تاریخ انتشار : شنبه 6 آبان 1402 - 9:39
کد خبر : 144762

استقلال انرژی چگونه به دست می‌آید؟!

استقلال انرژی چگونه به دست می‌آید؟!

ایران با چالشی حیاتی در مدیریت اقتصادی خود مواجه است که مشخصه آن کمبود بنزین و نیاز متعاقب آن به واردات است. این موضوع خطرات امنیتی و اقتصادی قابل توجهی را به همراه دارد و نیاز به راه‌حل‌های فوری و موثر دارد. با پرداختن به علت اصلی مصرف بالای انرژی و کاهش اتکا به بنزین،

ایران با چالشی حیاتی در مدیریت اقتصادی خود مواجه است که مشخصه آن کمبود بنزین و نیاز متعاقب آن به واردات است. این موضوع خطرات امنیتی و اقتصادی قابل توجهی را به همراه دارد و نیاز به راه‌حل‌های فوری و موثر دارد. با پرداختن به علت اصلی مصرف بالای انرژی و کاهش اتکا به بنزین، ایران می‌تواند خطرات امنیتی را کاهش دهد، به استقلال انرژی دست یابد و توسعه اقتصادی پایدار را تقویت کند.

در سال‌های اخیر، ایران به دلیل عواملی مانند رشد جمعیت، توسعه اقتصادی و تأثیر همه‌گیری کووید-۱۹ شاهد افزایش مداوم مصرف بنزین بوده است. این نرخ رشد مصرف به میانگین سالانه حداقل ۶ درصد رسیده است. در حالی که راه‌حل‌های موقتی مانند سوآپ بنزین و واردات به کار گرفته شده است، اما هزینه قابل توجهی دارد.

سالانه حدود ۳ میلیارد دلار ارز برای حفظ واردات بنزین مورد نیاز است. علاوه بر این، اگر روند صعودی مصرف بنزین ادامه یابد، ممکن است ایران برای تامین نیازهای بنزین خود تا سال ۱۴۱۲ نیاز به فروش روزانه ۱ میلیون بشکه نفت داشته باشد. این اتکا به واردات بنزین خطرات امنیتی و اقتصادی شدیدی را برای کشور به همراه دارد. اولین عامل موثر در عدم تعادل بنزین در ایران، مصرف ناکارآمد، غیراستاندارد و غیربهینه بنزین در خودروهای داخل بازار ایران است. پرداختن به این موضوع نیازمند رویکردی جامع است که بر کاهش مصرف بنزین و ترویج استفاده از سوخت‌های جایگزین تمرکز دارد. با هدف قرار دادن علت اصلی شدت بالای انرژی، ایران می‌تواند به‌طور موثر درگیری ناشی از کمبود بنزین را حل کند.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،  توسعه و پذیرش فناوری‌های سوخت جایگزین، مانند خودروهای هیبریدی و گاز طبیعی فشرده (CNG)، گام‌های مهمی در تنوع بخشیدن به سبد سوخت ایران است. خودروهای هیبریدی که یک موتور احتراق داخلی را با یک موتور الکتریکی ترکیب می‌کنند، مزایای قابل توجهی از نظر بهره‌وری سوخت و کاهش آلاینده‌ها دارند. ایران با ترویج تولید و پذیرش خودروهای هیبریدی می‌تواند مصرف بنزین را کاهش داده و اثرات زیست محیطی را کاهش دهد. خودروهای سوزاننده گاز طبیعی فشرده (CNG) جایگزین مناسب دیگری برای خودروهای بنزینی هستند. CNG سوخت پاک‌تری است که انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، CNG در داخل ایران موجود است و وابستگی به بنزین وارداتی را کاهش می‌دهد. ایران با گسترش زیرساخت‌های جایگاه‌های سوخت‌گیری CNG و تشویق به استفاده از خودروهای CNG، می‌تواند منابع سوخت خود را متنوع کرده و امنیت انرژی را افزایش دهد. اجرای موفقیت‌آمیز سوخت‌های جایگزین در صنعت خودروی ایران نیازمند حمایت‌های سیاستی و مشوق‌هایی است.

