تاریخ انتشار : یکشنبه 24 دی 1402 - 21:42
کد خبر : 153943

دکتر سید حسین موسویان :

اقدامات فوری برای پیشگیری از منطقه ای شدن جنگ غزه

اقدامات فوری برای پیشگیری از منطقه ای شدن جنگ غزه

چهار اقدام فوری برای پیشگیری از منطقه ای شدن جنگ غزه و نقش آمریکا اقتصاددان : در روز سوم ژانویه در مراسم چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در شهرکرمان، بیش از ۳۰۰ شهروند بیگناه در یک عملیات تروریستی در شهرکرمان ایران کشته و مجروح شدند. در چهارم ژانویه چهارتن از مبارزین عراقی کشته و شش تن

چهار اقدام فوری برای پیشگیری از منطقه ای شدن جنگ غزه و نقش آمریکا

اقتصاددان : در روز سوم ژانویه در مراسم چهارمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در شهرکرمان، بیش از ۳۰۰ شهروند بیگناه در یک عملیات تروریستی در شهرکرمان ایران کشته و مجروح شدند. در چهارم ژانویه چهارتن از مبارزین عراقی کشته و شش تن مجروح شدند که مقامات عراق، آمریکا و کشورهای عضو ائتلاف را بخاطر این عملیات محکوم کردند.
در روز کریسمس، اسرائیل سید رضا موسوی فرمانده نظامی عالیرتبه ایران را در دمشق سوریه به قتل رساند و چند روز بعد هم یکی از رهبران حماس را در بیروت به قتل رساند. نخست وزیر لبنان گفت که اسرائیل با این عملیات قصد دارد منطقه را به دام جنگ بکشاند.
اسرائیل عملیات نظامی تجاوز به غزه را از اکتبرگذشته تاکنون ادامه داده که منجر به کشته و مجروح شدن بیش از ۹۰۰۰۰ فلسطینی و ۲۴۰۰ اسرائیلی شده، ۷۵% جمعیت ۲٫۳ میلیونی غزه آواره شده و ۳۳۵هزار خانه مسکونی درغزه تخریب شده است. اینها درشرایطی رخ داده که سازمان ملل حتی قبل از جنگ غزه، اعلام کرده بود غزه به منطقه ای غیر قابل سکونت تبدیل شده چون از سال ۲۰۰۷ تحت محاصره اقتصادی اسرائیل قرار داشته است.
اسرائیل طی تجاوز چند ماه اخیر، ۶۵۰۰۰ تن مواد منفجره روی غزه فرو ریخته که چهار برابر قدرت بمب اتمی است که آمریکا درهیروشما فرو ریخت.

جنگ منطقه ای:

بعد از تجاوز اسرائیل به غزه، حدود ۱۰۰ حمله نظامی علیه نیروهای آمریکا درعراق و سوریه صورت گرفته است.آمریکا نیز متقابلا عملیات نظامی متعددی علیه نیروهای متحد ایران در عراق و سوریه داشته است. تریتا پارسی معاون رئیس موسسه کوئنسی می گوید: “اسرائیل میخواهد جنگ غزه را به لبنان کشانده تا حزب الله لبنان، حوثی های یمن، حشد الشعبی عراق و نهایتا ایران را درگیرجنگ با آمریکا کند”.
جنگ منطقه ای هم برای منطقه و هم برای جامعه جهانی یک فاجعه است. برای پیشگیری از خطر منطقه ای شدن جنگ چند اقدام ضروری است:

اولین اقدام: آتش بس فوری و پایدار برای توقف جنگ غزه بین اسرائیل و حماس است. در این مورد آمریکا تنها کشوری است که می تواند نتانیاهو را وادار به آتش بس کند. منطقه خاورمیانه بدون یک راه حل عادلانه و جامع در مورد بحران فلسطین، روی آرامش نخواهد دید. ژنرال اسرائیلی اسحاق بریک گفت:” تمام موشکها و مهمات و بمب های هدایت شونده و هواپیماهای جنگنده ما توسط آمریکا تامین میشود. به محض اینکه آمریکا [حمایت نظامی را ]متوقف کند، ما قادر به ادامه جنگ نخواهیم بود. این را همه درک می کنند که ما بدون حمایت آمریکا نمی توانیم بجنگیم”.

