تاریخ انتشار : شنبه 6 شهریور 1400 - 21:56
کد خبر : 58897

افزایش قیمت صد درصدی ماکارونی

افزایش قیمت صد درصدی ماکارونی

 آرد عامل گرانی مواد غذایی آرد به عنوان مهم ترین مواد غذایی در سبد خواربار مردم نه تنها کشورمان بلکه تمامی دنیا به حساب می آید؛ اما به دلیل خشکسالی و کمبود باردندگی در سال های اخیر رشد تولید گندم در کشورمان کاهش پیدا کرده، از سوی دیگر به دلیل بالا رفتن حقوق کارگر، حمل

 آرد عامل گرانی مواد غذایی

آرد به عنوان مهم ترین مواد غذایی در سبد خواربار مردم نه تنها کشورمان بلکه تمامی دنیا به حساب می آید؛ اما به دلیل خشکسالی و کمبود باردندگی در سال های اخیر رشد تولید گندم در کشورمان کاهش پیدا کرده، از سوی دیگر به دلیل بالا رفتن حقوق کارگر، حمل و نقل و همچنین افزایش قیمت ارز و کاهش واردات نهاده های دامی و طیور گندم در داخل کشور با افزایش قیمت مواجه شده است.

افرایش قیمت گندم افزایش قیمت آرد را نیز به بار آورده است و همانند یک زنجیره افزایش قیمت سایر محصولات غذایی مانند رشته آش، رشته سوپ، ماکارونی، کیک، کلوچه، انواع نان صنعتی و سنتی و…. را به وجود آورده است.

طبق مشاهدات میدانی در بازار پایتخت برخی برندهای ماکارونی با افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی به تازگی محصولات خود را روانه بازار کرده اند، به طوری که ماکارونی ۷۰۰ گرمی به قیمت ۱۵ هزار و۷۰۰ تومان قیمت گذاری شده در حالی که این کالا تا یک ماه پیش به رقمی حدود ۸ هزار تومان درج قیمت شده بود، همچنین رشته آش ۵۰۰ گرمی ۷هزار تومان قیمت گذاری شده بود که این روزها این کالا با این حجم ۱۵ هزار تومان به فروش می رسد، همچنین ترکش گرانی آرد به سایر محصولات غذایی نیز اصابت کرده و این روزها شاهد موج دیگری از گرانی مواد غذایی در بازار هستیم.

۱۰ درصد آرد تولید کشور در اختیار ماکارونی قرار می گیرد

به گزارش اقتصاددان به نقل  از پرسون  ،   در مجموع صنایع ماکارونی به یک میلیون تن آرد مخصوص نیاز دارند که کمتر از ۱۰ درصد آمار تولیدی گندم وزارت جهادکشاورزی است.

افزایش قیمت محصولات وابسته به آرد پیش از این توسط صنعتگران این حوزه به گوش می رسید و آنها افزایش حقوق و دستمزد کارگران، افزایش حق بیمه، هزینه بالای حمل و نقل، گرانی انرژی و همچنین هزینه های بالای بسته بندی را دلیل این گرانی می دانند.

بنابراین ادامه این روند که کالا با قیمت سال گذشته عرضه شود اما هزینه حمل و‌نقل با افزایش ۷۰ درصدی، دستمزد حدود ۳۹ درصد و بسته‌بندی با بیش از ۷۰ درصد افزایش در کنار هزینه‌های دیگر باشد برای تولیدکنندگان ممکن نیست.

افزایش قیمت ماکارونی درپی افزایش قیمت آرد در اردیبهشت یا خرداد هرسال رخ می‌دهد، اما امسال این افزایش درحالی صورت می‌گیرد که قیمت این محصول در خرداد ۹۹ به صورت رسمی ۳۰ درصد و بعد از آن نیز ۲۷ درصد افزایش یافته است که درمجموع براساس گزارش مرکز آمار، این افزایش از اردیبهشت سال گذشته تا اردیبهشت سال‌جاری حدود ۵۷ درصد بوده است.

در این میان رئیس هیات ‌مدیره انجمن صنفی ماکارونی ایران از کمبود گندم مخصوص ماکارونی خبر داد و گفت:در مجموع صنایع ماکارونی به یک میلیون تن آرد مخصوص نیاز دارند که کمتر از ۱۰ درصد آمار تولیدی گندم وزارت جهادکشاورزی است.

آرد دولتی در اختیار اعضای انجمن قرار می گیرد

کارخانه هایی که محصولات شان را افزایش قیمت داده اند زیر مجموعه انجمن تولیدکنندگان و صادر کنندگان ماکارونی ایران نیستند، بنابراین اطلاعاتی در این خصوص ندارم.

حبیب اله پارسا دبیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان و صادر کنندگان ماکارونی ایران در این باره  گفت: در حال حاضر دولت آرد ۲ هزار و ۷۰۰تومانی را در اختیار صنعتگران تولید ماکارونی و محصولات مشابه این انجمن قرار می دهد.

