تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 آذر 1402 - 11:45
کد خبر : 151077

۳ پیشنهاد دولت برای حل بحران بنزین

۳ پیشنهاد دولت برای حل بحران بنزین

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:: بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی

«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم::

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۳۰ آذر ۱۳۵۳؛ فرانسه در صنایع اتمی، خودرو و مترو با ایران همکاری می‌کند

ایران و فرانسه همکاری‌های وسیعی را در زمینه صنایع هسته‌ای، توسعه شبکه تلویزیونی، استفاده از ماهواره های آموزشی، احداث متروف حمل و نقل شهری و اتومبیل سازی آغاز خواهند کرد.

این مطلب را ژاک شیراک، نخست وزیر فرانسه در آستانه دیدار خویش از ایران اظهار کرد و افزود: فرانسه هم امکانات خود را برای مدرنیزه کردن ایران بسیج کرده و در انتظار نظارت و پیشنهادهای ایران در این زمینه است.

شیراک افزود: شاهنشاه ایران بارها فرموده‌اند که افزایش قیمت‌ها در خرید کالاهای صنعتی مومجب تحمیل تورم به کشورهای در حال رشد و به‌خصوص جهان سوم شده است. ما در فرانسه ضرب المثلی داریم که می‌گوید چه کسی می‌داند اول مرغ به وجود آمد یا تخم مرغ و حالا ما با این بحث کاری نداریم که تورم را چگونه باید از بین برد، ولی این را می دانیم که افزایش قیمت نفت به خاطر بالا بردن قدرت خرید کشورهای تولیدکننده نفت کاملا بجا بود و سال‌ها بدون دلیل نفت درحالیکه سطح قیمت‌ها بالا بود به قیمت بسیار ارزان فروخته می‌شد و اینک باید عاقلانه نشست و طرح‌های مربوط به تغییر دوجانبه در قیمت‌ها را مطالعه کرد و آنچه مسلم است این مشکل بزرگ جهانی باید با سازش و با تفاهم و با حضور کشورهای تولیدکننده، مصرف‌کننده و جهان سوم بررسی گردد.

۳۰ آذر ۱۳۷۳؛ سوئد خواستار گسترش روابط و همکاری‌های اقتصادی ایران شد

وزیر صنایع و تجارت سوئد در دیدار با سفیر کشورمان در استکهلم تمایل دولت متبوعش به توسعه روابط و همکاری‌های اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران را مورد تاکید قرار داد.

در دیدار حسین پناهی آذر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئد با «استن هکچر» وزیر صنایع و تجارت این کشور، روابط و همکاری‌های دوجانبه در زمینه های مختلف و همچنین تشکیل کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و صنعتی دو کشور، مورد بررسی و تبادل‌نظر قرار گرفت.

در این دیدار وزیر صنایع و تجارت سوئد طی سخنانی لزوم گسترش همکاری‌های دوجانبه را مورد تاکید قرار داد و افزود: امیدواریم با توجه به حل و فصل مساله معوقه‌ها بین سازمان تضمین صادرات و بانک‌های سوئد با طرف ایرانی در سال آینده میلادی شاهد گسترش روابط اقتصادی دوجانبه باشیم.

توافق ایران و ایتالیا برای سرمایه‌گذاری مشترک

اعضای هیات سیاسی – اقتصادی ایتالیا که به منظور شرکت در دومین سمینار همکاری‌های مشترک ایران و ایتالیا به تهران سفر کرده‌اند با نمایندگان و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دیدار کردند.

هیات اقتصادی ایتالیا به ریاست «ماریو سارتوری»، رئیس کمیسیون کار پارلمان ایتالیا در مذاکرات خود با نمایندگان مجلس شورای اسلامی راه‌های گسترش همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور را بررسی کردند.

سارتوری افزود: سعی می‌شود حقایق برای دولت ایتالیا به ویژه در رابطه با موسسه اعتبارات دولتی «ساچه» بازگو شود تا ساختار اداری آن تغییر یابد.

