تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 فروردین 1401 - 20:46
کد خبر : 82826

آیا ابرثروتمندان می‌توانند مشکل کسری بودجه آمریکا را حل کنند؟

آیا ابرثروتمندان می‌توانند مشکل کسری بودجه آمریکا را حل کنند؟

  ایلان ماسک،‌ رئیس شرکت خودروسازی تسلا و ثروتمندترین مرد جهان یک ثروتمند ۹۱ ساله، یک پدر سه فرزند و یک مطلقه سرشناس در میان آمریکایی‌هایی هستند که بر اساس طرح جدید بودجه پیشنهادی جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا باید یک حداقل مالیات تعیین شده را بپردازند. هدف طرح تازه گرفتن بخشی از ثروتی است که

 

ایلان ماسک،‌ رئیس شرکت خودروسازی تسلا و ثروتمندترین مرد جهان یک ثروتمند ۹۱ ساله، یک پدر سه فرزند و یک مطلقه سرشناس در میان آمریکایی‌هایی هستند که بر اساس طرح جدید بودجه پیشنهادی جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا باید یک حداقل مالیات تعیین شده را بپردازند.
هدف طرح تازه گرفتن بخشی از ثروتی است که در چند سال گذشته با رشد بازار سهام گیر افراد ثروتمند آمده است.
حدودا ۲۰ هزار مالیات‌دهنده آمریکایی که ثروتشان بیش از ۱۰۰ میلیون دلار است، تحت تاثیر این طرح قرار خواهند گرفت.
وارن بافت، تاجر و سرمایه‌گذار، ایلان ماسک مدیر تسلا و جف بزوس، بنیانگذار شرکت آمازون در میان این افراد هستند.
بر اساس این طرح پیشنهادی، یک درصد ثروتمندان آمریکا باید دست‌کم ۲۰ درصد از درآمدشان را مالیات بدهند. مهم‌تر از همه اینکه قانون تازه محاسبه درآمد شامل عایدی از بازار سهام هم می‌شود هرچند شخص مالیات‌دهنده سهام خود را نفروخته باشد.
کاخ سفید می‌گوید: “این رویکرد به این معنی است که ثروتمندترین‌های آمریکا هر سال باید مالیات بدهند، درست مانند بقیه افراد، و سیستم ناکارآمد سقف مالیات بر درآمد که دهه‌ها و نسل‌ها در جریان بوده، برداشته می‌شود.”
این طرح یکی از تازه‌ترین اقدامات فهرست طولانی تلاش‌هایی است که برای افزایش مالیات بر ابرثروتمندان آمریکایی در نظر گرفته شده است. طرحی که مخالفان زیادی در واشنگتن دارد و لازم نیست اشاره شود که مخالفان از طبقه‌ای هستند که طرح آنها را هدف قرار داده است.
بر اساس محاسبات شرکت ‘گروه مشاوره بوستون’ حدود ۲۰ هزار و ۶۰۰ نفر در آمریکا هستند که ثروتشان بیش از ۱۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.
کاخ سفید می‌گوید نیمی از ۳۶۰ میلیارد دلار مالیات که در طول ده سال در نظر گرفته شده قرار است از درآمد حدود ۷۰۰ میلیاردر این کشور تأمین شود.
ایلان ماسک،‌ رئیس شرکت خودروسازی تسلا و ثروتمندترین مرد جهان، پارسال درباره طرحی مشابه در توییترش نوشت:‌ “سرانجام پول دیگران تمام می‌شود و سراغ شما می‌آیند.”
گابریل زوکمان، اقتصاددان در دانشگاه برکلی کالیفرنیا، برآورد می‌کند که بر اساس طرح جدید دولت بایدن، آقای ماسک- پدر هفت فرزند که ثروت خالص او به بیش از ۲۸۰ میلیارد دلار می‌رسد- باید در طول ۱۰ سال ۵۰ میلیارد دلار بیش از آنچه در سیستم مالیاتی فعلی می‌پرداخت، مالیات بدهد.
جف بزوس، بنیانگذار آمازون باید ۳۵ میلیارد دلار بیشتر و وارن بافت هم باید ۲۶ میلیارد دلار بیش از گذشته مالیات بپردازد.
پروفسور زوکمان، که درباره دارایی میلیاردرها تحقیق کرده و در نوشتن طرح پیشنهادی مالیات با الیزابت وارن، سناتور چپ‌گرا همکاری داشته،‌ در توییترش نوشته “این بسیار بزرگ است.”
در طرح پیشنهادی بودجه آقای بایدن همچنین پیش‌بینی شده مالیات خانواده‌هایی که مجموعا در سال بیش از ۴۰۰ هزار دلار درآمد دارند از ۳۷ درصد به ۳۹.۶ درصد افزایش پیدا کند و مالیات شرکت‌ها هم به ۲۸ درصد برسد. تغییراتی معکوس آنچه دونالد ترامپ در دولتش اعمال کرده بود.
در این طرح جدید همچنین تغییراتی در سیستم درآمد از بازار سهام و املاک در نظر گرفته شده که فارغ از ابر ثروتمندها افراد بیشتری را شامل می‌شود.
به گفته کاخ سفید، در مجموع این تغییرات قرار است در طول یک دهه آینده کسری بودجه آمریکا را حدود ۱ تریلیون دلار جبران کند.
در سال مالی ۲۰۲۲ میزان کسری بودجه سالانه بیش از ۱.۲ تریلیون دلار برآورد شده است. ماه گذشته کل میزان بدهی آمریکا از ۳۰ تریلیون دلار گذشت.
آقای بایدن مدت‌هاست که خواهان تغییرات مالیاتی زیادی در بودجه امسال شده و البته به توفیقی نرسیده است.
در کنگره پیشنهادهای مشابه برای بالابردن مالیات ثروتمندان چندان موفق نبوده است.
جو منشن، سناتور دموکرات از ویرجینیای غربی، و یکی از اعضای کلیدی حزب آقای بایدن که با سیاست‌های گسترده آقای بایدن مخالفت کرده، پارسال پیشنهادی مشابه از سوی سناتور ران وایدن را بسیار پیچیده خواند و گفت “این مفهوم که ما آدم‌های مختلف را هدف قرار می‌دهیم” دوست ندارد.
سایر اعضای دموکرات کنگره هم درباره کارآیی و توانایی پیشنهادهای مشابه در مقابل چالش‌های حقوقی ابراز نگرانی کرده‌اند.
مقام‌های خزانه‌داری آمریکا دوشنبه در مصاحبه مطبوعاتی به خبرنگاران گفتند هدف، پیش بردن مباحث در واشنگتن است و اینکه اطمینان حاصل شود ثروتمندان به اندازه دارایی‌شان سهم متعادلی را از مالیات می‌پردازند.
به گفته موسسه ‘بروکینگز’، اندیشکده مستقر در واشنگتن، ۴۰۰ خانواده ثروتمند آمریکا بیش از ۱۰ میلیون خانواده سیاه‌پوست این کشور ثروت دارند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....