تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 دی 1402 - 20:55
کد خبر : 151912

ادامه رکوردشکنی تورم گوشت قرمز

ادامه رکوردشکنی تورم گوشت قرمز

جدیدترین گزارش مرکز آمار از تورم مواد غذایی نشان می‌دهد در آذرماه امسال، تورم ماهانه و نقطه به نقطه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها افزایش یافته، اما تورم سالانه کمی کاهش یافته است. در میان تمام کالاهای مورد محاسبه بیشترین تورم نقطه به نقطه و سالانه مربوط به «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» و بیشترین تورم ماهانه

جدیدترین گزارش مرکز آمار از تورم مواد غذایی نشان می‌دهد در آذرماه امسال، تورم ماهانه و نقطه به نقطه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها افزایش یافته، اما تورم سالانه کمی کاهش یافته است. در میان تمام کالاهای مورد محاسبه بیشترین تورم نقطه به نقطه و سالانه مربوط به «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» و بیشترین تورم ماهانه مربوط به «سبزیجات (سبزی‌ها و حبوبات)» است.

جزئیات گزارش مرکز آمار در بخش تورم مواد غذایی حاکی از افزایش نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در ادامه روند صعودی ماه گذشته است. بنابراین به نظر می‌رسد سیاست‌های انقباضی که دولت در دستور کار قرار داده، چندان هم اثرات مثبتی نداشته است.

بر این اساس نرخ تورم ماهانه در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها از ۰.۴ درصد در مهر و  یک درصد در آبان، به ۴.۲ درصد در آذر رسیده است. همچنین تورم نقطه به نقطه از ۳۶.۱ در مهر و ۳۶.۳ در آبان به ۴۱.۳ درصد در آذرماه رسیده است. اما نرخ تورم سالانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها اندکی کاهش یافته و از ۵۵.۳ در مهر و ۵۲.۴ در آبان به ۵۰٫۴ درصد در آذر ماه کاهش یافته است.

گوشت قرمز، صدرنشین تورم نقطه به نقطه

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز  ،   در این میان تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها، ۴۱.۱ درصد بوده و بیشترین میزان افزایش قیمت مربوط به گروه گوشت قرمز و گوشت ماکیان با ۹۶.۷ درصد است.

همچنین پس از گروه یادشده، گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها ۹۴.۸ درصد، ماهی‌ها و صدف‌داران با ۷۴.۱ درصد، چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه با ۴۷.۱ و میوه و خشکبار با ۴۶ درصد افزایش قیمت در آذر امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل، بیشترین افزایش قیمت را داشتند. کمترین تورم نقطه به نقطه هم با ۲ درصد مربوط به روغن‌ها و چربی‌ها است.

جزئیات تورم ماهانه و سالانه چه می‌گوید؟

همچنین بر اساس این آمار تورم ماهانه خوراکی‌ها هم ۴.۳  درصد اعلام شده و از بین خوراکی‌ها بیشترین تورم ماهانه با رقم ۱۴.۴، ۸.۲ و ۴.۴ درصد، مربوط به گروه سبزیجات، میوه و خشکبار و گوشت قرمز و گوشت ماکیان است.

کمترین تورم ماهانه مواد غذایی نیز با ۰.۶ درصد مربوط به نان و غلات است. در این میان بر اساس آمار قیمت روغن‌ها و چربی‌ها نسبت به آبان  کاهش داشته و تورم ماهانه آن‌ها منفی ۰.۶ درصد اعلام شده است.

همچنین نرخ تورم سالانه خوراکی‌ها در آذرماه ۵۰.۸ درصد از سوی مرکز آمار اعلام شده است. در بین خوراکی‌ها نیز گروه گوشت قرمز و گوشت ماکیان با ۹۲.۹ درصد، گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها با ۹۰ درصد و ماهی و صدف‌داران با ۶۰.۶ درصد بیشترین تورم سالانه را به خود اختصاص داده‌اند.

کمترین تورم سالانه نیز مربوط به محصولات خوراکی طبقه بندی نشده در جای دیگر است که معادل ۲۹.۳ درصد اعلام شده است.

گفتنی است تورم سالانه به معنی، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه مورد نظر، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. اما تورم نقطه به نقطه نشان دهنده درصد تغییر شاخص قیمت در دو مقطع زمانی مختلف نسبت به یکدیگر است و مقاطع زمانی بین دو نقطه، نادیده گرفته می‌شوند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....