تاریخ انتشار : سه شنبه 19 اسفند 1399 - 20:11
کد خبر : 38563

گلچین اقتصادی روز

گلچین اقتصادی روز

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون ادامه روند صعودی شاخص کل بورس، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ رکوردشکنی بورس آلمان، رییس

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ادامه روند صعودی شاخص کل بورس، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ رکوردشکنی بورس آلمان، رییس بورس استانبول استعفا کرد، تعیین دستمزد ۱۴۰۰ به هفته آینده موکول شد، انتقاد از میلگرد ۱۴ هزار تومانی، سقوط قیمت نفت خام، قیمت جهانی طلا نزدیک در پایین‌ترین سطح ۹ ماهه باقی ماند و وعده وزیر برای کاهش قیمت مرغ را در بر دارد.

همتی: به‌خاطر بورس از افزایش نرخ سود پرهیز کردیم

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، عبدالناصر همتی در نشست پایان سال با مدیران بانک مرکزی گفت: در حالی که تعهد بانک مرکزی برای تامین ارز در سال جاری حدود ۸ میلیارد دلار بود، ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ارز ترجیحی تامین ارز کرده است. بانک مرکزی وظیفه خود را در حوزه ارزی با وجود همه مشکلات به خوبی و درستی انجام داده است. نرخ‌های کنونی ارز در بازار نیز ناشی از عدم اطمینان و انتظارات است و چنین نخواهد ماند. رئیس کل بانک مرکزی، با تاکید بر اینکه هشدار‌های لازم را در خصوص روند بازار سرمایه داده بود، گفت: بانک مرکزی در حد توان خود از بازار سرمایه حمایت کرده که بخشی از تشدید رشد نقدینگی هم از آن سرچشمه گرفته است و حتی بانک مرکزی در سیاست‌های پولی خود به دلیل برخی ملاحظات از جمله بازار سرمایه از افزایش نرخ سود پرهیز کرده است.

+ادامه روند صعودی شاخص کل بورس

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۴ هزار و ۳۴۴ واحدی معادل ۲.۰۷ درصد به یک میلیون و ۱۹۹ هزار و ۹۴۰ واحد رسید، امروز در دقایق ابتدایی فعالیت بازار، نماگر کل بورس با رشد ۱۵۳۵۹ واحدی همراه شده است. جزئیات بیشتر

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۹۸۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسید که نسبت به دیروز ۳ درصد معادل ۲۳۸ هزار و ۳۵۲ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۱۶۰ تومان رسیده است.

32149 185 اقتصاددان نوشته

رکوردشکنی بورس آلمان

شاخص دکس ۳۰ آلمان بزرگ ترین صعود روزانه امسال خود را به ثبت رساند.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۱.۳۴ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۶۷۱۹.۱۳ واحد بسته شد.  شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۳.۳۱ درصدی و ایستادن در سطح ۱۴ هزار و ۳۸۰.۹۱ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با پیشروی ۲.۰۸ درصدی در سطح ۵۹۰۲.۹۹ واحد بسته شد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۱.۹ درصد بالا رفت و به ۸۴۴۴.۲۰ واحد رسید.

رییس بورس استانبول استعفا کرد

رییس بورس استانبول استعفا و شاخص بورس استانبول با انتشار این خبر ۰.۷۶ درصد ریزش کرد. به نقل از دیلی صباح، اعضای هیات مدیره بورس استانبول با صدور بیانیه ای اعلام نمودند که هاکان آتیلا، رییس بورس استانبول، از سمت خود استعفا کرده است. آتیلا که پیش از آن مدیرعامل هالک بانک بود، پس از تحمل ۳۲ ماه حبس در آمریکا به دلیل نقض تحریم ها در ژوییه ۲۰۱۹ به ترکیه بازگشته بود. آتیلا پس از بازگشت به ترکیه مورد استقبال برات آلبایراک، داماد اردوغان و وزیر دارایی پیشین قرار گرفت و با حمایت وی موفق شد به ریاست بورس استانبول برسد.

