تحقق ۱۰۴ درصدی برنامههای تولید
پتروشیمی نوری در دوره ۹ ماهه سال جاری توانسته به میزان ۳میلیون و ۴۶۳هزار تن محصول تولید کند. این در حالی است که میزان برنامه مصوب این شرکت برای این بازه زمانی ۳میلیون و ۳۴۳ هزار تن بوده و این موضوع نشاندهنده تحقق ۱۰۴ درصدی برنامههای تولید شرکت است. از سوی دیگر باید بیان کرد حجم محصولات تولیدی در بازه زمانی ۹ ماهه سال جاری نسبت به حجم محصولات تولید شده در بازه زمانی ۹ ماهه سال گذشته (۳میلیون و ۶۳۷هزار تن) با کاهش ۷ / ۴درصدی روبهرو بوده است.
در مورد سبد محصولات این شرکت باید اشاره کرد که سبد محصولات تولیدی پتروشیمی نوری در دو دسته محصولات اصلی و فرعی قرار میگیرند. محصولات آروماتیک شرکت شامل بنزن، پارازایلین و ارتوزایلین هستند که جزو محصولات اصلی و نهایی این مجتمع طبقهبندی میشوند و عموما در صنایع پاییندستی مورد مصرف قرار میگیرند، که میتوان از نمونه آنها به تولید در سموم دفع آفات، صنایع رنگسازی، رزینها، بطریهای یکبار مصرف، تهیه نایلون، ترکیبات دارویی، تهیه اتیلن بنزن و فنل، مواد شوینده و تولید پلیاسترها، الیاف مصنوعی و حلالهای صنعتی اشاره کرد. همچنین محصولات فرعی مجتمع نیز به عنوان یکی از مهمترین خوراکهای واحدهای الفینی و همچنین قابل استفاده در صنایع پالایشگاهی و پتروشیمیایی و سوخت هستند.
افزایش ۱۱۴ درصدی درآمدهای عملیاتی به کمک نرخ فروش
به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد ، درآمدهای عملیاتی پتروشیمی نوری در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ برابر با ۵۱۳ هزار و ۳۱۱ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل (۲۴۰ هزار و ۲۲۶ میلیارد ریال) به میزان ۱۱۴ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که حجم فروش در بازه ۹ ماهه سالجاری به میزان ۲۱۳ هزار و ۴۳۵ تن (حدود ۶ درصد) کاهش داشته است، بنابراین میتوان نتیجه گرفت افزایش ۱۱۴ درصدی درآمدهای عملیاتی عمدتا ناشی از افزایش در نرخ فروش نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده است.
در مورد فروش داخلی باید بیان کرد، مشتریان داخلی محصولات شرکت پتروشیمی نوری شامل مجتمعهای پتروشیمی داخلی (خریدار خوراک مورد نیاز از دیگر مجتمعها هستند)، صنایع استراتژیک داخلی و تولیدکنندگان داخلی محصولات صنایع پاییندستی هستند. نرخ فروش محصولات در داخل کشور بر اساس نرخهای مصوب شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعیین میشود. همچنین کلیه محصولات پتروشیمی نوری در داخل ایران از طریق بازار بورس کالا و نیز از طریق بازار خارج از بورس کالا از طریق عقد قراردادهای بلندمدت با کلیه شرکتهای پتروشیمی واقع در مناطق ویژه اقتصادی و انرژی به فروش میرسد.
پتروشیمی نوری در بازه ۹ ماهه سال جاری توانسته است با فروش یکمیلیون و ۷۲۱ هزار تن از محصولات خود( شامل برشC5 ، برش سبک ، گاز مایع ، رافینیت، بنزن، روماتیک سنگین، پارازایلین و برش سنگین ) در بازارهای داخلی به میزان ۱۳۵ هزار و ۸۰۳ میلیارد ریال درآمد کسب کند. در میان محصولات فروخته شده برش سبک (LIGHT END ) در داخل کشور با ۶۴۳,۱۰۶ تن فروش، درآمدی ۸۴ هزار و ۸۰۴ میلیاردی را برای این شرکت حاصل کرده و در میان سایر محصولات فروش رفته این شرکت در داخل کشور بیشترین سهم از حجم و درآمد فروش داخلی را به خود اختصاص داده است، اما به دلیل بهای تمام شده بالای این محصول، سود ناخالص ایجاد شده از طریق فروش برش سبک (۶ هزار و ۹۷۳ میلیارد ریال) در بازار داخلی کمتر از سود ناخالص حاصل از فروش بنزن ( ۱۹ هزار و ۲۳۱ میلیارد ریال)، برش سنگین (۱۰ هزار و ۲۴۴ میلیارد ریال) و پارازایلین (۹ هزار و ۲۴۹ میلیارد ریال) بوده است.
