تاریخ انتشار : سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 0:25
کد خبر : 166060

برگزاری نشست سه جانبه رهبران چین، فرانسه و اتحادیه اروپا(تکمیلی)

برگزاری نشست سه جانبه رهبران چین، فرانسه و اتحادیه اروپا(تکمیلی)

نشست سه جانبه میان رهبران چین، فرانسه و اتحادیه اروپا امروز دوشنبه برابر با ۶ مه/ ۱۷ اردیبهشت ماه، با حضور «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، در کاخ الیزه برگزار شد. رهبر چین در جریان برگزاری این نشست ضمن ابراز

نشست سه جانبه میان رهبران چین، فرانسه و اتحادیه اروپا امروز دوشنبه برابر با ۶ مه/ ۱۷ اردیبهشت ماه، با حضور «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، در کاخ الیزه برگزار شد.

رهبر چین در جریان برگزاری این نشست ضمن ابراز خرسندی از دیدار مجدد با رئیس جمهور فرانسه و رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و اعلام اینکه فرانسه اولین مقصد سفر خارجی وی در سال جاری میلادی است، گفت که نشست سه جانبه فعلی بر اهمیت این سفر برای اروپا افزوده است.

شی جین پینگ افزود: «چین همواره به روابط چین و اتحادیه اروپا از منظر راهبردی و بلندمدت نگاه کرده است و اروپا را یک عضو مهم در راستای اعمال دیپلماسی با خصوصیات چینی و شریکی مهم در مسیر تحقق بخشیدن به نوسازی به سبک چینی می‌داند و امید است که روابط چین با فرانسه و اروپا به کمک یکدیگر، به سوی توسعه‌ای مشترک حرکت کند».

رئیس جمهور چین در ادامه اظهارات خود تاکید کرد که در دوره جدید تلاطم در جهان امروز، چین و اروپا به عنوان دو نیروی مهم دنیا، باید در مسیر مشارکت با یکدیگر حرکت کنند و به همکاری از طریق گفتگو، تعمیق رایزنی‌های استراتژیک، بهبود اعتماد متقابل استراتژیک، افزایش تفاهم استراتژیک و انجام همکاری‌های استراتژیک، پایبند باشند و  روابط پایدار و سالم با یکدیگر را ترویج دهند و نقش جدیدی در مسیر تحقق صلح و توسعه جهانی ایفا نمایند.

شی جین پینگ خاطرنشان کرد که صنعت انرژی جدید چین توانایی واقعی در رقابت آزاد را به دست آورده، ظرفیت تولید پیشرفته را نمایندگی کرده و نه تنها عرضه جهانی را غنی‌تر کرده بلکه از فشارهای تورم جهانی کاسته و برای مقابله با تحولات اقلیمی و تحول سبز جهان سهم شایانی ادا کرده است. چه از منظر مزایای مقایسه‌ای یا تقاضای بازار جهانی، مسئله به اصطلاح «مازاد ظرفیت تولید چین» وجود ندارد.  

رهبر چین تاکید کرد: جوهر همکاری چین و اروپا مکمل یکدیگر، سود متقابل و برد-برد است. دو طرف در توسعه سبز و تحول دیجیتالی منافع مشترک و فضای گسترده برای همکاری دارند، دو طرف باید از طریق گفتگو و مشورت به نحو احسن اختلافات تجاری را حل و فصل کنند و  مراقب  نگرانی معقول هر دو طرف باشند.

ماکرون نیز در این نشست گفت خوشحال است که در سومین سفر رسمی رئیس جمهور شی جین پینگ به فرانسه، یک جلسه سه جانبه بین رهبران فرانسه، چین و اتحادیه اروپا در پاریس برگزار شده است. این نه تنها ادامه نشست سه جانبه رهبران  فرانسه، چین و اتحادیه اروپا در گذشته است، بلکه از جمله نیازهای فوری برای مقابله با چالش‌های مختلف بین‌المللی است. در حال حاضر، جهان با چالش‌های بزرگ روبرو است و وضعیت بین‌المللی در یک نقطه عطف مهم قرار دارد.  

وی تاکید کرد فرانسوی و اتحادیه اروپا امیدوارند گفتگو و همکاری با چین را برای افزایش اعتماد متقابل و دوستی بین فرانسه و چین و اروپا و چین تقویت کنند.

«اورزولا فون در لاین» هم گفت که جایگاه چین در امور جهانی مهم است و حفظ رابطه خوب با چین برای اتحادیه اروپا فوق از اهمیت فوق العاده برخوردار است. اتحادیه اروپا خواستار احترام متقابل در تعامل با چین است و به دنبال آن است که ضمن جستجوی اشتراکات و کنارگذاری اختلافات، تقویت اعتماد متقابل و پرهیز از سوء تفاهم، مشترکا از  نظم بین‌المللی بر اساس حقوق بین الملل دفاع و صلح، امنیت و سعادت جهان را به طور مشترک ترویج کنند.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا افزود: طرف اروپایی از تلاش‌ها و دستاوردهای چین در توسعه تحول سبز قدردانی می‌کند، حقوق مشروع چین در حفظ توسعه خود را به رسمیت می‌شناسد و امیدوار است که همچنان به گفتگوی صریح و تقویت همکاری با چین ادامه دهد.

شی جین پینگ هنگام اشاره به بحران اوکراین خاطرنشان کرد: چین، فرانسه و اروپا همه امیدوارند که در اسرع وقت آتش جنگ را متوقف کنند و صلح را به اروپا بازگردانند و همه از حل سیاسی بحران اوکراین حمایت می‌کنند. ما باید به طور مشترک با گسترش جنگ به خارج مخالفت کنیم، برای مذاکرات صلح زمینه سازی کنیم و به طور مشترک ایمنی انرژی و مواد غذایی بین‌المللی و زنجیره صنعتی و زنجیره تأمین پایدار را حفظ کنیم.

وی در خصوص مسئله درگیری فلسطین و اسرائیل تأکید کرد که مبرم ترین  وظیفه درحال حاضر دستیابی به آتش بس جامع و متوقف کردن جنگ در اسرع وقت و تضمین امدادرسانی انساندوستانه است.

آقای شی تصریح کرد راه حل اصلی اجرای «طرح دو کشور» است و چین از پذیرش فلسطین به عنوان عضو رسمی سازمان ملل پشتیبانی می‌کند.

 سه رهبر بر این امر اشتراک نظر داشتند که نشست سه جانبه امروز درک یکدیگر را افزایش داده، اجماع همکاری را متراکم نموده، راه‌حل مسئله را روشن کرده است و تمایل به ادامه کار برای پیشبرد توسعه سالم و پایدار روابط چین و اروپا را نشان داده است.

 

 

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....