+رئیس اتاق بازرگانی تهران: تورم تا پایان سال به ۳۶ درصد می‌رسد

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: جهش نرخ ارز می‌توانست عامل اصلی در افزایش صادرات غیر نفتی باشد، اما در عمل اثر خود را در افزایش قیمت واردات مواد اولیه نشان داد که عامل اصلی در دست نیافتن به این هدف، سردرگمی صادرکنندگان و فرایند پیچیده و غیر شفاف بخشنامه‌های دولتی بود که موجب شد از فرصت افزایش صادرات غیرنفتی بهره کمتری ببریم. تلاطم در بازار‌های مالی موجب شد بازار سهام که می‌توانست عاملی برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی باشد به علت نبود نظارت‌ها و برنامه ریزی‌های لازم، ضرر‌های هنگفتی را به خانوار‌ها وارد کرد و در عمل اعتماد مردم را به این بخش از اقتصاد کشور سلب کرد. وی ادامه داد: در حالی که بانک مرکزی تورم ۲۲ درصدی را تا پایان سال هدف گذاری کرده بود، پیش‌بینی می‌شود تورم کشور تا پایان سال به ۳۶ درصد برسد که نشان می‌دهد که فاصله تورم از هدفگذاری تا واقعیت بسیار زیاد است معلوم نیست هزینه سوء مدیریت در کشور قرار است تا چه میزان بر خانوار‌ها و اقتصاد کشور تحمیل و تزریق شود. آمار گمرک در یازده ماهه سال ۹۹ بیانگر اختصاص ۱۱ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات کالای اساسی است؛ اما قیمت این کالا‌ها ۶۶ درصد افزایش داشته است. خوانساری با بیان اینکه نااطمینانی از وضع اقتصادی در سال آینده، نگرانی‌هایی را برای فعالان اقتصادی فراهم کرده است گفت: بخش زیادی از وقت مدیران دولتی برای رفع سوء مدیریت‌ها در بنگاه‌ها و سازمان‌های دولتی صرف می‌شود.

+وعده وزیر برای کاهش قیمت مرغ

وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از نحوه توزیع گوشت مرغ در میادین پیروزی و بهمن و یک سردخانه گوشت مرغ در جنوب تهران افزود: محدودیتی در تولید گوشت مرغ نداریم و در هفته های آتی دچار مازاد مرغ خواهیم شد؛ بنابراین، به شرکت پشتیبانی امور دام دستور داده ایم تا در صورت افت قیمت در بازار، مرغ مازاد بر نیاز را از تولیدکنندگان خریداری کند. خاوازی با اشاره به این که مشکل میدان بهمن، توزیع و نحوه نظارت بر صنف بود، گفت:  در جلسه ای با همکاران وزارت صمت، این مسائل را بررسی خواهیم کرد. تعدادی از اصناف قدیمی صنف مرغ به ما مراجعه کردند و به نحوه توزیع و اداره غرفه ها در میدان بهمن اعتراض داشتند که امروز با حضور این افراد و معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت جلسه ای خواهیم گذاشت. مرغ به اندازه کافی وجود دارد و در روز گذشته دو هزار تن مرغ مازاد را به بازار عرضه کردیم. خاوازی با بیان این که هزاران تن گوشت مرغ منجمد با کیفیت خوب و قیمت ارزان نیز وجود دارد که در حال عرضه است، اظهار امیدواری کرد: در روزهای آینده مشکلاتی که در توزیع مرغ بین اصناف وجود دارد، حل شود.

+تعیین دستمزد ۱۴۰۰ به هفته آینده موکول شد

دویست و نود و ششمین نشست شورای عالی کار و دومین نشست تعیین حقوق و دستمزد ۱۴۰۰ پس از سه ساعت مذاکره به پایان رسید. این جلسه با حضور نمایندگان دولت، کارفرمایان و کارگران برگزار شد و در نهایت به نتیجه نهایی نرسید و تعیین دستمزد به نشست هفته آینده در روزشنبه هفته آینده موکول شد. طبق اخبار دریافت شده محور اصلی صحبت‌های نمایندگان کارگران در جلسه دیروز شورای عالی کار جبران افزایش یک میلیون و ۹۵۵ هزار تومانی هزینه سبد معیشت کارگران در سال ۹۹ بود. اما کارفرمایان اصرار بر اجرای ماده ۴۱ و بند اول این ماده داشتند و با بهانه تراشی اجرای تبصره ۲ ماده ۴۱ قانون کار را توجه نداشتند. /تسنیم

روز خوب چین لینک در بازار رمز ارز

ارزش رمز ارز چین لینک طی ۲۴ ساعت حدود ۱۰ درصد رشد کرد. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، یک بانک آلمانی به نام دونر- رویشل که در هامبورگ مستقر است، به نخستین بانک این کشور تبدیل شد که امکان خرید و نگهداری ارزهای دیجیتالی را برای مشتریانش فراهم کرده است. همچنین شرکت نروژی اکر اسا که بیشتر در حوزه نفت و گاز فعال است هم اعلام کرد ۵۸ میلیون دلار در بازار ارزهای دیجیتالی سرمایه گذاری و یک واحد مخصوص به این ارزها را هم در شرکت خود ایجاد خواهد کرد.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ۱۳ ظهر به وقت شرقی) / این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیتکوین

قیمت: ۵۰ هزار و ۸۴۶.۵۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۴.۱۶ درصد افزایش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۷۴۳.۰۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۲۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۳.۲۵ درصد افزایش

۳- تتر

قیمت: ۰.۹۹۹ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱۷ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۱ درصد کاهش

۴- کاردانو

قیمت: ۱.۱۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۱۷ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۳.۹۵ درصد کاهش

۵- بایننس کوین

قیمت: ۲۳۳.۸۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۳۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۶.۱۸ درصد کاهش

