تاریخ انتشار : شنبه 16 بهمن 1400 - 17:21
کد خبر : 76702

از خام فکری تهاتر کالایی جلوگیری نمایید

از خام فکری تهاتر کالایی جلوگیری نمایید

جناب اقای امیر عبد اللهیان با سلام‌ متاسفانه در بازگشت طلب های ایران‌بعلت تحریم ها با اقداماتی غیر کارشناسانه روبرو است که نیاز به این است که کمیته کارشناسی اقتصادی بر وصول این‌طلب ها زیر نظر جنابعالی با گزارش مداوم به شما نطارت و کنترل داشته باشد و الا شاهد اقدامات غیر کارشناسانه در وصول

جناب اقای امیر عبد اللهیان
با سلام‌ متاسفانه در بازگشت طلب های ایران‌بعلت تحریم ها با اقداماتی غیر کارشناسانه روبرو است
که نیاز به این است که کمیته کارشناسی اقتصادی بر وصول این‌طلب ها زیر نظر جنابعالی با گزارش مداوم به شما نطارت و کنترل داشته باشد و الا شاهد اقدامات غیر کارشناسانه در وصول طلب ها خواهیم بود که در جهت منافع ملی نیست.

اشتباه رئیس سازمان‌توسعه در تهاتر چایی با طلب از سریلانکا

گزارش اشتباهی غیر کارشناسی ‌ کیهان

اقتصاددان: برای اینکه آقایان اقدامات نادرست خود را معقول کنند و موصع حق‌به جانب بگیرند
از مطبوعات استفاده میکنند
تا اقدام نادرست خود درست توجیه کنند و انتقادات را تخطئه کنند.

به گزارش،ارسالی به کیهان توجه کنید:

کیهان: از سریلانکا برای طلب مان، چای بگیریم یک روش ابتکاری است.
کیهان نوشت: رئیس‌ سازمان توسعه در این سفر یادداشت تفاهمی امضا کرد که به دنبال آن مقرر شد در ازای واردات ماهانه چای بدهی سریلانکا به کشورمان تسویه شود
در پی این اقدام که پول کشورمان را بدون پرداخت هزینه اضافی و دریافت سود تأخیر زنده کرد، جریانی که ظاهرا دل خوشی از بازگشت پول‌های کشورمان با روش‌های ابتکاری ندارد، دست به کار شد و به تخریب پرداخت. یکی از این افراد با حمله به استراتژی خنثی‌سازی تحریم، اینطور وانمود کرد که قرار نیست هیچ وقت تحریم‌ها از بین برود؟!

پاسخ به گزارش،کیهان

برای اینکه آقایان اقدامات نادرست خود را معقول کنند و موصع حق به جانب بگیرند
از مطبوعات استفاده میکنند تا اقدام نادرست خود درست توجیه
و انتقادات را تخطئه کنند
اشتباه در تهاتر چایی با طلب از سریلانکا
به نظر دراین مورد بحث کافی شده و قبلا توافق شده بود که نفت فروخته شده ۹ سال قبل به حساب خاص مشخص شده بانک مرکزی ایران در سریلانکا بعلت تحریم واریز شود
سپس وزارت صمت در اقدامی درصدد بود چای را با طلب ایران تهاتر کند
که در گزارشی مشکل به وزیر محترم امور خارجه نگاشته شد
که تا پایان‌مذاکرات در جریان رفع تحریم ها در این‌مورد صبر شود و اگر تحریم ها برطرف شد طبیعی است که پول به ایران بازگردانده خواهد شد
در عین‌حال محاسبه دیر کرد بدهی مهم‌ است که تعییر ارزش‌ها در معامله توجه و دیر کرد ان‌‌محاسبه شود.
در ثانی این‌چه ابتکاری است که دیر کردپول محاسبه نشود و کاهش،ارزش،پول در زمان‌ لحاظ نشود
و چایی درجه دو و سه با توجه به اینکه در داخل چایی داخلی لاهیجان را داریم‌
و وارداتی چای احمد و دوعزال سریلانکا در بازار به اندازه کافی وجود دارند
حال ما چایی را با پول خود بدون‌دیر‌کرد و گرفتن پول تهاتر کنیم.
و اسم این‌اقدام‌نادرست را در روزنامه
راه حل ابتکاری بنامیم.
و برای توجیه و سرپوش گذاشتن اشتباه آن را به روزنامه ها بکشانیم و اقدام‌ ناصحیح خود را توجیه و درست بنامیم‌.
انهم‌ در زمانی که مذاکرات برجام برای رفع تحریم و حل مشکل انتقال پول در جریان‌است
در این‌مورد گزارش ارسالی به وزیر محترم
امور خارجه در این مورد جهت اصلاح اشتباه عینا در زیر تقدیم‌ میشود..
رئیس سازمان توسعه آیا بدون نطر واخ و نداشتن تسلط به کیفیت و بازار چایی
چگونه می‌تواند در این مورد اقدام بدون اشتباه داشته باشد

