تاریخ انتشار : سه شنبه 14 آذر 1402 - 12:34
کد خبر : 149206

الزامات راه‌اندازی مرکز ملی هوش مصنوعی

الزامات راه‌اندازی مرکز ملی هوش مصنوعی

هوش مصنوعی جزو فناوری‌های نوظهوری است که به سرعت در حال پیشرفت است، اما از این دست فناوری‌های جدید را در طول سال‌های مختلف در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه شاهد بوده‌ایم. با توجه به اینکه هوش مصنوعی به شدت محبوب شده و قابلیت‌های خود را به خوبی نشان داده، توجه ویژه‌ای هم به آن شده

هوش مصنوعی جزو فناوری‌های نوظهوری است که به سرعت در حال پیشرفت است، اما از این دست فناوری‌های جدید را در طول سال‌های مختلف در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه شاهد بوده‌ایم.

با توجه به اینکه هوش مصنوعی به شدت محبوب شده و قابلیت‌های خود را به خوبی نشان داده، توجه ویژه‌ای هم به آن شده است. نکته‌ای که در اینجا حائزاهمیت است این است که در جایی که خودمان تولید علم نمی‌کنیم و در حوزه دانش در جایگاه اول نیستیم و پیرو دیگران هستیم و عملا از دانش آنها استفاده می‌کنیم، باید بتوانیم زیرساخت‌های مناسبی را برای بهره‌برداری از آن فراهم کنیم.

اولین قدم این است که باید بحث تحقیق و پژوهش را در این حوزه‌ها راه‌اندازی کرد. اگر مانند کشورهای حاشیه‌ خلیج‌فارس به فکر تشکیل وزارت هوش مصنوعی باشیم یا مرکز خاصی را برای هوش مصنوعی به وجود آوریم، عملا باید از سال‌ها قبل در دانشگاه‌های ما شکل گرفته باشد به این دلیل که این مقوله یک بحث آکادمیک و علمی است و دانشگاه‌های ما در حال حاضر بستر این کار را در اختیار دارند. نگاه من این است که نباید بودجه کشور را وارد حوزه‌ای کرد که هم موازی‌کاری داخل آن انجام می‌شود و هم بخواهد حیف و میل شود و در نهایت نتوانیم به درستی به سمت توسعه این فناوری حرکت کنیم.

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت ،  اینکه روی هوش مصنوعی کار کنیم نگاه درستی است و زمانی که این نگاه در سطح دولت و رییس‌جمهوری وجود دارد نشان از اهمیت کار است که تا حدودی درک شده است، اما اینکه جایگاه این کار را در چه رتبه‌ای قرار دهیم، مهم است. در حال حاضر این جایگاه باید به گونه‌ای باشد که تحقیق، پژوهش و توسعه جزو اولین اولویت‌ها باشد به این دلیل که هنوز نمی‌توانیم زیرساخت‌های بزرگی را برای تولید هوش مصنوعی به وجود آوریم. اول باید این پدیده را بشناسیم و از آن به شکل درست بهره‌برداری کنیم و بعد از آن باید در مسیری حرکت کرد که خودمان صاحب این دانش باشیم. بنابراین جایگاه درست این کار در دانشگاه‌ها است.

نکته مهم دیگر این است که برای اینکه بحث تحقیقات و پژوهش عملی شود، باید آن را در بخش‌های مختلف حمایت کرد. این حمایت هم باز نباید از بدنه دولت شروع شود، بلکه باید از بخش خصوصی و شرکت‌ها کمک گرفت تا آنها هم بتوانند در این حوزه سرمایه‌گذاری و دانش را تولید کنند تا در نهایت زیرساخت‌های این حوزه را به دولت ارائه دهند. بنابراین حمایت از بخش خصوصی بسیار مهم است. این دو اهرم می‌تواند ستون‌هایی باشد که به پدیده نوظهوری مانند هوش مصنوعی کمک کند تا بتواند در کشور به خوبی جایگاه خود را پیدا کند تا به صورت اصولی و علمی از آن استفاده شود.

اگر فقط بخواهیم به عنوان یک خبر تبلیغاتی به آن نگاه کنیم علاوه ‌بر ‌اینکه در این شرایط اقتصادی کمکی به ما نخواهد کرد بلکه آسیب‌های بسیاری را هم به کشور خواهد زد و در آینده مسیر درست تعریف جایگاه پدیده‌های نوظهوری مانند هوش مصنوعی را دچار مشکل می‌کند و متخصصان ما را هم از این حوزه دلسرد می‌کند. به این دلیل که تجربه این‌گونه مسائل را در سال‌های گذشته داشتیم، به گونه‌ای که هیچ‌کدام به درستی جلو نرفته است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....