تاریخ انتشار : دوشنبه 11 بهمن 1400 - 20:42
کد خبر : 76392

گلچین اقتصادی روز…گلایه رهبر انقلاب

گلچین اقتصادی روز…گلایه رهبر انقلاب

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون گلایه رهبر انقلاب از کیفیت خودرو‌ها و افزایش قیمت لوازم خانگی، نوسان مثبت شاخص کل

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون گلایه رهبر انقلاب از کیفیت خودرو‌ها و افزایش قیمت لوازم خانگی، نوسان مثبت شاخص کل بورس در سومین روز هفته، حذف حجم مبنا برای ۲۰ نماد فرابورسی از فردا، پروژه‌های نهضت ملی مسکن فقط به سازندگان حرفه‌ای واگذار می‌شود و افزایش قیمت جهانی زغال سنگ را در بر دارد.

+گلایه رهبر انقلاب از کیفیت خودروها؛ مردم ناراضی‌اند

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک   ، رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز (یکشنبه) در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی گفتند: ما در برخی از محصولات داخلی متأسّفانه شاهد این هستیم که به کیفیّت توجّه نمی شود؛ این خیلی بد است. این همه‌ حمایت در این این سالها از صنعت خودرو در کشور شده، امّا کیفیّت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند، درست هم میگویند، حق با مردم است؛ یعنی اعتراض مردم بجاست. ‌این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند؛ باید شما بتوانید رضایت مشتری را جلب کنید. لذا مسئله‌ی کیفیّت در درجه‌ی اوّل است. حالا اگر از این فضای حمایتی، هم برای ارتقای کیفیّت استفاده نشود و هم سوءاستفاده بشود برای بالا بردن قیمت، این هم یک مشکل دیگر است؛ قیمت را بالا ببرند، کیفیّت بالا نرود و ارتقا پیدا نکند امّا این حمایت دولتی و تبلیغاتی و بانکی و غیره و جلوگیری از مثلاً رقابتهای خارجی موجب بشود که قیمت بالا برود؛ این خیلی چیز بدی است.

+گلایه رهبر انقلاب از افزایش قیمت لوازم خانگی

رهبر انقلاب در دیدار روز گذشته با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی فرمودند: “من گلایه میکنم از دوستانی که مسئولان کالاهای خانگی و لوازم خانگی هستند. ما از اینها حمایت کردیم و اسم آوردیم؛ شنیدم بعضی از اقلام دو برابر ارتقای قیمت پیدا کرده؛ چرا؟ این‌ جور نبایستی با حمایتها برخورد بشود. خب اگر این‌ جور ما کیفیّت را بالا نبریم، چطور انتظار داریم که بازارهای خارجی را فتح کنیم؟ کیفیّت خیلی مؤثّر است.”

+نوسان مثبت شاخص کل بورس در سومین روز هفته

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۲۵ هزار و ۵۸۰ واحدی معادل ۲.۰۳ درصدی به یک میلیون و ۲۸۴ هزار و ۵۷۵ واحد رسید؛ نماگر کل بورس در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، با رشد ۷۰۰ واحدی همراه شده است.

+رئیس سازمان بورس: نوسان شاخص بورس، ذاتی است

مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: نوسان شاخص بورس، ذاتی است و همیشه بالا و پایین می‌رود، متغیر اصلی سازمان بورس هم بالا و پایین رفتن شاخص نیست، بلکه این است که سودآوری شرکت‌ها ادامه یابد که سودآوری شرکت‌ها هم در مقطع کوتاه‌مدت امکان پذیر نیست، بلکه تصمیمات سرمایه‌گذاران است که بر قیمت‌ها اثرگذار است و ما می‌خواهیم به این اطمینان برسیم که سودآوری شرکت‌ها از محل تصمیماتی که گرفته می‌شود، نوسان زیادی پیدا نکند. وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه شاخص‌های بورس تا چه زمان در کانال نزولی قرار خواهد داشت، گفت: زمان دادن برای این نوسان‌ها صحیح نیست، اما به کل زمانی که ابهام‌ها برطرف شود، یعنی بودجه تصویب شود، بازار شرایط خاص خودش را به دست خواهد آورد و تعادل می‌یابد.

+هواداران استقلال از درج نماد این تیم در فرابورس نترسند

رئیس سازمان خصوصی سازی با حضور در باشگاه استقلال ضمن دیدار با مدیرعامل آبی پوشان تهرانی، در خصوص واگذاری این باشگاه و اقدامات صورت گرفته، گفت: هواداران استقلال نه تنها از درج نماد این تیم در فرابورس نترسند بلکه آن را فرصتی برای اداره بهتر باشگاه بدانند.

