عکس: AP

همچنین دور از خط مقدم در شهر لویو در غرب اوکراین، ۱۰نفر کشته و ۳۷نفر دیگر طی یک حمله موشکی بامداد پنج‌شنبه که شهردارش آن را بزرگ‌ترین حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی از زمان آغاز حمله عنوان کرد، زخمی شدند. سازمان ملل گفت که این حمله همچنین اولین حمله‌ای بود که یه یک بنای تاریخی آسیب رسانده است؛ درحالی‌که این منطقه توسط کنوانسیون میراث جهانی محافظت می‌شود. ماموریت نظارتی سازمان ملل در اوکراین همچنین خاطرنشان کرد که در ۵۰۰روز گذشته، سه برابر بیشتر غیرنظامیان در مقایسه با ۸سال قبل از جنگ در شرق اوکراین، زمانی که جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه کریمه و سایر مناطق را تصرف کردند، کشته شده‌اند. روسیه به‌طور مرتب اوکراین را با حملات هوایی، از جمله شلیک توپخانه و موشک بی‌رویه که به‌ویژه برای غیرنظامیان مرگبار بوده است، بمباران می‌کند. روسیه همچنین به زیرساخت‌های غیرنظامی و خطوط تدارکات حمله کرده و غیرنظامیان را از برق و آب محروم کرده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  شهرهای بوخا و ماریوپل در سال گذشته پس از گزارش‌ها و تصاویر قتل‌عام‌ها جهان را شوکه کرد و اتهامات جنایات جنگی و حتی نسل‌کشی را بر سر زبان‌ها انداخت. روز جمعه، ایالات متحده اعلام کرد که به نیروهای اوکراینی بمب‌های خوشه‌ای می‌دهد که گروه‌های حقوق بشر به‌دلیل خطراتی که استفاده از این سلاح‌ها برای غیرنظامیان ایجاد می‌کند، آن را به‌شدت محکوم کرده‌اند. بمب‌های خوشه‌ای تعداد زیادی بمب را در مناطق وسیعی رها می‌کنند و ماهیت این مواد منفجره یک تهدید بزرگ برای غیرنظامیان است، چه در زمان درگیری و چه مدت طولانی پس از آن؛ زیرا درصدی از بمب‌ها منفجر نمی‌شوند. بیش از ۱۲۰کشور کنوانسیون سال۲۰۰۸ سازمان ملل را درباره ممنوعیت استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را امضا کرده‌اند.

یار اوکراین، دوست روسیه

با شروع جنگ در اوکراین، ترکیه یک بازی دوگانه را آغاز کرد؛ درحالی‌که به کی‌یف، پهپادهای بایراک‌دار را تحویل داد، از محکوم و تحریم کردن روسیه نیز خودداری ورزید. حالا روز جمعه، ولودیمیر زلنسکی سفری به ترکیه داشت و با همتای ترک خود دیدار کرد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز جمعه به ترکیه سفر کرد تا با رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه درباره حمایت از درخواست اوکراین برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و کمک به تمدید قرارداد غلات دریای سیاه صحبت کند. اردوغان در یک کنفرانس خبری تلویزیونی بامداد شنبه پس از دیدار بین رهبران گفت که اوکراین بدون شک سزاوار عضویت در ناتو است. در چند روز گذشته زلنسکی از چند کشور دیگر ناتویی نیز دیدار داشته تا بتواند در اجلاس دو روزه این ائتلاف نظامی، دیگران را متقاعد کند، مسیر این کشور را برای پیوستن به آن هموار کند.

دولت کی‌یف عضویت در ناتو را تضمین نهایی امنیت خود می‌داند. برای همین درخواست این کشور در ماه سپتامبر برای پیوستن به ائتلاف در پس‌زمینه تهاجم تمام‌عیار روسیه انجام شد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده که قرار است در سفر هفته آینده به اروپا در این اجلاس شرکت کند، در مصاحبه ای با سی‌ان‌ان که قرار است امروز یکشنبه پخش شود، گفت که پذیرش اوکراین در ناتو به احتمال زیاد باید تا پس از جنگ معطل بماند. بر اساس آنونسی که سی‌ان‌ان منتشر کرد، بایدن گفت: «فکر نمی‌کنم در ناتو درباره وارد کردن یا عدم ورود اوکراین به خانواده ناتو، در این لحظه، در میانه جنگ، اتفاق نظر وجود داشته باشد.» او گفت که به‌دلیل تعهد اساسی ائتلاف به دفاع متقابل، اگر اوکراین اکنون در ناتو پذیرفته می‌شد، متحدان به جنگ کشیده می‌شدند. او ادامه داد: «اگر جنگ ادامه پیدا کند، پس همه ما در جنگ خواهیم بود.»

