تاریخ انتشار : جمعه 15 بهمن 1400 - 15:48
کد خبر : 76515

۵ روش پولشویی مدرن مورد استفاده مجرمان جهانی

۵ روش پولشویی مدرن مورد استفاده مجرمان جهانی

به گزارش اقتصاددان یک کارشناس مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت: پولشویان مدرن در حال به روز رسانی روش های خود برای شناسایی شکست و جلوگیری از گرفتار شدن هر روز هستند. جایی که فناوری، ارزهای دیجیتال و فرآیندهای جدید وجود دارد، پولشویی پنهانی در کمین است .پولشویی موفقیت آمیز بدون ریسک دستگیری

به گزارش اقتصاددان یک کارشناس مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:
پولشویان مدرن در حال به روز رسانی روش های خود برای شناسایی شکست و جلوگیری از گرفتار شدن هر روز هستند. جایی که فناوری، ارزهای دیجیتال و فرآیندهای جدید وجود دارد، پولشویی پنهانی در کمین است .پولشویی موفقیت آمیز بدون ریسک دستگیری نیاز به هوش بالایی دارد . در اینجا ما در مورد ۵ روش کلیدی که امروزه در جهان پولشویی وجود دارد؛ بحث می کنیم.

نبرد مداوم اطلاعاتی بین پولشویان و مؤسسات مالی

ناظران بانکی مستقر در بانک های مرکزی در سراسر جهان هنجارهای AML/CFT را برای افراد خود سخت‌تر می‌کنند، و بانک‌ها را مجبور می‌کند از ترس جریمه‌های هنگفت اسکنرهای خود را ارتقا دهند. آنها با صرف میلیاردها دلار برای سیستم ها و پرسنل جدید توانسته اند فعالیت های پولشویی را تا حدودی کاهش دهند. با این حال، مجرمان نیز باهوش تر شده اند. آن‌ها از سلول‌های حرفه‌ای پول‌شویی استفاده می‌کنند که در محدوده فعالیت‌های مبادلاتی ثابت، از پیش تعریف‌شده و بیش از حد گسترده عمل نمی‌کنند. آنها می توانند بسیاری از هنجارهای نظارتی را که تصور می شد کامل هستند، با پیچیدگی های موجود در آخرین فن آوری های مالی دور بزنند. در همان زمان، برخی از پیشرفت‌های فناوری مانند ارزهای دیجیتال به آنها کمک کرد تا از سیستم‌های مالی رسمی برای انتقال ارزش اجتناب کنند؛ در حالی که قادر به پرداخت و دریافت کالاها و خدمات بودند.

روش های رایج پولشویی:
پولشویی – فرآیند قانونی کردن عواید جرم – با هر سه مرحله خود ادامه می یابد: جایگذاری، لایه گذاری و ادغام.

بانک‌ها عمدتاً از عملکرد فناوری‌های جدید بی‌اطلاع هستند، از برنامه‌های جاه‌طلبانه دولت‌ها برای ریشه‌کن کردن پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم درمانده شده‌اند.

ساختار تجزیه مقدار زیادی پول به چند تراکنش کوچک در بانک ها (که اغلب اسمورفینگ نامیده می شود)، استفاده از ارزهای خارجی، قاچاقچیان پول نقد و حواله های سیمی برای انتقال پول به آن سوی مرزها، سرمایه گذاری در کالاهای با ارزش و منقول مانند الماس و طلا، ،خرید و فروش محتاطانه دارایی های ارزشمند مانند املاک و مستغلات، حساب های بانکی خارجی، جعل، از طریق شرکت های قمار و پوسته ای…
همه و همه تاکتیک های فعالانه استفاده شده توسط پولشویان هستند.

مجرمان در حال حاضر از فناوری پیشرفته و ماهیت گسترده اینترنت استفاده می کنند تا حضور آنها را پنهان کنند و به میل خود از پول های غیرقانونی خود استفاده کنند.

