تاریخ انتشار : دوشنبه 6 فروردین 1403 - 12:38
کد خبر : 161819

رشد خودروسازان مونتاژی

افت تولید توسط ۲ خودروساز

افت تولید توسط ۲ خودروساز

افت فاحش تولید ایران‌خودرو و سایپا در سال گذشته نکته قابل تامل صنعت خودروسازی بود. به گزارش اقتصاددان به نقل از تسنیم، تولید انواع خودروی سواری با تخلیه اثر تحریم ها مجددا از سال ۱۴۰۱ به بالای یک میلیون دستگاه افزایش یافت و این روند در سال ۱۴۰۲ هم ادامه پیدا کرد. نکته مهم آن

افت فاحش تولید ایران‌خودرو و سایپا در سال گذشته نکته قابل تامل صنعت خودروسازی بود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تسنیم، تولید انواع خودروی سواری با تخلیه اثر تحریم ها مجددا از سال ۱۴۰۱ به بالای یک میلیون دستگاه افزایش یافت و این روند در سال ۱۴۰۲ هم ادامه پیدا کرد.

نکته مهم آن که تولید خودروهای سواری در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۵ درصد رشد داشت اما رشد آن در سال ۱۴۰۲ کند شد و به ۶ درصد رسید که علت آن، کاهش تولید ایران‌خودرو و سایپا بود.

افت فاحش تولید ایران‌خودرو و سایپا در سال گذشته نکته قابل تامل صنعت خودروسازی بود. ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۴۴ هزار خودروی سواری تولید و بیش از ۶۰ هزار دستگاه هم که از سال‌های قبل ناقص مانده بود، تکمیل و عرضه کرد. بدین ترتیب ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۱ بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی سواری به بازار عرضه کرد. اما این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۵۲۰ هزار دستگاه کاهش یافت.

شرکت سایپا هم در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۸۰ هزار دستگاه خودروی سواری تولید کرده بود که با تکمیل‌کاری ۴۰ هزار دستگاه خودروی ناقص،‌ مجموع عرضه سایپا در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۴۲۰ هزار دستگاه رسیده بود. اما مجموع عرضه این خودروساز در سال گذشته به ۳۶۳ هزار دستگاه کاهش پیدا کرد.

برخلاف ایران‌خودرو و سایپا که به علت ضعف مدیریت با افت فاحش تولید مواجه شدند، اکثر خودروسازان مونتاژی خصوصی در سال گذشته با رشدهای چشمگیر، کار خود را پایان دادند. رشد تولید برخی خودروسازان خصوصی در سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد بود، یعنی عرضه محصولات سواری این شرکت‌ها بیش از ۲ برابر شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....