تاریخ انتشار : سه شنبه 10 فروردین 1400 - 13:49
کد خبر : 40935

امورعشایر تنها برای پرداخت پول پروانه….

امورعشایر تنها برای پرداخت پول پروانه….

گفتگو از ابوالفضل بابادی شوراب، رسانه اقتصاددان: عشایر بختیاری برای رسیدن به مراتع، مسیر چند صد کیلومتری را از سرزمین‌های قشلاقی در استان خوزستان به سمت سرزمین‌های ییلاقی خود در استان چهارمحال و بختیاری به همراه دام‌ها و اعضای خانواده خود طی می‌کنند. این مهاجرت دو بار در طول سال در فصل بهار و پاییز

گفتگو از ابوالفضل بابادی شوراب، رسانه اقتصاددان: عشایر بختیاری برای رسیدن به مراتع، مسیر چند صد کیلومتری را از سرزمین‌های قشلاقی در استان خوزستان به سمت سرزمین‌های ییلاقی خود در استان چهارمحال و بختیاری به همراه دام‌ها و اعضای خانواده خود طی می‌کنند.
این مهاجرت دو بار در طول سال در فصل بهار و پاییز انجام می‌شود. در طول این سفر عشایر مجبورند سختی‌های زیادی را تحمل کنند از جمله عبور از مسیرهای سخت و صعب‌العبور کوهستانی، رودخانه‌های سرد و خروشان، برف و یخبندان و…
چالش ها و مشکلات خاص کوچ عشایری، زمینه ای برای گفتگو و مصاحبه با جهانگیر جعفری اسنکی از عشایر کوچ روی بختیاری گردید:

-مسیر کوچ تان از کجا به کجا است؟
از منطقه باغشهو قلعه زراس خوزستان تا دشت لاله کوهرنگ چهارمحال و بختیاری حرکت می کنیم و در این مسیر از اندیکا، شلال دشت گل، کوه دلاه، شیمبار، چلو، تاراز، بازفت بالا، کوه زرده و کوهرنگ گذر می کنیم!

-مشکل اصلی کوچ شما چیست؟
مشکل اصلی منطقه آستون تاراز است، چون اگر ما بخواهیم از جاده برویم، چند روز طول می کشد و امکان تصادف در جاده وجود دارد، باید از کوه تاراز برویم ولی کوه تاراز برای زنان، افراد سن بالا مشکل است و حیوانات نیز نمی توانند چرا که از داخل سنگ ها سر می خورند و باید با بند بالا بکشیم شان، اگر امور عشایر همت بکنه و چند پاگرد درست کنه راحت حیوان ها می روند بالا و از پرتگاه صدمتری از بین نمی روند.
IMG 20210330 WA0016 اقتصاددان نوشته
-تمام مشکلات کوچ شما همین مسیر تاراز است؟
مشکل دیگر دارو است، به ما عشایری ها هیچ دارویی داده نمی شود و داروها را باید آزاد با قیمت گران یا تاریخ مصرف گذشته بگیریم که گوسفندان از بین می روند.
از اخبار هواشناسی خبر نداریم که آیا در مسیر کوچ خبری از باران و برف و باد سنگین است یا نه، یکدفعه می رویم داخل زردکوه، باران و برف می آید و چند گله قربانی برف می شوند!

-امور عشایر استان های مسیر حرکت تان به وظایف خود عمل کرده اند؟

ما عشایر بختیاری بیشتر خوزستان هستیم، ۷ماه خوزستان و ۵ ماه چهارمحال و بختیاری.
در پیگیری مشکلات عشایر، اداره امور عشایر استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری، بخاطر کم کاری های خود، ما را بین خودشان پاسکاری کردند و در آخر مدیرکل امور عشایر کشور گفت که به خوزستان بگو حتما پیگیری می کنند ولی بیشتر از ۶ ماه بهشون وقت دادم بازهم خبری نشد!
امور عشایر خوزستان و چهارمحال و بختیاری تابحال پیگیر ما عشایر نبوده اند، البته چرا دروغ بگم؟ برای پرداخت پول پروانه دامداری به ما زنگ می زنند و بعد…
در صورتی که امور عشایر بجز دارو و جاده عشایری، باید انرژی خورشیدی، علف، جو و کمک انسانی به ما عشایر بکند.

دو استکان چای داغ

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....