تاریخ انتشار : سه شنبه 3 بهمن 1402 - 20:21
کد خبر : 155132

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس:

افزایش مالیات ارزش افزوده موجب گرانی در بازار می‌شود

افزایش مالیات ارزش افزوده موجب گرانی در بازار می‌شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: افزایش مالیات ارزش افزوده به ضرر مردم است و موجب گرانی کالا‌ها در بازار می‌شود؛ افزایش مالیات ارزش افزوده به صلاح نیست چون افزایش قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت. اکثریت نمایندگان روز گذشته با پیشنهاد حذف افزایش یک‌درصدی مالیات ارزش افزوده مخالفت کردند و به این ترتیب به نظر

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: افزایش مالیات ارزش افزوده به ضرر مردم است و موجب گرانی کالا‌ها در بازار می‌شود؛ افزایش مالیات ارزش افزوده به صلاح نیست چون افزایش قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت.

اکثریت نمایندگان روز گذشته با پیشنهاد حذف افزایش یک‌درصدی مالیات ارزش افزوده مخالفت کردند و به این ترتیب به نظر می‌رسد ۱۰ درصدی شدن مالیات ارزش افزوده برای سال۱۴۰۳ قطعی باشد. دولت می‌خواهد از این افزایش به‌عنوان پشتوانه‌ای برای یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان استفاده کند.

روز گذشته در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۳، پیشنهاد حذف افزایش مالیات ارزش افزوده از سوی یک نماینده مطرح شد، اما نمایندگان با ۵۹ رای موافق و ۱۱۹ رای مخالف با این پیشنهاد مخالفت کردند. بر این اساس به نظر می‌رسد در سال آینده شاهد افزایش یک درصدی مالیات ارزش افزوده خواهیم بود و مالیات ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

البته این در شرایطی است که برخی نمایندگان اعلام می‌کنند که همچنان به دنبال حذف افزایش یک درصدی مالیات ارزش افزوده خواهند بود و برخی دیگر نیز عنوان می‌کنند این امر با توجه به رای روز گذشته مجلس در مورد حذف افزایش یک درصد مالیات ارزش افزوده امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر با توجه به دو برابر بودن تعداد نمایندگان موافق افزایش یک درصدی مالیات ارزش افزوده به نظر می‌رسد هر پیشنهاد دیگری در این راستا با رای مخالف مجلس مواجه خواهد شد؛ بنابراین در سال آینده شاهد افزایش مالیات ارزش افزوده به ۱۰ درصد خواهیم بود.

دفاعیه دولت از افزایش یک درصدی

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد ، در جریان بررسی پیشنهاد محمدحسن آصفری، نماینده اراک در مجلس مبنی بر حذف افزایش یک درصد مالیات ارزش افزوده در لایحه بودجه ۱۴۰۳، محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان نماینده دولت در مخالفت خود با این پیشنهاد اظهار کرد: ما برای مخارج کشور باید منابع پایدار ایجاد کنیم. افزایش یک واحد درصدی مالیات ارزش افزوده فشاری بر مردم عادی وارد نمی‌کند، بلکه مشمول ثروتمندان و پرمصرف‌های جامعه می‌شود. در همه جای دنیا به این سمت حرکت می‌کنند تا کسانی که پرمصرف بوده و ثروتمند هستند مالیات بیشتری پرداخت کنند. بسیاری از کالا‌ها و خدماتی که عموم مردم از آن استفاده می‌کنند معاف از مالیات ارزش افزوده است.

در ادامه حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ پشت تریبون قرار گرفت و در مخالفت با پیشنهاد حذف بند مالیات ارزش افزوده، تاکید کرد: ما قرار نیست که از مردم پول بگیریم بلکه قرار است از پتروشیمی‌ها، شرکت‌های نفتی و شرکت‌های فولادی مالیات بگیریم و آن را به بازنشستگان بدهیم. مالیات ارزش افزوده مشمول کالا‌های اساسی نمی‌شود، چرا با مردم جور دیگری صحبت می‌کنید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....