تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آذر 1402 - 19:52
کد خبر : 150874

ایران میتواند پذیرای بیماران کشور لیبی باشد

ایران میتواند پذیرای بیماران کشور لیبی باشد

  اقتصاددان :  معاون درمان وزارت بهداشت ایران در حاشیه دیدار با معاون وزیر بهداشت دولت لیبی گفت: ایران با در اختیار داشتن مراکز درمانی مجهز و پزشکان مجرب می‌تواند پذیرای بیماران کشور لیبی باشد. سعید کریمی در حاشیه دیدار با معاون وزیر بهداشت دولت لیبی که امروز (۲۸ آذرماه) در ستاد وزارت بهداشت برگزار

  اقتصاددان :  معاون درمان وزارت بهداشت ایران در حاشیه دیدار با معاون وزیر بهداشت دولت لیبی گفت: ایران با در اختیار داشتن مراکز درمانی مجهز و پزشکان مجرب می‌تواند پذیرای بیماران کشور لیبی باشد.

سعید کریمی در حاشیه دیدار با معاون وزیر بهداشت دولت لیبی که امروز (۲۸ آذرماه) در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: در نشست با هیئت وزارت بهداشت دولت لیبی مذاکرات خوبی انجام شد. لیبی وسعت ایران را با یک‌دهم جمعیت ایران داراست.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: در زمینه توسعه گردشگری سلامت بین دو کشور نیز تبادل نظر شد. ایران با در اختیار داشتن مراکز مجهز درمانی، پزشکان مجرب و قیمت رقابتی درمانی که داراست، می‌تواند پذیرای بیماران کشور لیبی باشد که این مسئله مورد استقبال هیئت لیبیایی قرار گرفت.

وی افزود: خوشبختانه علوم پزشکی ایران در لبه دانش قرار دارد و مورد علاقه سایر کشورهاست. با هیئت لیبیایی نیز در زمینه تجربیات ایران در حوزه‌های بهداشت، درمان و آموزش مذاکره شد.

وی با اشاره به این که پزشکان ایرانی وقتی فارغ‌التحصیل می‌شوند مهارت‌های زیادی دارند چون تعداد زیادی بیمار ویزیت و عمل کرده‌اند، بیان کرد: در زمینه نحوه آموزش علوم پزشکی در ایران با ادغام آموزش و درمان در نظام سلامت، توضیحاتی به معاون وزیر بهداشت لیبی و هیئت همراه ارائه شد.

کریمی با بیان این که در خصوص تجهیزات پزشکی نیز مذاکراتی بین دو هیئت صورت گرفت، اضافه کرد: ایران بالای ۸۰ درصد نیازهای خود به تجهیزات پزشکی را در داخل تولید می‌کند. هیئت لیبیایی اعلام کردند علاقمند به استفاده از این تجهیزات در کشورشان هستند.

وی با بیان این که با توسعه همکاری‌های نظام سلامت دو کشور شرکت‌های تجهیزات پزشکی ایران می‌توانند از ظرفیت بازار لیبی بهره مند شوند، گفت: در زمینه اورژانس نیز هیئت لیبیایی به دلیل کشور پهناور و صحراهای گسترده‌ای که لیبی دارد، پرسش‌هایی مطرح کردند که شامل مواردی از انتقال بیماران با اورژانس های زمینی و هوایی بود.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: پروتکل های درمانی در زمینه بیماری‌های فراگیر از موارد دیگر مذاکرات دو هیئت بود که از تجربیات ایران در این زمینه طرح سوال شد. همچنین در زمینه‌های نظام سطح بندی خدمات درمانی و تعرفه ها، پرداخت‌ها، پوشش بیمه‌ای هیئت لیبی علاقمند به استفاده از تجربیات ایران بودند.

کریمی با اعلام این که در حال حاضر ۲۸۰ بیمارستان و مرکز درمانی در کشور مجوزهای لازم برای پذیرش گردشگر خارجی سلامت (IPD) را در اختیار دارند، گفت: به طور خلاصه در زمینه پذیرش گردشگر سلامت از لیبی و صادرات تجهیزات پزشکی به لیبی زمینه‌های همکاری‌های خوبی بین دو کشور وجود دارد.

معاون درمان وزارت بهداشت یادآور شد: لیبی دروازه قاره آفریقا با اروپا هم محسوب می‌شود و تبادلات زیادی با اروپا دارد و این مساله می‌تواند به معرفی علوم پزشکی ایران و شرکت‌های تولید کنندۀ اقلام سلامت به اروپا کمک کند.

آمادگی ایران برای همکاری با لیبی در حوزه بهداشت و پیشگیری

در ادامه حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت کشورمان نیز در دیدار با معاون وزیر بهداشت دولت لیبی که با حضور علی جمعه حسن فضیل، سفیر کشور لیبی در ایران برگزار شد، با بیان اینکه در ایران آموزش علوم پزشکی در نظام ارائه خدمات سلامت ادغام شده است، تصریح کرد: تجارب ایران در حوزه ادغام آموزش و خدمات سلامت منحصر به فرد است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت از توسعه همکاری‌های مشترک با این کشور و انتقال تجارب ایران در حوزه بهداشت و پیشگیری، خبر داد.

وی ادامه داد: حضور دانشجویان علوم پزشکی در بخش ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به پیشبرد برنامه‌های پیشگیرانه نیز کمک می‌کند زیرا یکی از بازوان اجرایی ما دانشجویان علوم پزشکی هستند؛ برای مثال در پویش ملی سلامت که به منظور غربالگری بیماری‌های غیرواگیر در کشور اجرا می‌شود، دانشجویان نقش بسزایی دارند.

سفیر لیبی: امیدواریم بتوانیم از ایران بورسیه دریافت کنیم

در ادامه، علی جمعه حسن فضیل؛ سفیر کشور لیبی بیان کرد: در وزارت بهداشت کشور لیبی نیز بخشی تحت عنوان تأسیسات آموزشی و تخصصی وجود دارد که تا حدودی امور مربوط به دانشجویان را انجام می‌دهد اما استفاده از تجربه ایران در زمینه اقدامات و برنامه‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ایران، می‌تواند ارزشمند باشد.

سفیر لیبی در ادامه سخنانش درخصوص گسترش همکاری‌ها با وزارت بهداشت ایران ابراز تمایل کرد و گفت: تمایل داریم تا در بخش آموزش علوم پزشکی با ایران همکاری داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم از ایران بورسیه دریافت کنیم تا مردم لیبی نیز از تخصص‌ها و توانمندی‌های حوزه علوم پزشکی ایران بهره مند شوند.

آمادگی ایران برای تولید مشترک اقلام سلامت محور با کشور لیبی

در ادامه سید حیدر محمدی؛ رئیس سازمان غذا و دارو در این دیدار با اشاره به تولید ٩٩ درصد داروها در ایران، گفت: ایران در حوزه تولید دارو، تجهیزات پزشکی، محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی و شیرخشک‌ها به خودکفایی رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر ۶ واکسن برای کرونا در ایران توسط دانشمندان ایرانی تولید می‌شود و آمادگی تولید مشترک این واکسن‌ها، داروها و سایر اقلام حوزه سلامت و همچنین انتقال تکنولوژی به لیبی را داریم.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: صادرات واکسن‌های ایرانی به کشورهای همسایه، نشان‌دهنده توانمندی‌های ایران در حوزه تولید دارو و تجهیزات پزشکی است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....