تاریخ انتشار : سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 0:16
کد خبر : 166043

دیپلماسی رئیس جمهور «شی»؛ لنگر ثبات در روابط چین-اروپا

دیپلماسی رئیس جمهور «شی»؛ لنگر ثبات در روابط چین-اروپا

«شی جین‌پینگ» رئیس جمهوری خلق چین در حال انجام دیدار رسمی از فرانسه، صربستان و مجارستان است که از ۵ مه (۱۶ اردیبهشت) شروع شده و تا ۱۰ مه (۲۱ اردیبهشت) ادامه خواهد داشت. این نخستین سفر رئیس جمهور چین به اروپا طی پنج ساله گذشته است. علی‌رغم تغییرات شگرف در جهان طی پنج سال

«شی جین‌پینگ» رئیس جمهوری خلق چین در حال انجام دیدار رسمی از فرانسه، صربستان و مجارستان است که از ۵ مه (۱۶ اردیبهشت) شروع شده و تا ۱۰ مه (۲۱ اردیبهشت) ادامه خواهد داشت.

این نخستین سفر رئیس جمهور چین به اروپا طی پنج ساله گذشته است. علی‌رغم تغییرات شگرف در جهان طی پنج سال گذشته، روابط میان چین و سه کشور اروپایی فوق تحت هدایت راهبردی دیپلماسی رئیس دولت، پایدار باقی مانده که نشان‌دهنده شتاب مثبت توسعه است. این وضعیت با کوشش فراوان به دست آمده است. سفر رئیس جمهور شی به سه کشور اروپایی فصلی جدید در مناسبات میان چین و این سه کشور و همچنین روابط گسترده‌تر چین-اروپا خواهد گشود.

بسیاری از ناظران تاکید دارند که دیدار رهبر چین از این سه کشور هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خودش است: فرانسه نخستین کشور غربی مهم بود که روابط دیپلماتیک را در سطح تبادل سفیر با جمهوری خلق چین برقرار کرد و روابط چین-فرانسه در خط مقدم مناسبات میان چین و غرب قرار دارد. صربستان نخستین شریک راهبردی جامع چین در اروپای مرکزی و شرقی است و «دوست آهنین» چین محسوب می‌شود. مجارستان هم کشوری مهم در اروپای مرکزی و شرقی است و همچنین یک شریک مهم برای پیشبرد مشترک همکاری «کمربند و جاده» و همکاری چین-اروپای مرکزی و شرقی محسوب می‌شود. کاملا منطقی است که انتظار داشته باشیم که با شروع از این سه کشور، موضوع اصلی همکاری دوستانه میان چین و اروپا در کل سفر ادامه یابد.

روابط چین-اروپا طی پنج سال اخیر شاهد فراز و نشیب‌هایی بوده است. همه‌گیری کرونا، بحران روسیه-اوکراین و دیگر رویدادها تاثیری مشخص بر روابط چین-اروپا گذاشته‌اند. با توجه به اینکه ایالات متحده چین را «جدی‌ترین رقیب» خود دانسته و در حال افزایش تلاش‌ها برای جلب نظر و فریفتن اروپاست، چگونگی حفظ خودمختاری راهبردی به یک آزمون بزرگ پیش روی اروپا تبدیل شده است.

به طور خاص برای اروپا پایبندی به اصولی که بر مبنای آن رابطه چین-اروپا علیه هیچ طرف ثالثی نیست، مهم است و اینکه تحت تسلط یا کنترل هیچ طرف ثالثی قرار نمی‌گیرد، به ویژه توسط هیچ طرف ثالثی کنترل نمی‌شود.

در این شرایط، پیام مهم سفر رهبر چین به اروپا این است که صرف نظر از اینکه اوضاع بین‌المللی چگونه تغییر می‌یابد، اشتیاق چین برای توسعه همکاری با اروپا و حمایت از خودمختاری راهبردی قاره سبز همچنان استوار و خدشه‌ناپذیر باقی مانده است.

می‌توان گفت دیپلماسی رئیس جمهور، لنگری است که کشتی غول پیکر چین-اروپا را در مواجهه با طوفان‌ها ثابت و در مسیر خود نگه می‌دارد.

بر این باوریم که تحت رهبری راهبردی دیپلماسی رئیس کشور، چین و اروپا دست کم به سه توافق ضمنی راهبردی خواهند رسید. اول، چین و اروپا مخالفان هم نیستند چه برسد به دشمن بلکه دوستان و شرکایی هستند که به یکدیگر می‌توانند اعتماد کنند. دوم، موفقیت توسعه چین و اروپا «خبری خوب» برای یکدیگر است نه «خبری بد». چین به حمایت از اروپا در دستیابی به خودمختاری راهبردی ادامه خواهد داد و هر چه اروپا بیشتر توسعه یابد، غرب ثبات بیشتری خواهد داشت؛ اروپا همچنین باید ذهن خود را باز کند، چین را در آغوش بگیرد و از آن حمایت کند تا مدرنیزاسیون چینی را به پیش ببرد. هر چه چین توسعه بیشتری پیدا کند، منطقه آسیا-اقیانوس آرام از رفاه بیشتری برخوردار خواهد شد.

سوم، در خصوص موضوعات مهم جهانی، چین و اروپا می‌توانند مشترکا پیوندهای تازه‌ای در سراسر مناطق، تمدن‌ها و زمینه‌ها ایجاد کنند و برای کمک به جهان و همدیگر در دستیابی به توسعه و تزریق انرژی مثبت به دنیای ناآرام کنونی با یکدیگر همکاری نمایند.

ضرب‌المثلی در صربستان هست که می‌گوید «دوستان ثمره زمان هستند». این به طور خاص با ویژگی‌های روابط چین-اروپا همخوانی دارد: زمان ثابت خواهد کرد شرکای حقیقی واقعی چگونه هستند.

بی صبرانه منتظر دیدارهای رسمی آقای شی از فرانسه، صربستان و مجارستان هستیم تا ضمن شتاب بخشیدن به توسعه هر چه بیشتر روابط چین با این سه کشور و گسترش مشارکت راهبردی جامع چین و اتحادیه اروپا، موجب تزریق ثبات و انرژی مثبت بیشتر به جهان متلاطم امروز شود.

 

 

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....