۱٫ بانکداری آنلاین:
از آنجایی که بانک‌ها از زمان و منابع مورد نیاز برای مبارزه با فعالیت‌های شویی در بانکداری سنتی آگاه هستند، بر سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها با جدیت نظارت می‌کنند. با این حال، حفره های بانکداری آنلاین اغلب در سیستم های بانکی بسیاری از کشورها تضعیف می شود. ثابت می‌کند که این ضعف، زمینه‌ای پر رونق برای جنایتکارانی است که از این استانداردهای ضعیف برای اهداف پولشویی و تأمین مالی تروریسم استفاده می‌کنند. بانکداری آنلاین در حال حاضر زمین بازی بسیاری از کلاهبرداران است که از روش های مهندسی اجتماعی برای دسترسی به حساب های بانکی دیگران به نفع خود استفاده می کنند. برای اهداف پولشویی، یک مجرم ممکن است مستقیماً به حساب قربانی منتقل کند و فرد را فریب دهد تا اطلاعات حساسی مانند رمز عبور را به اشتراک بگذارد یا از راه دور به رایانه قربانی دسترسی پیدا کند. سپس مجرم می تواند از حساب قربانی پرداخت غیرمجاز انجام دهد.

۲٫ به خطر انداختن ایمیل تجاری:

این موضوع یک کلاهبرداری سیستماتیک است که در آن مشاغلی که با تامین کنندگان خارجی کار می کنند و به طور منظم حواله های بانکی انجام می دهند هدف قرار می گیرند. در این روش، یک مجرم حساب‌های ایمیل تجاری قانونی را از طریق مهندسی اجتماعی یا تکنیک‌های نفوذ کامپیوتری به خطر می‌اندازد تا نقل و انتقالات غیرمجاز وجوه را انجام دهد. در حالی که این طرح بیشتر برای کلاهبرداری از پول دیگری استفاده می‌شود، می‌تواند ابزار مؤثری برای لایه‌بندی و شستشوی پول با یا بدون اطلاع قربانی باشد.

۳٫ هویت مصنوعی:

امروزه ایجاد هویت جعلی در اینترنت یک کار آسان است. مجرمان از ترکیبی از اطلاعات واقعی و ساختگی برای افتتاح حساب برای کارت های اعتباری، سپرده های آنلاین و وام استفاده می کنند. ارائه‌دهندگان این حساب‌های دیجیتال، از جمله بانک‌ها، معمولاً کنترل های دقیقی را روی مشتریان انجام نمی‌دهند و نظارتهای امنیتی اولیه آنها را می‌توان به راحتی توسط مجرمان دور زد. این جنایت در کنار کاهش اعتبار، هزینه و زمان زیادی را برای بانک ها تحمیل می کند. آنها ساعت های بی شماری را صرف تعقیب افرادی می کنند که واقعا وجود ندارند. آنها فقط زمانی متوجه می شوند که مشکلی وجود دارد که متوجه فعالیت مشکوکی با این حساب ها شوند. و هنگامی که آنها سعی می کنند اقداماتی علیه این حساب ها انجام دهند، اغلب به طور ناگهانی ناپدید می شوند و هیچ اثری از صاحبان آنها باقی نمی ماند.

۴. خدمات پرداخت آنلاین ناشناس:

روش های پرداخت مانند کارت های هدیه پیش پرداخت، کارت های نقدی پیش پرداخت و کارت های اعتباری پیش پرداخت را می توان به صورت کاملاً ناشناس یا با جزئیات ساختگی خریداری کرد. آنها را می توان از طریق پرداخت نقدی نیز خریداری کرد. ارزش بارگذاری شده در این کارت ها را می توان به صورت آنلاین در هر نقطه از جهان بدون افشای هویت شخص بازخرید کرد.

۵. ارزهای مجازی

ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین، به دلیل ویژگی ناشناس بودن ذاتی خود، یکی از راحت ترین راه ها برای شستشوی پول هستند. این ارزها به هویت شخص متصل نیستند و فقط به کلید خصوصی متصل به یک حساب وابسته هستند. علاوه بر این، افرادی که از ارزهای دیجیتال استفاده می کنند، مجبور نیستند برای انتقال ارزش به واسطه ها اعتماد کنند. پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال اغلب منبع پول، افراد در معرض سیاسی (PEP) و تحریم‌ها را بررسی نمی‌کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....