در مورد وصول طلب از سریلانکا

برخوردهای سریلانکا بسیاریچیده بود
علت این بود که پول نداشتند و بهانه به شکلهای مختلف وجود داشت
در این‌ مذاکرات حسابی مشخص شد که سریلانکا طبق توافق را به ان‌ حساب واریز کند
این موارد در سوابق موجود است
البته سوال این‌است که سریلانکا طبق توافق چرا از پرداخت پول خود دادی می‌کند
که این اشکال دارد
البته این کار کارشناسی است که ما نفت فروخته ایم‌ سریلانکا بعد از ۹‌ سال باید پول آن را بدهد
اول اشکال از فروش نفت ما است که در آن زمان نفت را بدون تصمین نسیه فروخته ایم که این اولین اشکال از وزارت نفت بوده و هست که چرا نفت را بدون‌ تضمین فروخته
دوما اینکه حالا سریلانکا طبق قرارداد متعهد به پرداخت پول نفت است
سریلانکا باید پول نفت را بپردازد
چگونه
اول مبلغ بهره نه ساله باید به مبلغ اضافه شود
حال مبلغ مشخص شد
خوب می خواهد در قسط بدهد باز باید هزینه دیر کرد هر قسط،را بدهد
حالا می خواهد هر قسط را ۵ میلیون دلار بدهد
خوب اشکالی ندارد
۵ میلیون دلار ما می‌توانیم در قرارداد ذکر کنیم‌مشروط بر اینکه دیر کرده‌ای پرداخت محاسبه شده و به اصل مبلغ اضافه و بعد قسط بندی شبیه یک وام باشد
اگر تحریم ها برداشته از سریلانکا نقدا پول را منتقل می‌کنیم‌.یا روش های انتقال دیگر
اگر تحریم برداشته نشد
می‌تواند این پول را که فسطی هر
قسط را نزد بانک مرکزی سریلانکا مانند حساب پسر انداز قرار دهد که در زمان به نام ایران آن قسط بهره داشته باشد و به نحو ابتکاری به ایران‌منتقل شود
اگر تحریم رفع شد پول منتقل میشود
اگر نشد این‌ پول ما ‌در سریلانکا در
۹حساب پس انداز با بهره است که در مورد انتقال و روشن ان‌تصمیم‌‌گرفته میشود
اگر خواستیم در خرید کالا یا چایی یا خرید پالایشگاه و غیره استفاده می کنیم و اگر نه در حساب پس انداز هست و با ابتکار خاص خود پول را منتقل می کنیم‌
این‌ پول ما و در اختیار ما است که ما باید در مورد چگونگی آن خرید یا انتقال است تصمیم بگیریم
دیگر این پول در اختیار ما است نه سریلانکا که باپول خود چه کنیم .
خواستیم چایی بخریم یا نخریم‌
سریلانکا نمی‌تواند ما مجبور به خرید چایی بکند
دریافت و نحوه چگونگی آن با ما است که منافع خود حفط و نحوه دریافت را مشخص کنیم
وقتی چارچوب مشخصات شد میتوان از وزارت صمت ‌کمک گرفت
مرحله بعد
انتقال پول
یا خرید ‌کالا است ‌که در اختیار ما است
این‌ چارچوب ها با دیپلماسی اقتصادی است که در توان وزارت صمت نیست.
خیلی چیزها (م) نیز قابل توجه است که طرف نسیه خریده و ما اشتباه کردیم نسیه فروختیم حا
حالاموقع پرداخت با پیچیدگی روبرو هستیم‌و این ایران است که باید بر اساس منافع خود چارچوب دریافت را مشخص ‌‌کند نه سریلانکا
ما همه متحدا چه سفارت چه نفت در صدر حفط منافع خودیم و نیاز به همفکری در این کار پیچده اقتصادی داریم ‌
که آن از دیپلماسی اقتصادی مبتکر خلاق بر می آید و کار وزارت صمت و بانک توسعه نیست.
نتیجه کارشناسی،بیشتر تقدیم خواهد شد تا رویه ای برای وصول طلب های ما از کلیه کشورها باشد

خلاصه کارشناسی اقتصادی پیشنهادی در مورد وصول طلب های خارجی

۱-وصول طلب های ما با تهاتر کالا به علت پیچیدگی به نفع مانیست و پیشنها میشود از هرگونه تهاتر طلب پولی با کالا خودداری شود
۲-بهره دیر کرد پول ها محاسبه شده و به اصل پول اضافه شود
۳’-از قسط بندی طلب تا حد امکان خودداری شود ودر صورت اصرار به صورت پرداخت وام محاسبه و به اصل‌بدهی اضافه شود
۴- نحوه دریافت طلب ها بعلت حساسیت زیر نطر مستقیم‌ وزیر و تیم کارشناسی مشخص شده وی بوده
و هر اقدامی با موافقت وزیر محترم باشد
۵-از سازمانها خواسته شود که مطلب طلب ها را به روزنامه ها نکشانند و بحث های غیر کارشناسانه را دامن نزنند.روزنامه نیز بدون نظر واخ از نگاشتن مطلبی که در جهت منافع فردی یا گروهی خوداری کنند.
۶- از هرگونه توافق و تفاهم‌ نامه در مورد طلب ها تا پایان مذاکرات هسته ای خود داری شود
۷-هیچ‌ سازمانی بدون نطر واخ حق معامله و بستن‌ تفاهم‌ نامه در مورد طلب های خارجی نداشته باشد و موصوع در هیئت دولت طرح شود که وزرا در جریان امر باشند
۸-بعلت حساسیت وصول طلب زیر نطر مستقیم‌ وزیر و نطارت دائمی وی باشد
۹-بانک ها موطف باشند که در هر مورد نطر وزیر خارجه در این‌موارد بگیرند
۱۰-هیچ‌ سازمانی بدون LC حق فروش نفت یا کالا را نداشته باشد

محمد نبی حسنی پور
اقتصاددان و سفیر سابق سریلانکا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....