زلنسکی همچنین به استانبول رفت تا درباره غلات دریای سیاه صحبت کند که بار دیگر با آینده‌ای مبهم روبه‌رو شده است. اردوغان گفت که انتظار می‌رود ولادیمیر وی.‌پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در ماه اوت به ترکیه سفر کند و در جست‌وجوی تمدید قرارداد غلات برای فواصل طولانی‌تر باشد. او گفت: «امید ما این است که حداقل هر سه‌ماه یک بار تمدید شود، نه هر دو ماه. ما در این زمینه تلاش خواهیم کرد تا مدت زمان آن را افزایش دهیم.» ترکیه و سازمان ملل متحد سال گذشته میانجی‌گری کردند تا غلات اوکراینی از طریق دریای سیاه صادر شود. مسکو بارها تهدید کرده است که این توافق را کنار می‌گذارد و گفته است که این توافق مانع صادرات خود روسیه می‌شود؛ اما تمدید لحظه آخری تاکنون این توافق را زنده نگه داشته است.

تمدید توافق‌شده در ماه مه در ۱۷ژوئیه منقضی می‌شود. برای تقویت زلنسکی، روز جمعه توافق موقتی بین پارلمان اروپا و کشورهای عضو برای صرف ۵۰۰میلیون یورو یا تقریبا ۵۵۰میلیون دلار برای تقویت تولید مهمات و موشک منعقد شد. این توافق بخشی از طرحی است که در ماه مارس ارائه شد و اتحادیه امیدوار است تا پایان ماه به تصویب برسد. زلنسکی این هفته یک حضور پربار در بین کشورهای عضو ناتو داشته است. وی روز پنج‌شنبه از بلغارستان و جمهوری چک بازدید کرد. روز جمعه قبل از عزیمت به استانبول، زلنسکی در اسلواکی توقف کرد و با زوزانا کاپوتووا، رئیس‌جمهوری این کشور دیدار و از همکاری بین دو کشور قدردانی کرد.

دفاع بایدن از بمب‌های خوشه‌ای

درحالی‌که ارائه بمب‌های خوشه‌ای به کی‌یف سر و صدای زیادی ایجاد کرده است، اما بایدن از این تصمیم خود دفاع کرد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، بایدن می‌گوید: «ما به لحاظ اعداد و ارقام به شکل تاریخی گلوله توپخانه واحد را در اختیار اوکراین قرار داده‌ایم و در حال افزایش تولید داخلی این گلوله‌ها هستیم. ما قبلا شاهد افزایش قابل توجهی در تولید بوده‌ایم؛ اما این روند همچنان زمان‌بر خواهد بود و درحالی‌که تولید داخلی ما افزایش می‌یابد، فراهم کردن مقدار قابل توجهی از منابع برای اوکراین حیاتی خواهد بود. ما اوکراین را در هیچ مقطعی در این دوره از درگیری بی‌دفاع نخواهیم گذاشت.»

بایدن ادامه داد: «ما می‌دانیم که بمب‌های خوشه‌ای خطر آسیب به غیرنظامیان را افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که ما این تصمیم را تا زمانی که می‌توانستیم به تعویق انداختیم. اما درصورتی‌که سربازان و تانک‌های روسی بر مواضع اوکراین حمله کنند و خاک بیشتری از اوکراین را تصرف کنند، غیرنظامیان اوکراینی بیشتری را تحت سلطه خود درخواهند آورند و در آن شرایط نیز خطر آسیب رسیدن به افراد غیرنظامی زیادی نیز وجود دارد؛ زیرا اوکراین توپخانه کافی برای دفاع از آنها ندارد.» بایدن تصریح کرد: «این برای ما غیر قابل تحمل است. اوکراین از این مهمات در برخی از سرزمین‌های خارجی استفاده نخواهد کرد. این کشور فقط برای دفاع از سرزمینشان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اینها برای شهروندان آنها هستند که از آنها محافظت کند. آنها این انگیزه را دارند از هر سیستم تسلیحاتی که دارند به‌گونه‌ای استفاده کنند که خطرات آن را برای شهروندان به حداقل برسانند.»

LosAngelesTimes copy