۶- پولکا دوت

قیمت: ۳۴.۰۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۵۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۰۶ درصد کاهش

۷- ریپل

قیمت: ۰.۴۷۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۹۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۸.۷۲ درصد افزایش

۸- یونی سواپ

قیمت: ۳۳.۰۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۶۸ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۳۷ درصد افزایش

۹- لایت کوین

قیمت: ۱۸۶.۳۷ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۸۶ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۷.۹۶ درصد افزایش

۱۰- چین لینک

قیمت: ۳۰.۹۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۹.۹۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۵.۱۱ درصد افزایش

+انتقاد از میلگرد ۱۴ هزار تومانی

علی نیک زادثمرین درباره نابسامانی بازار فولاد و سیمان گفت: متاسفانه دولت نتوانسته بازار فولاد، قیر و سیمان را ساماندهی کند؛ با وجود اینکه قیر از نفت به دست می‌آید و قیمت این محصول در ماه‌های گذشته حدود ۴ میلیون تومان در هر تُن بود باید دید چه اتفاقی در کشور رخ داده که قیر در هر تُن به حدود ۷.۵ میلیون تومان رسیده است. نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی درباره بهای فولاد، افزود: تولید فولاد کشور ۳۰ میلیون تُن است، در حالی که حداکثر مصرف کشور به ۱۵ میلیون تن می‌رسد؛ هرچند هزینه تولید میلگرد با وجود هزینه‌های بالاسری و سود کارخانه در کارخانه‌های نورد و ذوب حدود ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و شمش حدود ۷ هزار تومان است، چرا میلگرد در بازار حدود ۱۴ هزار تومان به فروش می‌رسد؟

وی با بیان اینکه صحبت مسئولان مبنی بر اینکه بورس موجب نابسامانی بازار فولاد شده، پذیرفتنی نیست، اضافه کرد: برای تولید فولاد از انرژی، برق، معدن، سنگ آهن و … با هزینه ریالی استفاده می‌شود. این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: وزیر صنعت، معدن و تجارت و دو سرپرست قبلی این وزارتخانه وعده‌هایی مبنی بر ساماندهی بازار فولاد و سیمان دادند، اما در تحقق این مهم موفق نبودند، که از آن‌ها در این رابطه گلایه‌مند هستیم، البته لازم به ذکر است وزیر صمت اراده جدی برای رفع این مشکلات داشت، اما در دولت مورد حمایت قرار نگرفت تا وزیر با اعمال تعرفه و… وضعیت را ساماندهی کند. نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پس از اتمام بررسی بودجه در مجلس، بنده به همراه کمیسیون صنایع و معادن مجلس به موضوع ساماندهی فولاد ورود می‌کنیم. /خانه ملت

سقوط قیمت نفت خام

قیمت نفت خام در معاملات امروز، سه‌شنبه، پس از سقوط سنگین در معاملات دیشب با اندکی رشد تثبیت شد. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دیروز تا ۷۱.۳۸ دلار هم بالا رفته بود که بالاترین قیمت این شاخص از ژانویه ۲۰۲۰ تا کنون است. قیمت نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم دیروز تا ۶۷.۹۸ دلار بالا رفت که بالاترین قیمت از اکتبر ۲۰۱۸ تا کنون است. اما در انتهای معاملات دیشب، قیمت نفت خام برنت و آمریکا همه رشد خود را از دست داده و به ترتیب با سقوط ۱.۶۱ درصدی و ۱.۵۷ درصدی در ۶۸.۲۴ دلار و ۶۵.۰۵ دلار بسته شدند. در معاملات امروز تا ساعت ۷:۳۰ به وقت تهران، قیمت شاخص برنت ۰.۹۴ درصد جهش کرد و به ۶۸.۸۸ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم ۰.۸۰ درصد جهش کرد و به ۶۵.۵۷ دلار بازگشت.

قیمت جهانی طلا نزدیک در پایین‌ترین سطح ۹ ماهه باقی ماند

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، سه‌شنبه، تحت تأثیر رشد سود اوراق قرضه آمریکا و دلار، نزدیک به پایین‌ترین سطح ۹ ماهه باقی ماند. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، که تا ۱٫۶۸۲ دلار پایین آمده بود، ۰.۵۱ درصد رشد کرد و به ۱٫۶۸۹.۷۶ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم تا این لحظه ۰.۵۳ درصد رشد کرد و به ۱٫۶۸۹.۹۰ دلار بازگشت. دیشب با رشد دلار و رسیدن آن به بالاترین سطح ۳ ماهه و همچنین نزدیک شدن سود اوراق قرضه آمریکا به بالاترین سطح یک ساله، هر دو شاخص طلا بیش از یک درصد سقوط کرده بودند.

 

 

اقتصاددان منتظر نظرات و پیشنهادات و راه حل های سازنده شما سروران در دیدگاه ها می باشد.

 

ع

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....