تاریخ انتشار : یکشنبه 16 آذر 1399 - 21:50
کد خبر : 27130

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون کانال ۱.۵ میلیون واحدی دوباره فتح شد، ارزش پالایش یکم امروز چقدر شد؟، توصیه عضو

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون کانال ۱.۵ میلیون واحدی دوباره فتح شد، ارزش پالایش یکم امروز چقدر شد؟، توصیه عضو شورای عالی بورس به سهامداران، افت شاخص ارزی در دومین روز هفته، برای کنترل قیمت مسکن برنامه داریم و رشد اندک قیمت سکه را در بر دارد.

+کانال ۱.۵ میلیون واحدی دوباره فتح شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک ، امروز شاخص کل با ۳۲۴۲۹ واحد افزایش معادل ۲٫۱۸ درصد به یک میلیون و ۵۲۳ هزار و ۱۰۶ واحد، شاخص‌ قیمت وزنی – ارزشی با ۸۴۸۰ واحد افزایش معادل ۲٫۱۸ درصد به ۳۹۸ هزار و ۳۲۱ واحد، شاخص کل هم وزن با ۱۰۲۰۲ واحد افزایش معادل ۲٫۳۶ درصد به ۴۴۲ هزار و ۶۷ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۶۶۸۰ واحد افزایش معادل ۲٫۳۶ درصد به ۲۸۹ هزار و ۴۷۳ واحد، شاخص آزاد شناور با ۳۶۲۲۰ واحد افزایش معادل ۱٫۷۸ درصد به دو میلیون و ۷۲ هزار و ۴۵۲ واحد، شاخص بازار اول با ۲۵۰۷۵ واحد افزایش معادل ۲٫۳۰ درصد به یک میلیون و ۱۱۶ هزار و ۳۲ واحد و شاخص بازار دوم با ۶۰۷۹۱ واحد افزایش معادل ۲٫۰۲ درصد به ۳ میلیون و ۷۴ هزار و ۴۵۹ واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستدهای امروز بورس، در یک میلیون و ۹۶۳ هزار نوبت معاملاتی، ۱۳ میلیارد و ۳۱۸ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۵۹ هزار و ۲۱ میلیارد ریال در بورس معامله شد.

گزارش بورس امروز یکشنبه ۱۶ آذر ۹۹ /کانال ۱.۵ میلیون واحدی دوباره فتح شد

گزارش بورس امروز یکشنبه ۱۶ آذر ۹۹ /کانال ۱.۵ میلیون واحدی دوباره فتح شد

+ارزش سهام عدالت چند میلیون تومان شد؟

بر این اساس ارزش واقعی سهام عدالت به ارزش اولیه ۵۳۲ هزار  تومانی در روز  شنبه هفته جاری ۱۱ میلیون و ۵۷۲ هزار تومان بوده که امروز به ۱۱ میلیون و ۱۲ هزار و ۶۲۷ تومان کاهش یافته است. قیمت پورتفوی بورسی سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی امروز ۵۶۰ هزار و ۲۱۸ تومان معادل ۴٫۸۴ درصد کاهش یافت. بر این اساس، ارزش ۶۰ درصد از سهام عدالت آزاد شده به  ۶ میلیون و ۶۰۷ هزار و ۵۷۶ تومان رسید.

21092 580 اقتصاددان نوشته

+ارزش پالایش یکم امروز چقدر شد؟

قیمت پایانی هر واحد از پالایش یکم  با رشد ۲٫۱۵ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱۰ هزار و ۸۲۷ تومان معامله شد تا ارزش ۵۰۰ واحد از دومین ETF دولتی به ۵ میلیون ۴۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از پالایش یکم با افزایش ۱٫۱۱ درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱۰ هزار و ۷۱۷ تومان معامله شد.

+توصیه عضو شورای عالی بورس به سهامداران

سعید اسلامی به سرمایه‌گذاران توصیه کرد برای ورود به بازارسرمایه آگاهی و دانش لازم داشته باشند و افزود: البته سطح دانش مورد نیاز با توجه به مدل ورود به این بازار (مستقیم یا غیرمستقیم) متفاوت است، اما به هر حال دانستن شیوه های کلی معامله، شناخت از فضای بازار و آگاهی از اطلاعات مالی برای وارد شدن در این بازار، ضروری است.

+افت شاخص ارزی در دومین روز هفته

در معاملات امروز (یکشنبه شانزدهم آذرماه ۹۹) بازار ارز، نرخ دلار با کاهش رونمایی شده است. به گونه‌ای که در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۴۶۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به متقاضی دریافت دلار به قیمت ۲۵۶۰۰ تومان فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، ۱۰۰ تومان ارزان‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت ۳۰۰۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل با افت ۱۵۰ تومانی نسبت به روز شنبه، به قیمت ۳۱۰۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود.