وی در پاسخ به سوال  درباره اینکه در بازار شاهد افزایش قیمت محصولات از جمله ماکارونی هستیم؟ پاسخ داد: کارخانه هایی که محصولات شان را افزایش قیمت داده اند زیر مجموعه انجمن تولیدکنندگان و صادر کنندگان ماکارونی ایران نیستند، بنابراین اطلاعاتی در این خصوص ندارم.

پارسا ادامه داد: در حال حاضر آرد دولتی تا مرداد ماه در اختیار کارخانه های زیر مجموعه اعضای انجمن تولیدکنندگان و صادر کنندگان ماکارونی ایران قرار می گیرد و دلیلی ندارد با این نیت قیمت افزایش پیدا کند.

گرانی ماکارونی سریالی است

طبیعتا همه ساله با افزایش قیمت آرد قیمت ماکارونی و محصولات مشابه با افزایش قیمت مواجه می شود و موضوع جدیدی نیست که بخواهیم به آن بپردازیم، دولت اگر به دنبال کاهش قیمت کالا است باید در ابتدا مواد اولیه را ارزان و به وفور در اختیار تولید کنندگان قرار دهد تا مانع افزایش قیمت شود اینکه بخواهد آرد را گران کند و جلو تولیدکنندگان را بگیرد موضوع غیر قابل حل است.

رشته پلو و رشته سوپ یا همان ورمیشل و همچنین نودلیت به واسطه گرانی آرد با افزایش قیمت مواجه است.

یکی از صنعتگران حوزه تولید ماکارونی نیز در این باره به خبرنگار پرسون گفت: سال گذشته شاهد افزایش پلکانی قیمت ماکارونی بودیم و این افزایش قیمت به شکل سریالی ادامه داشته است.

وی که تمایلی نداشت نامش در گزارش درج شود، افزود: طبیعتا همه ساله با افزایش قیمت آرد قیمت ماکارونی و محصولات مشابه با افزایش قیمت مواجه می شود و موضوع جدیدی نیست که بخواهیم به آن بپردازیم، دولت اگر به دنبال کاهش قیمت کالا است باید در ابتدا مواد اولیه را ارزان و به وفور در اختیار تولید کنندگان قرار دهد تا مانع افزایش قیمت شود اینکه بخواهد آرد را گران کند و جلو تولیدکنندگان را بگیرد موضوع غیر قابل حل است.

این صنعتگر به دلایل دیگر گرانی ماکارونی پرداخت، گفت: موضوع تنها گرانی آرد نیست، بلکه افزایش قیمت مواد بسته بندی ازجمله نایلون، سلفون، کارتن و… ازجمله علت های اصلی این افزایش قیمت ها است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون برای کارخانه های ماکارونی قیمت پایه گندم حساب می شود که هر کیلوگرم آن ۲ هزار و ۷۰۰ تومان است و نرخ آرد آن حدود ۴ هزار تومان تمام می شود. اگر پایه قیمت گندم به ۵ هزارو ۵۰۰ تومان برسد، قیمت آرد حداقل ۷ هزار تومان خواهد شد که این موضوع ۱۰۰ درصد بر قیمت ماکارونی تاثیر می گذارد.

گویا حلیم نیز این روزها به واسط گرانی گندم و مرغ با افزایش ۱۰۰ درصدی مواجه است؛ به طوری که این روزها این مواد غذایی کیلیویی ۴۰ هزار تومان به فروش می رسد و این امر کاهش قدرت خرید و بی بازاری برای اصناف را به وجود آورده است.

راهکار حفظ قیمت محصولات غذایی

گرچه هنوز به شکل رسمی این گرانی از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان صورت نگرفته است، اما این افزایش قیمت توسط برخی از تولید کنندگان مورد اجرا قرار گرفته است.

درحالی این گرانی به وجود آمده است که گویا مسئولان امر به این موضوع توجهی ندارند که ماکارونی و سایر محصولات وابسته به آرد به عنوان قوت غالب اقشار کم درآمد به حساب می آید و این موضوع باعث کاهش قدرت خرید این دسته از هموطنان می شود، در این میان دولت می تواند با چند راهکار ساده جلو این افزایش افسارگریخته را بگیرد، نخست اینکه آرد با تعرفه دولتی که همان ۲ هزار و ۷۰۰ تومان است را حفظ کند و با همین قیمت در اختیار کارخانه داران قرار دهد، دوم اینکه با بسته های تشویقی مانند پایین آوردن تعرفه صادرات به تولیدکنندگان می تواند با یک تیر دو نشان بزند نشان اول اینکه میزان تولید، اشتغالزایی، حفظ کردن قیمت را به بار آورد و دوم اینکه ارزآوری را برای کشور به ارمغان آورد و سوم اینکه در زمینه انرژی به تولیدکنندگان داخلی کمک کند تا از این طریق فشار اقتصادی کمتری بر صنعتگران وارد شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....