ازسوی دیگر مجید هدایت‌زاده، سفیر ایران در ایتالیا اعلام کرد: از سرگیری پوشش بیمه «ساچه» و تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ایتالیا برای توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور ضرورت دارد.

وی در جزیره قشم اظهار کردک با توجه به کاهش ارزش لیر ایتالیا در مقابل دلار آمریکا، تامین ماشین‌آلات صنعتی موردنیاز پروژه‌های اقتصادی کشور از ایتالیا صرفه اقتصادی دارد.

۳۰ آذر ۱۳۸۳؛ سه پیشنهاد دولت برای حل بحران بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: تکلیف دو ماه آخر سال جاری تا دو هفته دیگر در مجلس مشخص می‌شود و وزارت نفت ۳ راهکار را برای رفع این معضل پیشنهاد کرده است که عبارتند از: تخصیص اعتبار موردنیاز به میزان ۴۷۵ میلیون دلار، فروش بنزین وارداتی به قیمت تمام‌شده و یا سهمیه‌بندی بنزین.

محمد آقایی گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، سال سختی را از نظر واردات بنزین گذرانده و واردات روزانه ۲۳ میلیون لیتر بنزین امری کاملا دشوار و سخت بوده و خواهد بود.

وی گفت: رشد مصرف بنزین در برنامه دوم حداکثر ۳ درصد در برنامه سوم حداکثر ۵٫۴ درصد و رشد مصرف در ۷ سال حداکثر ۳۵ درصد پیش بینی شده بود، درحالی‌که عملکرد رشد مصرف در ۷ سال اخیر به دلیل رشد متوسط سالیانه ۱۰ درصدی، در برنامه سوم بالغ‌بر ۷۰ درصد شده است که این رشد در هیچ کشوری سابقه ندارد.

مجلس به طرح اصلاح قانون اتاق رای نداد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس، کلیات طرح اصلاح موادی از قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران را تصویب نکردند.

طراحان این طرح ۱۶ ماده ای قصد داشتند موادی از قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران مصوب پانزدهم اسفند ۱۳۶۹ را تغییر دهند.

هیات دولت در جلسه پانزدهم شهریورماه خود نیز این طرح را بررسی و به دلیل جامع نبودن، با آن مخالفت کرده این طرح خردادماه ازسوی ۳۸ نفر از نمایندگان مجلس از جمله محسن کوهکن، حسین نجابت، علیرضا زاکانی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، موسی قربانی، حسن نوعی اقدم، احمد ناطق نوری، جهانبخش محبی‌نیا، منوچهر متکی، حسین سبحانی نیا و جواد آرین منش تهیه شده بود.

ازسوی دیگر، محمدرضا بهزادیان رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران از نمایندگان مجلس به دلیل رد کردن طرح اصلاح، ‌قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران قدردانی کرد.

دفاع توکلی از تصمیم مجلس برای تثبیت قیمت‌ها

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: تصمیم مجلس برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها کاملا علمی و بر مبنای تحقیقات کارشناسی است.

احمد توکلی افزود: این استدلال که جلوگیری از افزایش قیمت کالاها و خدمات دولتی باعث کسری بودجه و درنهایت تحمیل تورم می شود، کاملا اشتباه و غیرکارشناسی است چراکه کالاهایی که مجلس مانع از افزایش قیمت آنها شده به دلیل آنکه تولید انحصاری شرکت‌های دولتی است، هیچ تاثیری بر بودجه عمومی دولت نخواهد داشت.

وی افزود: پیشنهاد مجلس مبنی بر عدم افزایش قیمت برخی کالاها و خدمات دولتی باعث می شود تا شرکت‌های دولتی مجبور شوند فکر جدی برای جبران ناکارآمدی خود کنند.

توکلی گفت: دولت با گران کردن کالاها و خدمات دولتی بدون کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری خود از جیب مردم ناتوانی و ناکارآمدی خود را جبران کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....