تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آبان 1402 - 19:27
کد خبر : 146711

آمار نهایی ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان ۱۴۰۲

آمار نهایی ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان ۱۴۰۲

۵۱۰ نفر در ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان اعلام کاندیداتوری کرده اند که کاهش محسوسی در مقایسه با دور قبل انتخابات مجلس خبرگان داشته است. ساختمان بلند میدان فاطمی و فرمانداری های مراکز استان ها طی ۷ روز اخیر محل رفت و آمد چهره های سیاسی و روحانی بود که تصمیم شان برای کاندیداتوری را

۵۱۰ نفر در ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان اعلام کاندیداتوری کرده اند که کاهش محسوسی در مقایسه با دور قبل انتخابات مجلس خبرگان داشته است.

ساختمان بلند میدان فاطمی و فرمانداری های مراکز استان ها طی ۷ روز اخیر محل رفت و آمد چهره های سیاسی و روحانی بود که تصمیم شان برای کاندیداتوری را ثبت رسمی کردند، برخی آشناتر و معروف تر و برخی گمنام و تازه وارد.

برخی خودشان آمدند و برخی نمایندگانشان را راهی ستادهای انتخاباتی کرده بودند، از حسن روحانی و آملی لاریجانی تا ابراهیم رئیسی، محسن اسماعیلی، امامی کاشانی و …

انتخاباتی که نه دیگر خبری از چهره هایی چون آیت الله هاشمی، آیت الله یزدی و آیت الله مصباح و حتی آیت الله جنتی است نه حرف و حدیث جدی درباره لیست های انتخاباتی مطرح می شود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از خبرآنلاین ،  مهلت هفت روزه ثبت نام داوطلبان ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در نهایت روز گذشته به پایان رسید و از این پس نوبت شورای نگهبان است که صلاحیت ۵۱۰ کاندیدای این دوره را بررسی کند.

رقابت ۵۱۰ نفر بر سر ۸۸ کرسی مجلس ششم خبرگان رهبری

برای مشخص شدن صاحبان ۸۸ کرسی مجلس خبرگان رهبری در دورم ششم، بر طبق اعلام ستاد انتخابات کشور،۵۱۰ نفر ثبت نام کرده اند که در مقایسه با آمار ثبت نام کنندگان دوره پنجم در سال ۱۳۹۴ که بنابر آمار رسمی وزارت کشور ۸۰۱ نفر بود، ۲۹۱ نفر کاهش داشته است.

بخشی از این کاهش داوطلبان را می توان به شرایط جدید انتخابات مجلس خبرگان از جمله شرط سنی و سطح تحصیلات مرتبط دانست و بخشی نیز به دلیل سرد بودن فضای انتخابات است.

کدام استان ها پیشتاز هستند؟

بر طبق آمار رسمی اعلام شده از سوی ستاد انتخابات وزارت کشور، در ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، استان های قم، هرمزگان، ایلام، قزوین، یزد، آذربایجان غربی، زنجان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و تهران در صدر نام‌نویسی‌ها قرار دارند. آمار اعلام شده در مقایسه با سال ۹۴ تفاوت محسوسی دارد، چه آنکه براساس آمار اعلام شده از انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان در سال ۱۳۹۴ استان های تهران ، اصفهان و آذربایجان شرقی پیشتاز ثبت نام کاندیداها بوده اند.

نکته قابل تامل از دست رفتن جایگاه استان تهران و اصفهان بعد از ۸ سال است و صدرنشینی قم است.

سهم رده های سنی مختلف در میان داوطلبان

از دیگر آمارهای اعلام شده از سوی وزارت کشور، سهم رده های سنی مختلف در بین ثبت نام کنندگان انتخابات است. یک تفاوت مهم میان این دوره از انتخابات مجلس خبرگان با دوره های پیشین گنجاندن یک شرط جدید سنی است.

بر طبق قانون جدید انتخابات مجلس خبرگان، در این دوره قانون گذار شرط سنی حداقل ۴۰ سال را برای داوطلبان ثبت نام مجلس خبرگان رهبری لحاظ کرده بود و همچنین اصل مدرک تحصیلی سطح چهار حوزه هم به عنوان یکی از شرایط دیگر این قانون مورد تاکید قرار گرفته که در فرآیند ثبت نام مورد توجه و تاکید بوده است .

