی، هم تباری، همسایگی و بر اساس اصول قانون اساسی که به دفاع از محرومین جهان اشاره کرده است، لازم است دولت ایران در جهت حمایت دختران ایران شرقی، اقدام نماید.
از این رو به وزارت علوم و زیرمجموعه های آن مانند دانشگاه پیام نور و سایر نهادهای مشابه، پیشنهاد می شود ، امکان تحصیل دانشجویان دختر افغان را بر عهده گیرند و به یاری آنان شتابند. امروز وزارت علوم و دانشگاه پیام نور می توانند با انجام چنین کاری احساس مسئولیت خود را نشان دهند و این حمایت عملی از علم، خاطره ای ماندگار و تاریخی برای عزیزان افغان ما باشد که بدانند ایران بزرگ، در تنگناهای تاریخی، فرزندان و هم تباران خود را فراموش نمی کند.
در این کار هم اجر معنوی وجود دارد، هم فوایدی برای منافع ملی نهفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....