محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک‌مرکزی در گفت‌وگویی به عوامل موثر در تعیین نرخ ارز در سال ۱۴۰۲ و وضعیت آنها پرداخت. به گفته او نرخ رشد نقدینگی، تراز تجاری و نرخ رشد نقدینگی سه عامل اثرگذار بر نرخ ارز هستند. او همچنین از برنامه بانک‌مرکزی برای مدیریت بازار ارز در سال جدید نیز رونمایی کرد. تداوم تخصیص ارز ۲۸۵۰۰تومانی برای تامین کالاهای اساسی، اعلام آمادگی برای مداخله در بازار غیررسمی از جمله برنامه‌های سیاستگذار در این زمینه است. با این حال فرزین تاکید کرد که افزایش نرخ ارز در بازار آزاد زودگذر است و هیچ نیاز کالایی قانونی در کشور وجود ندارد که با آن نرخ ارز غیررسمی تامین شود.

رئیس‌کل بانک‌مرکزی، یکشنبه شب با حضور در بخش خبری رسانه ملی، در رابطه با سیاست‌های ارزی بانک‌مرکزی گفت‌وگو کرد. به گفته فرزین، سه عامل نرخ رشد نقدینگی، تراز تجاری و نرخ رشد اقتصادی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر نرخ ارز است که آمارها حاکی از وضعیت مناسب این عوامل مهم طی سال گذشته است. او در ادامه به وضعیت این سه متغیر که به گفته او بر روند نرخ ارز اثرگذارند، پرداخت.

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،  رئیس‌کل بانک‌مرکزی با اشاره به اینکه نرخ رشد نقدینگی بعد از پنج‌سال به زیر ۲۵درصد رسیده است، ادامه داد: هدف‌گذاری بانک‌مرکزی در سال گذشته برای نرخ رشد نقدینگی ۲۵درصد بود، با این حال این نرخ در حد ۲۴.۳درصد کنترل شد. به این ترتیب نرخ رشد نقدینگی به‌عنوان یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر نرخ ارز به‌شدت کاهش یافت.