برهمین اساس در بخش آمار رده سنی کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان در انتخابات ۱۴۰۲، رده سنی بین ۴۰ تا ۵۰ سال ۳۴ درصد را به خود اختصاص داده و ثبت نام کنندگان ۵۰ تا ۶۰ سال ۳۰ درصد سهم داشتند. همچنین ۲۶ درصد از ثبت نام کنندگان در این دوره ۶۰ تا ۷۰ سال داشتند و در رده سنی بالای ۷۰ سال ۱۰ درصد مشارکت کردند.

اما در انتخابات سال ۱۳۹۴ هر رده سنی چند درصد در انتخابات مشارکت داشتند؟

طبق آمارهای رسمی وزارت کشور از انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری که به صورت تعداد نه درصدی اعلام شده بود، دو رده سنی بیشترین آمار ثبت نامی ها را به خود اختصاص داده بودند؛ رده های سنی ۳۰ تا ۳۵ سال ۱۲ نفر و و ثبت نام کنندگان ۵۱ تا ۵۵ سال ۷۷۷ نفر.

نکته قابل توجه دیگر در میان ثبت نامی های سال ۱۳۹۴ اعلام جوانترین و مسن ترین شرکت کننده ها بود که جوانترین کاندیدا ۲۳ سال سن داشت و مسن ترین کاندیدا ۹۲ ساله بود.

سهم زنان و مردان در انتخابات مجلس خبرگان

با وجود اینکه در آمار ستاد انتخابات کشور از دور قبلی انتخابات مجلس خبرگان تعداد شرکت کنندگان زن و مرد به تفکیک آمده بود اما در این دوره تنها یک روز این آمار اعلام شد. در آمار های اعلام شده از دوره پنجم خبرگان در سال ۱۳۹۴، از میان ۸۰۱ شرکت کننده ۱۶ کاندیدا زن بودند.

در آمارهای اعلام شده از سوی ستاد انتخابات وزارت کشور، تا روز دوم ثبت نام از کاندیداها ۹۸ درصد از متقاضیان داوطلبی را مردان و ۲ درصد را زنان تشکیل می‌دادند. این آمار تنها تا روز دوم ثبت نام ها اعلام شد و در آمار نهایی که تا این لحظه منتشر شده است، درصد کاملی از مشارکت زنان در در این دوره از انتخابات خبرگان اعلام نشده است.

چند نماینده دوره پنجم کاندیدا شدند؟

براساس آنچه ستاد انتخابات کشور از ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان، اعلام کرده است، ۶۵ نفر از نمایندگان مجلس فعلی (مجلس پنجم) کاندیدای حضور در ششمین دوره انتخابات شده اند.

همچنین ۵۲ درصد از داوطلبان سابقه کاندیداتوری در انتخابات پیشین را داشته اند. ۴۸ درصد از کاندیداها برای نخستین بار برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرده اند.

همچنین ۵۲ درصد از داوطلبان هم دارای سابقه ایثارگری هستند.

۱۳ کاندیدای اهل سنت هم آمدند

آمارهای وزارت کشور از ثبت نام کنندگان نشان می دهد که که از میان ۵۱۰ داوطلب خبرگان رهبری، تنها ۱۳ داوطلب از میان علمای اهل سنت هستند و ۴۹۷ نفر نیز از علمای اهل تشییع برای انتخابات نام نویسی کردند.

داوطلبان در انتظار تایید شورای نگهبان

به گفته دبیر ستاد انتخابات کشور، تمام فرآیند ثبت نام کاندیداها به پایان رسیده و اطلاعات به شورای نگهبان ارسال خواهد شد و از این پس شورای نگهبان است که بعد از برگزاری آزمون و بررسی مدارک و صلاحیت کاندیداها، مُهر تایید یا رد صلاحیت را بر ۵۱۰ پرونده انتخابات مجلس خبرگان خواهد زد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....