مشتریان خارجی محصولات شرکت پتروشیمی نوری تولیدکنندگان بزرگ پاییندستی خارجی و توزیعکنندگان عمده بینالمللی هستند و فروشهای صادراتی این شرکت با توجه به نیازهای بازار جهانی و از طریق شرکت کارگزار فروش به فروش میرسد. پتروشیمی نوری در ۹ ماهه سال جاری به میزان یک میلیون و ۷۰۲هزار تن محصولات خود را در بازار خارج از کشور به فروش رسانده و از این میزان فروش، درآمدی ۲۴۸ هزار و ۳۶۲ میلیارد ریالی بهدست آورده است. در میان محصولات صادراتی این شرکت، بیشترین حجم صادرات (۶۸۱,۶۱۰ تن)، بیشترین درآمد ( ۹۴ هزار و ۷۷ میلیارد ریال) و بیشترین سود ناخالص حاصل شده ( ۲۲ هزار و ۵۲۶ میلیارد ریال ) مربوط به فروش رافینیت بوده است.
بهای تمام شده، ۷۹ درصد از درآمدهای عملیاتی را پوشش میدهد
بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی پتروشیمی نوری در ۹ ماهه سال جاری به میزان ۴۰۴ هزار و ۳۰۹ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (۱۸۵ هزار و ۱۵۹ میلیارد ریال) افزایشی ۱۱۸ درصدی داشته و عمدهترین سهم از بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی مربوط به مواد مستقیم مصرفی بوده است. در مورد نرخ خوراک دریافتی مهرماه، پتروشیمی نوری در گزارشی در دوم بهمن اعلام کرده است «پیرو افشای انجام شده در صورتهای مالی ۹ ماهه سالجاری، به این وسیله به استحضار میرساند نرخ خوراک دریافتی این شرکت بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی باید ۹۵ درصد فوب صادراتی باشد که به نظر میرسد قیمت مهر ماه پرداختی به شرکت ملی نفت بیشتر از مصوبه مجلس بوده و همین موضوع سود ۹ ماهه شرکت را تحت تاثیر قرار داده است.» در نتیجه نرخ مهر ماه مورد تایید شرکت نبوده و موضوع افزایش نرخ از شرکت ملی نفت در دست پیگیری است، اما همین نرخ دریافتی از شرکت ملی نفت ملاک قیمت تمام شده مهر در گزارش عملکرد ۹ ماهه در نظر گرفته شده است. با توجه به موارد ذکر شده، ۷۹ درصد از درآمدهای عملیاتی این شرکت توسط بهای تمام شده پوشش داده شده و ۲۱ درصد باقیمانده از درآمدهای عملیاتی، سود ناخالص ۱۰۹ هزار و یک میلیاردی این شرکت را ایجاد کرده است.
سهم قابل توجه هزینه حقالعمل و کمیسیون فروش در هزینههای اداری – عمومی و فروش
هزینههای فروش، اداری و عمومی پتروشیمی نوری در ۹ماه سال جاری به میزان ۲۹ هزار و ۱۸۴ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۳ درصد افزایش داشته است. از میان عناوین تشکیلدهنده هزینههای فروش، اداری و عمومی، سهم حقالعمل و کمیسیون نسبت به سایر عناوین بسیار برجستهتر است به گونهای که ۹۰ درصد از هزینههای فروش، اداری و عمومی به این عنوان اختصاص دارد و شرکت در ۹ ماه سالجاری مبلغی به میزان ۲۶ هزار و ۳۱۹ میلیارد ریال به هزینههای حقالعمل و کمیسیون فروش اختصاص داده است. همچنین به علت سهم بالای این عنوان از هزینههای فروش، اداری و عمومی، شرکت در برآورد خود از تغییرات هزینههای عمومی، اداری در آینده به این عنوان اشاره و بیان کرده است که در صورت تغییر نرخ مواد اولیه و نرخ تسعیر پیشبینی میشود هزینههای حقالعمل کاری و کمیسیون فروش متناسب با تغییرات نرخ مواد اولیه و هزینه مواد مصرفی متناسب با میزان تورم افزایش یابد.