آمریکا قطعنامه آتش بس توسط سازمان ملل را درحالی وتو کرد که ۱۸۶ کشورخواهان آتش بس بودند و فقط ۱۰ کشور با آمریکا همراه بودند. گروههای حقوق بشری متعدد در دنیا و حتی یک رئیس پیشین سازمان اطلاعاتی اسرائیل تایید کرده اند که فلسطینی ها تحت یک رژیم آپارتاید زندگی میکنند. آقای بایدن باید این روند را تغییر دهد.
دومین اقدام اجرای قطعنامه های سازمان ملل در مورد حل بحران فلسطین برای خاتمه دادن به ۷۵ سال آواره گی فلسطینی ها واشغال خاک آنها است. قطعنامه های سازمان ملل مکرر راه حل دو دولت را برای یک صلح عادلانه و منصفانه و پایدار بین فلسطینی ها و اسرائیل تصویب کرده است. خاورمیانه بدون یک راه حل عادلانه و جامع بین فلسطینی ها و اسرائیل، هیچگاه روی آرامش نخواهد دید. دراین مورد هم آمریکا تنها کشوری است که می تواند اسرائیل را مجبور به پذیرش قطعنامه های سازمان ملل کند.

حمله نظامی به ایران :

اسرائیل سالهاست که استراتژی حمله نظامی آمریکا به ایران را دنبال می کند. نخست وزیر سابق اسرائیل، نفتالی بنت چند روز پیش در روزنامه وال استریت ژورنال نوشت که “آمریکا و اسرائیل باید مستقیما ایران را مورد حمله نظامی قراردهند”.
در ماه می ۲۰۱۸، در زمانیکه ایران به مدت سه سال درحال اجرای کامل برجام بود، ترامپ از برجام خارج شد و با اتخاذ سیاست “فشارحداکثری”، تحریمهای گسترده اقتصادی و سیاسی و نظامی علیه ایران اعمال نمود. نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هم اعلام کرد که او ترامپ را وادار به خروج از برجام کرد.
لذا سومین عامل کلیدی، مهار تنش بین آمریکا و ایران است. بایدن از ابتدای ریاست جمهوری خود قصد احیاء برجام را داشت که نهایتا موفق نشد. درعین حال آمریکا و ایران با میانجیگری قطر و عمان به یک توافق موقت دست یافتند. براساس توافق قرار شد:

۱) پنج زندانی بین ایران و آمریکا مبادله شوند،
۲)آمریکا شش میلیارد دلار وجوه بلوکه شده ایران را آزاد و به قطر منتقل شود،
۳) تقابلات منطقه ای دو کشور متوقف شود،
۴) ایران غنی سازی بالاتر از ۶۰% انجام ندهد،
۵) ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری بیشتری داشته باشد،
۶) آمریکا مانع صادرات نفت ایران نشود و
وجوه بلوکه شده ایران درعراق هم بتدریج آزاد شود.
جنگ اسرائیل علیه غزه، عملا این توفق موقت بین آمریکا و ایران را کشت. یک مقام اروپایی به من گفت: “بخاطر جنگ غزه، آمریکاییها مذاکرات با ایران را ادامه نخواهند داد، برجام مرد، دیپلماسی هسته ای با ایران مرد، آمریکاییها از قطری ها محترمانه خواسته اند که آنها محترمانه از ایران بخواهند که در شرایط فعلی ایران درخواستی برای برداشت از این شش میلیارد آزاد شده نداشته باشد”. کنگره آمریکا هم تصویب کرد که ۶ میلیارد دلار آزاد شده ایران، مجددا بلوکه شود.

دوره جدید زد وخورد:

واشینگتن و تهران عملا در مسیر برخورد قرارگرفته اند. دولت بایدن تحریمها را افزایش داده و ایران هم درپاسخ به آمریکا، برنامه هسته ای خود را توسعه داده است. گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی میگوید که ذخیره اورانیوم غنی شده ایران برای ساخت سه بمب اتمی کافی است.
با ادامه جنگ غزه، درغیاب گفتکوی آمریکا و ایران و درصورت عدم احیای برجام؛ احتمال تقابلات منطقه ای دو کشور آمریکا و ایران بیش ازسالهای گذشته شده است.
لازمه ایجاد یک صلح پایدار درمنطقه خاورمیانه، پایان دادن به تخاصمات آمریکا و ایران است. رهبران آمریکا و ایران باید برای یک گفتگوی فراگیر به قصد رسیدن به یک توافق جامع، شامل احیاء توافق موقت، احیاء برجام و حل وفصل سایر موارد اختلاف؛ شجاعت به خرج دهند.
اگر این مورد غیرواقع بینانه باشد، گزینه بعدی این است که ۸ کشور حاشیه خلیج فارس یعنی ایران، عربستان، عراق، قطر، عمان، امارات، کویت و بحرین؛ یک توافق جامع و فراگیر منطقه ای برای ایجاد ساختارهمکاری و امنیت جمعی درخلیج فارس داشته باشند که شامل یک توافق هسته ای منطقه ای و عاریسازی منطقه از سلاحهای کشتار جمعی باشد.

میدل ایست آی
https://www.middleeasteye.net/opinion/gaza-us-stop-regional-war-reigning-in-israel

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....