تاریخ انتشار : یکشنبه 17 مهر 1401 - 20:30
کد خبر : 104025

اصلاحات برای تامین خواسته‌ها و انتظارات مردم

اصلاحات برای تامین خواسته‌ها و انتظارات مردم

«اصلاحات» یکی از لازمه‌های پویایی و توسعه یافتگی جوامع است و هربار که حاکمیت در مورد قوانین و ساختارهایی که به‌نوعی جامعه خواستار تغییر در آن‌ها، دست به اصلاحاتی می‌زند باعث کاهش فاصله مردم-دولت و پویایی خود در راستای خواسته‌های شهروندان شده است. مانند آنچه در مورد ورود بانوان به ورزشگاه‌ها مشاهده کردیم و یا

«اصلاحات» یکی از لازمه‌های پویایی و توسعه یافتگی جوامع است و هربار که حاکمیت در مورد قوانین و ساختارهایی که به‌نوعی جامعه خواستار تغییر در آن‌ها، دست به اصلاحاتی می‌زند باعث کاهش فاصله مردم-دولت و پویایی خود در راستای خواسته‌های شهروندان شده است.

مانند آنچه در مورد ورود بانوان به ورزشگاه‌ها مشاهده کردیم و یا زمزمه‌هایی که در مورد تغییر قانون انتخابات به گوش می‌رسد و … . اصلاحات در جامعه ما همواره به کندی پیش رفته است.

حال با بروز اعتراضات و ناآرامی‌های هفته‌های اخیر به‌نظر می‌آید حاکمیت تصمیم گرفته تا در بسیاری از سیاست‌ها و قوانین کلی نظام اصلاحات و تغییراتی ایجاد کند. «ابراهیم رئیسی»، رییس جمهور در مراسم افتتاح نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «باید به حقایق کشور احاطه داشت تا تشخیص مصلحت کشور متقن تهیه شود.

مسئولیت مجمع از این جهت خطیر می‌دانم. نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام اهمیت دارد. رهبری تاکید دارند این نظارت‌ها باید انجام شود. رهبری اجازه داده‌اند در صورت نیاز، سیاست‌های کلی اصلاح شود تا این سیاست‌ها به درستی اجرا شود. تنقیح سیاست‌ها مورد تاکید رهبری است.»

به گزارش اقتصاددان به نقل از آرمان ملی  ، در مقاطع مختلف به‌ویژه هفته‌های اخیر شاهد آن بودیم که بسیاری از مسئولان و فعالان سیاسی و … خواستار تغییر در برخی سیاست‌ها شدند. باتوجه به تغییر سبک زندگی شهروندان و تاکید مسئولان به رعایت برخی قوانین، فاصله‌ای بین مردم و نگاه دولت ایجاد شده است، این فاصله نشان می‌دهد به اصلاحاتی نیاز داریم، تا بتوان همچنان به پویای جامعه امیدوار بود. به‌غیر از موضوعات مربوط به آزادی‌های اجتماعی به نظر در سایر ساختارها مانند «سیاست‌خارجی»، «اقتصادی»، «روابط اجتماعی جامعه»، «مناسبات اداری»، «گسترش عدالت» و … هم نیاز به اصلاحات و تغییراتی وجود دارد. در ادامه با کارشناسان و فعالان سیاسی در این زمینه گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید.

مسئولان با شجاعت دست به اصلاحات بزنند

دکتر «امیردبیری‌مهر»، جامعه شناس سیاسی در پاسخ به این سوال که چه موضوعاتی در قالب سیاست‌های کلی نظام لازم به تغییر اصلاحات دارند که رییس جمهور با دستور رهبر انقلاب چنین موضوعی را مطرح کرده است، به خبرنگار «آرمان امروز» می‌گوید: «قوانینی که در قالب سیاست‌های کلی نظام در یک دهه قبل مطرح شده است از نظر ساختاری کیفیت بالایی دارند و محصول فکر و پژوهش نخبگان دانشگاهی و سیاسی بوده است. آنچه از این حرف رییس جمهور می‌توانیم برداشت کنیم در مورد «سیاست‌های اعمالی» است که باید در مورد آنها تجدید نظر صورت بگیرد. مانند «گشت امنیت اخلاقی» که نه‌تنها شهروندان بلکه بسیاری از سیاستمدارن هم خواستار تغییرات اساسی در این مورد به‌خصوص هستند.»

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....