تاریخ انتشار : سه شنبه 28 شهریور 1402 - 10:54
کد خبر : 139627

ایران با ۷ کشور قرارداد تجارت آزاد امضا می‌کند

ایران با ۷ کشور قرارداد تجارت آزاد امضا می‌کند

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم: اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:

اقتصاددان: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۲۸ شهریور ۱۳۵۳؛ اخطار رئیس‌جمهور آمریکا به تولیدکنندگان نفت

جرالد فورد، رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل در مورد افزایش قیمت نفت به جهان سوم اخطار کرد.

وی افزود: آمریکا نخواسته است و نمی خواهد از مواد خوراکی صادراتی خود به عنوان اسلحه سیاسی علیه کشورهای تولیدکننده نفت استفاده کند.

فورد گفت: با اینکه اخیرا بعضی از دول صاحب نفت، صدور نفت به آمریکا از صدور مواد خوراکی به این کشورها خودداری نکرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا کشورهای تولیدکننده نفت را بر حذر داشت تا دچار این وسوسه نشوند که از منابع ثروت نفتی خود برای مقاصد سیاسی استفاده کنند و بر کشورهای مصرف‌کننده نفت بارهای سنگین تحمیل نمایند که برای سیستم پولی و بازرگانی بین‌المللی غیرقابل‌قبول باشد.

فورد تاکید کرد که لازم است در سراسر کره زمین یک استراتژی جهانی در زمینه تغذیه و انرژی از طرف جامعه بین‌المللی در پیش گرفته شود چون این استراتژی لازم است و اهمیت فوری دارد.

۲۸ شهریور ۱۳۶۳؛ ۱۶ گرانفروش به ۲۲ میلیون تومان جریمه نقدی، زندان و تبعید محکوم شدند

روابط عمومی دادگاه و دادسرای انقلاب اسلامی امور صنفی تهران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: دادگاه های انقلاب اسلامی امور صنفی تهران افرادی را به جرم گرانفروشی به مجازات‌هایی از قبیل جریمه نقدی، زندان و تبعید محکوم نمودند که مشخصات آنها به این شرح است.

۱- حسین ندیمی، فرزند محمد مدیر و مسوول فروشگاه و تعمیرگاه شماره ۱۰۶ پیکان و تعمیرگاه شماره ۷۴ اتوبوس و مینی بوس به جرم گرانفروشی لوازم یدکی در بازار سیاه محکوم به پرداخت مبلغ ۷ میلیون تومان جریمه نقدی و قطع سهمیه هر دو تعمیرگاه به مدت دو سال.

۲- محمد علائی، فرزند فرمان به جرم گرانفروشی لوازم یدکی ماشین محکوم به ۳۰ ضربه شلاق در جلوی تعمیرگاه شماره ۱۰۶ پیکان.

۳- ابراهیم راست‌پور فرزند عبدی به جرم گرانفروشی تیرآهن و معاونت در صدور حواله تقلبی جعلی محکوم به پرداخت مبلغ ۱۰ میلیون تومان جریمه نقدی و پنج سال زندان.

۴- سیدارسلان قاسمی‌نژاد اسدی فرزند عبدالله به جرم گرانفروشی لوله سفید محکوم به پرداخت مبلغ ۱۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و یکسال تبعید به شیراز.

۵- سیدمحمد سیدآموزنده، فرزند سیدموسی به جرم گرانفروشی لوله سفید محکوم به پرداخت مبلغ ۳۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و ۳ ماه تبعید به شهرستان بوشهر.

۲۸ شهریور ۱۳۷۳؛ سرمایه‌گذاری خارجی در چین به ۱۲۱ میلیارد دلار رسید

سرمایه‌گذاری خارجی در ۱۴۳ هزار شرکت در چین تا پایان سال ۹۳ به بیش از ۱۲۱ میلیارد دلار رسید.

این میزان سرمایه‌گذاری نسبت به سال ۱۹۹۲ حدود دو برابر افزایش یافته است.

۲۸ شهریور ۱۳۸۳؛ ایران با ۷ کشور قرارداد تجارت آزاد امضا می کند

معاون وزیر بازرگانی گفت: تا پایان امسال با سوریه، لبنان، ازبکستان، اوکراین، عمان، بلاروس و آذربایجان قرارداد تجارت آزاد امضا می‌کنیم.

مجتبی خسروتاج، کشورهای هدف برای امضای موافقتنامه تجارت آزاد عنوان کرد و افزود: طی چند ماه گذشته به‌طور جدی مذاکرات خود را برای امضای موافقتنامه تجارت آزاد آغاز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: امیدواریم با کشور عمان نسبت به سایر کشورها سریع‌تر به سمت تجارت آزاد حرکت کنیم.

وی اعلام کرد: یک مشکل اساسی وجود دارد. ما با هر کشوری که مذاکره می‌کنیم به ما می‌گویند در ابتدا باید رژیم‌های اقتصادی، تجاری، سیاست‌های پولی، مالی و ارزی، نرخ‌گذاری و دخالت دولت در اقتصاد را مشابه یکدیگر کنیم و سپس صحبت از آزادی تجاری کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....