تاریخ انتشار : سه شنبه 16 اسفند 1401 - 14:48
کد خبر : 117993

ارز نیمایی از حرف تا واقعیت

ارز نیمایی از حرف تا واقعیت

همانطور که پیشتر به آن اشاره شد افزایش نرخ ارز و چالش تامین مواد اولیه فشار مضاعفی را به صنعت خودرو کشور تحمیل کرده است. گرچه ممکن است اثرات آن در بازه زمانی کوتاه مدت خودروسازان را تحت تاثیر قرار ندهد؛ اما طبق معمول اولین سیبل هدفش قطعه سازان هستند. اقتصاددان: قطعه سازان طی چند

همانطور که پیشتر به آن اشاره شد افزایش نرخ ارز و چالش تامین مواد اولیه فشار مضاعفی را به صنعت خودرو کشور تحمیل کرده است. گرچه ممکن است اثرات آن در بازه زمانی کوتاه مدت خودروسازان را تحت تاثیر قرار ندهد؛ اما طبق معمول اولین سیبل هدفش قطعه سازان هستند.

اقتصاددان: قطعه سازان طی چند سال اخیر به سختی روبروی تحریم ایستادگی کرده‌اند وامروز حجم سرمایه آنها به شدت کاهش یافته است. حالا درشرایطی که بانک مرکزی نرخ ارز را با ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده بسیاری از قطعه سازان می گویند تامین ارز با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان امری دشوار است.

رییس هیات مدیره انجمن قطعه سازان استان تهران نیز درباره ارز نیمایی اعلام کرده: در ابتدا از ارز ۲۸ هزار و۵۰۰ تومانی صحبت به میان آمد که درنهایت امکان خرید مواد اولیه با این قیمت فراهم نشد. از این رو نوع ارز باید تعیین تکلیف شود، در غیراین صورت شاهد اختلال در روند تولید خواهیم بود.

مهرداد آلان هم دراین خصوص معتقد است با حذف ارز نیمایی شاهد شوک شدید به قیمت تمام شده خواهیم بود و به زودی موج عظیمی از گرانی لجام گسیخته را به معنای واقعی حس خواهیم کرد و به تبع آن باید منتظر یک رکود شدید و مرگبار باشیم.

حال باید منتظر ماند و دید در شمارش معکوس باقی مانده تا سال جدید قطعه سازان خودرو به سرمایه از دست رفته شان خواهمد رسید یا همچنان با بدقولی های خودروسازان و خلف وعده آنها دست و پنجه نرم خواهند کرد.

در نهایت به نظر می رسد ۴ مشکل جدی که تاکنون حل نشده آثار خود را به زودی در تیراژ تولید خودرو نشان خواهد داد. ناتوانی نظام بانکی در تامین سرمایه در گردش، عملیاتی نشدن تعدیل قرارداد ها و به تبع آن حذف بخشی از دارایی از سبد قطعه سازان، از بین رفتن بخشی از دارایی ناشی از تورم بیش از ۵۰ درصدی و در نهایت حذف ارز نیمایی برای تامین مواد اولیه و قطعات.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....