تاریخ انتشار : یکشنبه 19 شهریور 1402 - 11:06
کد خبر : 138706

اخراج اساتید جز بی‌انگیزه کردن جامعه چه سودی دارد؟

اخراج اساتید جز بی‌انگیزه کردن جامعه چه سودی دارد؟

یک فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: ما به راحتی درحال آتش زدن سرمایه‌های اجتماعی مملکت هستیم‌. ما همه را از خودمان طرد می‌کنیم. در این فضا گفته می‎شود فلان فرد تندرو می‌خواهد استاد دانشگاه بشود. طبیعی است که افکار عمومی جامعه آن را رد می‌کنند. اقتصاددان: محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در خصوص اخراج برخی

یک فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: ما به راحتی درحال آتش زدن سرمایه‌های اجتماعی مملکت هستیم‌. ما همه را از خودمان طرد می‌کنیم. در این فضا گفته می‎شود فلان فرد تندرو می‌خواهد استاد دانشگاه بشود. طبیعی است که افکار عمومی جامعه آن را رد می‌کنند.

اقتصاددان: محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در خصوص اخراج برخی اساتید از دانشگاه‌های کشور و استخدام اساتید جدید که واکنش‌هایی در جامعه داشته، در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: من واقعاً با اینکه کسی دارای درجه علمی باشد و در دانشگاه تدریس کند و با نظرات فعلی کشور منطبق باشد، مخالف نیستم البته در صورتی که گزینش علمی وی درست انجام شده باشد. فرق هم نمی‌کند طرف راست، چپ، اصلاح‌طلب یا اصولگرا باشد. مگر همین الان هم در دانشگاه‌ها استادان همه یک شکل فکر می‌کنند؛ اینطور نیست از قدیم هم اینگونه نبوده است. افرادی که گرایش‌های مختلفی داشتند، درس می‌دادند و دانشجویان را می‌پذیرفتند. یک استاد خوب بود و یک استاد بد.

وی در ادامه توضیح داد: اتفاقی که امروز رخ داده، در واقع اتفاق بدون زمینه نیست. در کشور الان بحث خالص سازی مطرح است. در انتخابات ۱۴۰۰ افرادی را رد صلاحیت می‎کنند، از سوی دیگر کسانی را در تلویزیون راه نمی‌دهند. اتفاق بزرگی به نام رد صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان رقم می‌خورد و جامعه حق دارد دچار التهاباتی بشود و یک فضای منفی روانی در جامعه حاکم شود. طبیعی است در این شرایط حتی اگر کسی هم توانایی استادی دانشگاه را داشته باشد، جامعه آن را نپذیرد.

مهاجری در ادامه مطرح کرد: شما وقتی استادی مثل محمد فاضلی را اخراج می‌کنید و بعد می‌گویید گوشه پرونده‌اش فلان مشکل داشته یا فلان مقاله را ننوشته یا جناب دکتر شریفی‌زارچی درخواست رسمی شدن نکرده است، جامعه پذیرای سخنان شما نیست. من اگر جای رییس دانشگاه شریف بودم خودم می رفتم از آقای شریفی‌زارچی درخواست رسمی شدن می‎دادم. این فرد در المپیاد نفر اول بوده و در دانشکده‌اش محبوب است.

این فعال اصولگرا علت اخراج شریفی‌زارچی از دانشگاه را اتفاقات ۱۴۰۱ مطرح کرد و گفت: در ناآرامی‌های ۱۴۰۱قطعاً دولت آقای رییسی مقصر است. اگر قرار باشد به خاطر اتفاقات ۱۴۰۱ کسی اخراج شود، باید کل دولت آقای رییسی را اخراج کنیم. اتفاقی اصلاً به صورت سهوی رخ داد، چرا به این سمت کشیده شد؟ دولت می‎توانست روند را به شکل دیگری جلو ببرد. اگر در دهه ۷۰ یا۶۰ این اتفاق رقم خورده بود، مدیران آن زمان اجازه نمی‌دادند به این بحران تبدیل بشود. در آن شرایط عده‌ای به حق یا ناحق، درست یا نادرست اظهار نظری کردند؛ نباید امروز ما انتقام ناکارآمدی دولت را از استاد دانشگاه، دانشجو و هنرمند بگیریم.

محمد مهاجری در ادامه افزود: ما به راحتی درحال آتش زدن سرمایه‌های اجتماعی مملکت هستیم‌. ما همه را از خودمان طرد می‌کنیم. در این فضا گفته می‎شود فلان فرد تندرو می خواهد استاد دانشگاه بشود. طبیعی است که افکار عمومی جامعه آن را رد می‌کنند.

این فعال سیاسی خاطر نشان کرد: در مجموع فضای علمی و فضای دانشگاهی کشور می‌تواند متاثر از فضای اجتماعی-سیاسی جامعه باشد. هنر سیاست مداران این است که نگذارند فضای دانشگاه با این مسائل ملتهب بشود.

مهاجری در ادامه گفت: مثلا وزیر آموزش و پرورش اعلام می‌کند همه کادر آموزشی باید دوباره گزینش بشوند. مگر تا به امروز بدون گزینش بوده است؟ وقتی این التهابات را در جامعه ایجاد بکنید، بالافاصله خودتان را از مردم و افکار عمومی جدا می‌کنید. واقعاً اوضاع نگران کننده‌ای است و من نمی‌دانم آقای رییس جمهور در مملکت تشریف دارند یا اینکه نیستند. ایشان به اقتصاد، مسائل دانشگاهی و مسائل دیپلماسی بی‎توجه هستند و عملاً کاری صورت نمی‎گیرد. واقعاً نمی‌دانم مملکت در دست کیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....