تاریخ انتشار : دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 20:56
کد خبر : 165996

برای حل معضل مسکن :

پایتخت اقتصادی و قضایی از تهران جدا شود

پایتخت اقتصادی و قضایی از تهران جدا شود

اقتصاددان : اولین کارگروه مسکن با حضور نخبگان و اساتید این حوزه برگزار شد. در این هم اندیشی آقایان دکتر بهنام ملکی، دکتر احسان اله باقری، دکتر فرشید ایلاتی ، دکتر ایمان زنگنه، دکتر داوود وثوقی نسب، دکتر حیدر کراری، دکتر رضا اسدبیگی و مجید گودرزی شرکت داشتند. این نشست که با حضور خبرنگاران و

اقتصاددان : اولین کارگروه مسکن با حضور نخبگان و اساتید این حوزه برگزار شد. در این هم اندیشی آقایان دکتر بهنام ملکی، دکتر احسان اله باقری، دکتر فرشید ایلاتی ، دکتر ایمان زنگنه، دکتر داوود وثوقی نسب، دکتر حیدر کراری، دکتر رضا اسدبیگی و مجید گودرزی شرکت داشتند.
این نشست که با حضور خبرنگاران و برخی اصحاب رسانه برگزار شد به نقد و بررسی مباحث مختلف حوزه مسکن از جمله بی توجهی به عدالت سرزمینی  مسایل مالی، دانش بنیان ، مردمی سازی ، نهضت ملی مسکن ، مسکن مهر ، چالش ها و راهکارها پرداخته شد.
سخنران اول آقای دکتر باقری به بیان مشکلات ساخت و ساز دولتی پرداخت و مشارکت دادن مردم را بهترین و با صرفه ترین نوع ساخت اعلام کردند. ایشان همچنین به دو موضوع مهم امکان سنجی و مکان یابی در طرح های بزرگ ملی اشاره کردند.
دکتر باقری همچنین شهرک امیرکبیر اراک را نمونه موفق خانه دار کردن مردم از طریق ساخت خانه های ویلایی عنوان کردند.
ایشان همچنین به معماری مولد و صرفه اقتصادی طرح های مسکن اشاره کردند.
تاکید دکتر باقری بر واگذاری زمین و تسهیلات به جوانان بود.
دومین سخنران آقای دکتر حیدر کراری بودند که به نقش فن آوری های نوین در ساخت و ساز برای حل مشکل ناترازی انرژی در سازه های نوین پرداختند.
ساخت شهرهای با فن آوری های نوین و دانش بنیان و تسری دست آوردهای آن به شهرهای بزرگ از جمله تاکیدات ایشان بود. دکتر کراری همچنین به مقوله بیمه اشاره کردند و بر بکار گیری اقتصاد توکن در اقتصاد مسکن تاکید داشتند.
دکتر کراری قراردادهای ۲۵ ساله با چین و روسیه را فرصتی ارزشمند برای جذب سرمایه و تکنولوژی در صنعت ساختمان و مسکن دانستند.

photo 2024 05 06 21 55 06 اقتصاددان نوشته

سومین سخنرانی دکتر فرشید ایلاتی بود. سخنان چالشی ایشان واکنش سایر شرکت کنندگان را به همراه داشت . جایی که آقای ایلاتی به جو سازی های رسانه ایی در خصوص پروژه ملی مسکن مهر اشاره کرد. ایلاتی معتقد است افزایش پایه پولی بخاطر مسکن مهر یک دروغ رسانه ایی بوده است اشاره می کند که در دولت روحانی مسکنی ساخته نشد اما پایه پولی چندین برابر دولت قبل افزایش یافت. او معتقد است مسکن مهر بخش بزرگی از نقدینگی جامعه را جذب و به سمت تولید برده است.
همچنین ضریب جینی در اثر طرح های مثل مسکن مهر از ۴۴ درصد به ۳۶ درصد کاهش یافته است.وی اشاره آیی هم به کسر تورم از مالیات بر عایدی سرمایه داشت. و این کار را اشتباه عنوان کردند.
همچنین ایلاتی تاکید اکید به انتقال سازمان ثبت اسناد به دولت داشت و ماهیت سازمان ثبت را غیر قضایی عنوان کرد.
سخنران بعدی دکتر بهنام ملکی بودند وی با اشاره به تخریب حدود ۷۰ هزار ابادی چالش اصلی مسکن کلانشهرهایی نظیر تهران را بی توجهی به عدالت یا آمایش سرزمینی دانستند و فراموشی دراجرای طرح های آمایش سرزمینی را مسبب بحرانهای مسکن در شهرها دانستند. او معتقد است ما موجودی صندوق ذخیره ارزی را با طرح های غلط پودر کرده آیم.
دکتر ملکی همچنین بر بکار گیری تصمیمات علمی در حل پروژه های ملی اصرار داشتند و عنوان داشتند اگر طرح های ملی مسکن مطابق آمایش سرزمینی باشد حکم طرح های طلایی را دارد اگر مغایر با عدالت سرزمین باشد انرا مردود می داند . او با اشاره به تمرکز ناموزون جمعیت انتقال پایتخت اقتصادی و قضایی را به دو شهر مستعد دیگر را مثل آفریقای جنوبی ضروری دانست خواستار توجه واقعی به تمرکز زدایی از تهران شد.