سیاست‌های قیمت‌گذاری، مقررات و مشوق‌های مالی باید برای تشویق به پذیرش خودروهای هیبریدی و CNG اعمال شوند. این اقدامات می‌تواند شامل معافیت‌های مالیاتی، یارانه‌ها و رفتار ترجیحی برای خودروهای سوخت جایگزین باشد. علاوه بر این، کمپین‌های آگاهی عمومی باید راه‌اندازی شود تا به مصرف‌کنندگان در مورد مزایای سوخت‌های جایگزین آموزش داده شود و درک مثبتی از این فناوری‌ها تقویت شود. ایران می‌تواند در طرح‌های اشتراک دانش، انتقال فناوری و پروژه‌های تحقیق و توسعه در فناوری‌های سوخت جایگزین تخصص دارند، مشارکت کند. این تبادل دانش و منابع می‌تواند پذیرش سوخت‌های جایگزین در صنعت خودروی ایران را تسریع کند و به تلاش‌های کلی حکمرانی کشور در زمینه پایداری و انتقال انرژی کمک کند. تنوع بخشیدن به سبد سوخت خودروهای سواری و ترویج استفاده از سوخت‌های جایگزین در صنعت خودروسازی ایران مهم‌ترین راه‌حل برای رفع تعارض ناشی از کمبود بنزین است. با پرداختن به علت اصلی مصرف بالای انرژی و کاهش اتکا به بنزین، ایران می‌تواند خطرات امنیتی را کاهش دهد، به استقلال انرژی دست یابد و توسعه اقتصادی پایدار را تقویت کند.

توسعه و به کارگیری خودروهای هیبریدی و CNG مزایای قابل توجهی از نظر بهره وری سوخت، کاهش آلاینده‌ها و امنیت انرژی دارد. حمایت از سیاست، مشوق‌ها و همکاری بین‌المللی اجزای اساسی در انتقال به سمت سوخت‌های جایگزین هستند. ایران با پذیرش فناوری‌های سوخت جایگزین، می‌تواند راه را برای آینده انرژی پایدارتر و انعطاف‌پذیرتر هموار کند. اهمیت آن موضوع به حدی است که نمایندگان مجلس نیز نسبت به این موضوع صحبت کرده‌اند که در ادامه با کمال علیپور، نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس، در این زمینه صحبتی داشتند که نظرات وی را خواهید خواند.

   تنوع‌بخشی در سبد سوخت به کمک  تولید خودروهای دوگانه‌سوز گازی یا برقی

کمال علیپور نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ، در مورد محاسن استفاده از CNG و برق گفت: ما در برنامه هفتم توسعه هم بحث ال پی جی و هم سی ان جی و خودروهای هیبریدی را آوردیم. درست است در بحث ال پی جی وضعیت خوبی در صادرات داریم و می‌توانیم صادر کنیم اما گفتیم بعضی از خودروها را می‌توان به سمت ال‌پی‌جی برد. منابع خدادادی ما در گاز زیاد است و این مزیت‌های زیادی را برای ما ایجاد می‌کند.

این نماینده مجلس و نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: علاوه بر اینکه کیفیت ساخت خودروها را باید بالا ببریم باید به سمت گاز سوز کردن خودروها نیز پیش برویم. زمانی در کشور مشخص کرده بودیم که در طول سه سال اگر سازمان‌ها و اشخاص زمینی دارند وزارت نفت موظف است دستگاه‌ها را در اختیار اینها قرار دهد که بتوانند جایگاه‌های سی‌ان‌جی را فعال کنند آن اتفاق خوبی بود و بیشتر جایگاه‌های سی‌ان‌جی که در کشور است بواسطه آن برنامه بود.

وی ادامه ادامه داد: به نظر می‌رسد یک‌بار دیگر باید به این سمت برویم که به سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، شهرداری‌ها و اشخاص حقیقی برنامه زمان‌بندی بدهیم که به سمت ایجاد جایگاه‌های سی‌ان‌جی بروند و از محل هدفمندی یارانه‌ها به آنها کمک کنیم.

نماینده مردم قائم شهر در مجلس تاکید کرد: الان هم‌در برنامه هفتم توسعه پیش بینی کرده‌ایم که به سمت تقویت جایگاه‌های سی‌ان‌جی برویم البته ما باید در کنار این مساله کیفیت خودروها را نیز بالا ببریم. برخی از کشورها مصرف سوخت‌شان را به سه رساندند الان سوخت خودروهای ما بالای ده است و این بسیار بد است. ما باید علاوه بر اینکه CNGرا تقویت می‌کنیم به سمت ساخت خودروهای با کیفیت نیز برویم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....