تاریخ انتشار : جمعه 10 شهریور 1402 - 19:42
کد خبر : 137845

احتمال اعلام رسمی کاهش سرعت غنی‌سازی اورانیوم ایران

احتمال اعلام رسمی کاهش سرعت غنی‌سازی اورانیوم ایران

اقتصاددان :  بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آماده می‌شوند تا گزارش سه‌ماهه پادمان‌های ایران را پیش از نشست شورای حکام آژانس مستقر در وین در ۱۱ سپتامبر منتشر کنند. برخی از مقامات هسته‌ای پیش‌بینی می‌کنند که داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران در حال تعدیل تولید اورانیوم بسیار غنی شده خود است.

اقتصاددان :  بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آماده می‌شوند تا گزارش سه‌ماهه پادمان‌های ایران را پیش از نشست شورای حکام آژانس مستقر در وین در ۱۱ سپتامبر منتشر کنند. برخی از مقامات هسته‌ای پیش‌بینی می‌کنند که داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران در حال تعدیل تولید اورانیوم بسیار غنی شده خود است. ایران بارها اعلام کرده که برنامه اتمی‌اش صلح آمیز است.

علی واعظ، مدیر گروه بین‌المللی بحران به بلومبرگ گفته: «به عنوان یک سیگنال دیپلماتیک، این اولین نشانه واقعی کاهش سرعت [غنی‌سازی] تهران پس از چندین سال ادامه توسعه است.» او مدعیست: «البته از لحاظ فنی، کاهش ۶۰ درصدی برای رفع نگرانی‌های مربوط به عدم اشاعه کمک چندانی نخواهد کرد.»

ایران در تلافی حمله سال ۲۰۲۱ به بزرگترین تاسیسات سوخت هسته‌ای خود در نطنز، که اسرائیل را مقصر آن دانست، غنی‌سازی تا ۶۰ درصد را آغاز کرد. ایران می گوید این سوخت برای تولید مولیبدن، یک ایزوتوپ پزشکی، ضروری است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا می‌کند که اورانیوم غنی‌شده تا این حد هدف کاربردی ندارد.

انتظارات مبنی بر تعدیل غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران پس از آن مطرح شد که برخی رسانه‌ها مدعی شدند که تهران و واشنگتن همزمان با توافق بر سر تبادل زندانیان در ازای آزادسازی پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی با هدف کاهش تنش‌ها درخصوص کاهش غنی‌سازی در ایران نیز توافق کرده‌اند

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید پیش از این در رابطه با گزارشات مبنی بر کاهش سرعت غنی‌سازی ایران، بدون اینکه آن را تائید و یا رد کند، گفت: اگر ایران حتی اقداماتی برای کاهش سرعت غنی‌سازی خود اتخاذ کرده باشد، من در جایگاهی نیستم که آن را تایید کنم. اگر تهران چنین کاری را انجام بدهد، این خبر خوبی است.

مقامات آمریکایی به طور خصوصی اذعان کرده‌اند که از قبل شروع به کاهش اجرای تحریم‌ها علیه فروش نفت ایران کرده‌اند و به تهران اجازه می‌دهند تا تولید خود را به بالاترین سطح از زمان شروع محدودیت‌ها در پنج سال پیش بازگرداند. ایران که چهارمین ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد، بیشترین نفت خام را در یک دهه گذشته به چین ارسال کرده است.

الی گرانمایهن عضو شورای روابط خارجی اروپا در این باره گفت که کشورهای غربی به جای احیای تلاش‌ها برای امضای یک توافق بزرگ با ایران برای حل و فصل مسائل هسته‌ای یا پیچیده امنیت منطقه‌ای، رویکردی جزئی را با هدف کاهش تنش‌ها اتخاذ کرده‌اند. وی افزود: ما باید انتظار داشته باشیم که در سال آینده، قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، چندین دوره «کاهش تنش» وجود داشته باشد – شاید هر چند ماه یکبار.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....