+پاسخ به شبهات رسانه‌ای درباره بودجه بنیاد شهید حاج قاسم سلیمانی

سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد، در سال ۱۳۹۸ هم­زمان با شهادت سردار سرافراز حاج قاسم سلیمانی لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ در مجلس شورای اسلامی در حال رسیدگی بود که دو ردیف به­شرح زیر در بودجه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تصویب رسید:

۱-ردیف ۱۱۱۳۷۷ با عنوان: طرح شهید سلیمانی (پیشرفت و آبادانی دهستان­ها)
۲-ردیف ۱۱۱۳۹۸ با عنوان: بنیاد فرهنگی شهید حاج قاسم سلیمانی
ردیف­های مذکور در صفحات ۱۰۸ و ۱۰۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ (ماده واحده و جداول کلان منابع و مصارف) درج و منتشر شده است. این دو ردیف مشابه سایر ردیف­های مربوط به ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نیز تکرار و به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است. لازم به توضیح است که عموم ردیف­های بودجه­ای سپاه به نام شهدای گرانقدر نام­گذاری شده است؛ لذا دستگاه اجرایی دو ردیف یاد شده با نام “شهید حاج قاسم سلیمانی” ستاد مشترک سپاه پاسداران بوده و ربط دادن آن به خانواده معزز سردار دل­ها گناه بزرگی است که عده­ای با اغراض سیاسی از خالی بودن ذهن مردم از اعداد و ارقام بودجه سوءاستفاده می­ نمایند.

+رشد اندک قیمت سکه

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز (یکشنبه) با ۱۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به قیمت ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی برابر با ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه به چهار میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان مبادله شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۱۹ هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و ۸۵۰ هزار تومان فروخته شد.

+مسیر حرکت قیمت طلا در هفته جاری

به گفته تحلیلگران، مسیر صعودی طلا شامل عبور از سطوح مقاومتی خواهد بود که نخستین آنها ۱۸۵۰ دلار و ۱۹۰۰ دلار و سپس ۱۹۲۵ دلار است که راه را برای صعود به مرز ۱۹۷۵ دلار هموار خواهد کرد.

به گفته پیتر هاگ، مدیر معاملات جهانی کیتکومتالز، در هفته جاری مسئله کلیدی این است که آیا طلا سطح ۱۸۵۰ دلار را خواهد شکست. از نقطه نظر تکنیکال به دلیل این که سطح ۱۸۵۰ دلار پیش از این یک سطح حمایتی قوی بود، ممکن است عبور از آن دشوار باشد. طلا هفته گذشته دو بار برای شکستن این سطح تلاش کرد و معمولا چنین سطحی پیش از شکسته شدن، سه بار امتحان می شود. هاگ خاطرنشان کرد ریزش شدید قیمت در هفته گذشته توجیهی نداشت به همین دلیل قیمت طلا در نخستین هفته دسامبر به سرعت بالا رفت. هاگ گفت: اگر بسته کمک مالی تصویب شود، طلا تا پایان سال به مرز ۲۰۰۰ دلار صعود خواهد کرد.

+۱۱۰ میلیارد ارز بدون صورت‌های مالی حسابرسی شده

دبیر کل جامعه حسابداران رسمی ایران گفت: حدود ۱۲ هزار شخص حقیقی و حقوقی در ۱۳ هزار واحد اقتصادی کشور، در یک سال اخیر نزدیک به ۱۱۰ میلیارد ارز مصرف کردند که صورت‌های مالی حسابرسی شده به هیچ دستگاهی ندادند و اصلا تحت نظارت و پاسخگو نبودند.

+قیمت مرغ همچنان رو به کاهش است

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: اکنون قیمت مرغ زنده و گوشت مرغ در بازار رو به کاهش است که امیدواریم این کاهش باعث ضرر مجدد تولیدکنندگان نشود. محمدعلی کمالی افزود: امروز قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده به طور میانگین در کشور ۱۷ هزارو ۵۰۰ تومان است در نتیجه قیمت مرغ در بازار با نرخ حدود ۲۳ هزار تومان باید به دست مصرف کنندگان برسد. اکنون طبق مصوبه دولت گوشت مرغ منجمد کیلویی ۱۵ هزارتومان، گوشت مرغ گرم در میادین میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیره ای کیلویی ۱۸ هزارو ۵۰۰ تومان و در بازار آزاد ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومان است.

+برای کنترل قیمت مسکن برنامه داریم

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه اصلی ما این است که سفته بازی و سوداگری را از بازار مسکن خارج کنیم و برای ثبات قیمت در بخش مصرفی، تولید مسکن را افزایش دهیم. محمود محمودزاده در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: تعیین قیمتها در بازار مسکن تابع دو بخش مصرفی و سرمایه گذاری است. در بازار مصرف با یک واقعیت مواجه هستیم و آن هم توان خرید است که باید قیمت با توان خرید رابطه داشته باشد. اگر از این بابت به موضوع نگاه کنید مسکن مصرفی چاره ای ندارد جز اینکه در حد توان طرف تقاضا باشد. طرح اقدام ملی تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی یا تفاهمنامه هایی که با دستگاههای دولتی منعقد شده در راستای تامین مسکن مصرفی است. وی افزود: هدف این است که واجدین شرایط یعنی کسانی که واقعا فاقد مسکن هستند صاحب خانه شوند. نه اینکه کسی بخواهد بحث سرمایه گذاری را از طریق طرح اقدام ملی مسکن جلو ببرد.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....