photo 2024 05 06 21 55 10 اقتصاددان نوشته

 

دکتر ملکی تایم شیرینک (time shiring) یا فروش مالکیت زمانی واحدهای بلند مرتبه در نقاط توریستی را راهکار مناسب جلو گیری از تخریب اراضی مستعد کشاورزی و عامل ارتقای بهره وری مسکن دانستند و اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی را قانونی مهم و اجتناب ناپذیر عنوان کردند. او گریزی هم به مشکلات خودروسازی زد و گفت جای تاسف است که بدون محکوم کردن سیاستهای نادرست دولتی در افکار عمومی فحش دادن به خودروسازان مصداق روشنفکری شده است!

سخنران بعدی آقای دکتر وثوقی نصب بودند که فرضیه کشتی شناور را برای اقتصاد مسکن مطرح کردند.ایشان همچنین رمز موفقیت اقتصاد را شکست سیستم مفتخوارگی دانستند و بر بازگشت خانه های سازمانی تاکید داشتند.

دکتر ایمان زنگنه از دانش آموختگان پول و ارز و بانکداری گریزی به موضوع مهم تامین مالی پروژه های مسکن زدند و طرح صندوق پروژه ها را مطرح کردند.
ایشان همچنین به بروز رسانی سرمایه ها در بخش مسکن اشاره کردند و عنوان کردند سرمایه گذاری نباید از تورم جا بماند. او طرح های بزرگ را موجب صرفه جویی ناشی از مقیاس دانستند.

آقای محمد اسدی غیاثوند هم اشاره آیی گذرا بر ناتوانی دولتها در موضوع مهم اجاره نشینی داشتند.

در پایان اقای مجید گودرزی دبیر هم اندیشی در سخنانی به حقوق طبیعی افراد در بهره برداری از منابع کشور بدون آسیب زدن به سهم آیندگان اشاره کرد و گفت:«استعماری بزرگتر، ظالمانه تر و طولانی تر از ملک و مسکن در ایران نبوده است ». مسکن در ایران به آهن ربای بزرگی تبدیل شده است که بخاطر جهش های قیمتی شدید هم سرمایه گذاری در سایر بخش های اقتصاد را غیر اقتصادی کرده است و هم باعث بحرانهای بزرگی مثل صرفه اقتصادی منفی و بحران ارزش افزوده صفر شده است. او اشاره کرد که تاثیر تورم عمومی بر تورم مسکن ۴۱ درصد و تاثیر تورم مسکن بر تورم عمومی بیش از ۸۰ درصد در سال است و میتوان گفت بخش بزرگی از تورم عمومی تورم مستقیم و غیر مستقیم مسکن است.
او گفت رها شدگی و بی قانونی مسکن تاثیرات ویرانگر و‌ بزرگی بر اقتصاد و اجتماع ایرانی داشته است. او گفت مالکین خصوصی هولوکاست نیست که نتوان در مورد آن بحث کرد و قانون باید حدود مالکیت را مشخص کند و نباید مالکیت خصوص قانون را تعیین کند . این با تعارض منافع قانونگذاران در تضاد است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....