همچنین در بازه زمانی مورد گزارش، سایر درآمدهای عملیاتی این شرکت به میزان ۴ هزار و ۵۹۷ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل با کاهش ۷۹ درصدی همراه شده و دلیل اصلی این کاهش کاهش سود تسعیر داراییها و بدهیهای ارزی مرتبط با عملیات شرکت بوده است. با توجه به موارد ذکر شده، سود عملیاتی پتروشیمی نوری در بازه زمانی ۹ ماه سال جاری برابر با ۸۴ هزار و ۴۱۴ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ( ۵۱ هزار و ۳۵۲ میلیارد ریال) به میزان ۶۴ درصد افزایش یافته است.
بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال سود سرمایهگذاریهای بانکی پتروشیمی نوری
سایر درآمدهای عملیاتی پتروشیمی نوری در بازه زمانی مورد گزارش به میزان ۱۵ هزار و ۷۶۱ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایش ۶۱ درصدی همراه بوده است. بیش از ۹۹ درصد از این درآمدها و به میزان ۱۵ هزار و ۷۰۴ میلیارد ریال از محل سود حاصل از سرمایهگذاری نزد بانکها حاصل شده است. از سوی دیگر در دوره ۹ ماهه سال جاری هزینههای مالی پتروشیمی نوری به میزان ۳۲۴ میلیارد ریال بوده که شرکت دلیل این هزینهها را گشایش اعتبار اسناد داخلی بابت پرداخت خوراک دریافتی به شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده است.
در نهایت با توجه به موارد ذکر شده و سایر موارد موجود در صورتهای مالی ۹ ماهه (حسابرسی نشده)، سود خالص پتروشیمی نوری در این بازه زمانی به میزان ۹۹ هزار و ۸۴۷ میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه قبلی ۸۲ درصد افزایش داشته است.
افزایش بدهیهای پتروشیمی نوری
در جدول برخی از نسبتهای مالی پتروشیمی نوری آورده شده است. اطلاعات جدول از گزارشها و صورتهای مالی منتشر شده در سایت کدال استخراج شده است. طبق اعداد موجود در جدول، نسبت سود خالص به فروش و حاشیه سود عملیاتی این شرکت در بازه زمانی ۹ ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته و همچنین سال مالی ۹۹ کاهش یافته که این موضوع نشاندهنده کاهش سوددهی فعالیتهای این شرکت است. در مورد نسبت آنی باید بیان کرد در بازه زمانی مورد گزارش گرچه این عنوان نسبت به سال مالی گذشته با کاهش روبهرو بوده، اما نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته است و به طور کلی با توجه به میزان این عنوان میتوان بیان کرد نسبت آنی پتروشیمی نوری مناسب است. در مورد بدهیهای پتروشیمی نوری، حجم بدهیهای این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش (۳۳۳ هزار و ۸۷۳ میلیارد ریال) نسبت به مجموع بدهیهای دوره ۱۲ ماهه سال گذشته (۱۲۷ هزار و ۸۴۰ میلیارد ریال) به میزان ۱۶۱ درصد افزایش یافته است. البته میزان مجموع داراییهای این شرکت نیز در بازه زمانی مورد گزارش (۴۵۲ هزار و ۴۸۷ میلیارد ریال) نسبت به دوره ۱۲ ماهه سال جاری ( ۲۷۴ هزار و ۴۰۷ میلیارد ریال) با افزایش ۶۵ درصدی روبهرو بوده است. در نهایت، گرچه نسبت بدهیها در بازه زمانی مورد گزارش در مقایسه با دوره ۱۲ ماهه سال گذشته با افزایش قابل توجهی روبهرو بوده است، اما در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، این عنوان با افزایش چشمگیری همراه نبوده است. همچنین در مورد مطالبات این شرکت باید بیان کرد در بازه زمانی ۹ ماهه سال جاری مطالبات شرکت نسبت به دوره پایان سال قبل حدود ۵۷ درصد افزایش داشته و این افزایش ناشی از افزایش مبلغ فروش بوده است.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