+حذف حجم مبنا برای ۲۰ نماد فرابورسی از فردا

فرابورس ایران از عدم اعمال حجم مبنا برای ۲۰ نماد دارای بازارگردان در بازارهای اول و دوم از فردا (سه‌شنبه) خبر داد.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۱۶۲ هزار و ۵۱۹ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۲.۷ درصد معادل ۲۶۶ هزار و ۸۰۲ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۹۷ هزار و ۵۱۱ تومان رسیده است.

+پرداخت تسهیلات ۹۲ میلیون یورویی یک بانک به یک فرد خاص

سرپرست معاونت هماهنگی اقتصادی استانداری گلستان از پرداخت تسهیلات ۹۲ میلیون یورویی یک بانک در چند سال اخیر به یک فرد خاص خبر داد. سیدمحمد دهنوی، سرپرست معاونت هماهنگی اقتصادی استانداری گلستان بعدازظهر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان گلستان اظهار کرد: این تسهیلات میلیاردی به یک فرد خاص با ضمانت ملک یک فرد خاص پرداخت شده آن وقت تولیدکننده ما در استان باید پشت درب بانک‌ها التماس کند و ضجه بزند تا بتواند یک تسهیلات چندصد میلیون تومانی دریافت کند.

وی به شدت از عملکرد ضعیف بانک‌های استان انتقاد کرد و گفت: من به آن بانک فرصت دادم تا این تسهیلات پرداخت شده را تعیین تکلیف کند، وگرنه در رسانه‌ها به گونه‌ای شفاف‌سازی خواهم کرد که این بانک تا مرز ورشکستگی پیش خواهد رفت. سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان تصریح کرد: اگر بانک‌ها خجالت نمی‌کشند ما از این وضعیت و عملکرد آن‌ها خجالت می‌کشیم. دهنوی ادامه داد: این ۹۲ میلیون یورو‌ در شرایطی آن سال پرداخت شده که ملک ضمانت این تسهیلات را فردی در تهران خودش کارشناسی کرده و تسهیلات پرداخت شده است و هیچکس هم پاسخگو نیست. وی افزود: این بانک ۷۵ درصد منابع درآمدی را جزو مصارفش محاسبه می‌کند و هر سال هم این مبلغ تسهیلات را روی منابع مصرفی استان محاسبه می‌کند.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان خاطرنشان کرد: متاسفانه همین بانک‌ها در مورد تسهیلات ازدواج که هیچ هزینه‌ای برای آنها ندارد و تمام مبالغش در بودجه سال دیده می‌شود، به گونه‌ای رفتار می‌کنند که مردم را هزار نوع گرفتار کرده‌اند. دهنوی تاکید کرد: آن‌وقت به تولید کننده منت می‌گذارند که کارخانه شما به عنوان ضمانت پذیرفتنی نیست؛ ما این درد را به چه کسی بگوییم؟ وی افزود: بانک‌ها در حال بدبخت کردن بخش تولید هستند و من برای شبکه بانکی متاسفم. سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان متذکر شد: تمام تولیدکنندگان و کارخانه‌های زودبازده در استان پشت در اتاق من هستند، چون تسهیلات‌شان به این بانک معرفی شده است و پرداخت نمی‌کنند. دهنوی بیان کرد: در این جلسه از این بانک اسم نبردم اما اگر لازم باشد نام می‌برم و‌ رسانه‌ای هم خواهم کرد.

+جزئیات تازه مصوبه جدید تعرفه‌گذاری برق 

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق، ضمن بیان تغییر در نظام تشویقی تعرفه‌گذاری برق خانگی اظهار داشت: بر اساس نظام پیشین تعرفه‌گذاری برق اگر یک مشترک خانگی میزان مصرف برق خود را در چهار ماه گرم سال نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش می‌داد، متناسب با کاهش و نرخ پله اول که عدد ۵۰ تومان برای هر کیلووات ساعت بود، مشمول دریافت پاداش می‌شدند. سخنگوی صنعت برق در تشریح افزایش قابل توجه پاداش‌ها در نظام تعرفه‌گذاری جدید گفت: بر اساس نظام جدید تعرفه‌گذاری برق که از ابتدای بهمن‌ماه اجرا شده است، ملاک عمل برای تعیین نرخ پاداش، هزینه‌های تمام شده برق هست با احتساب متوسط هزینه سوخت نیروگاهی، تبدیل انرژی و هزینه توزیع در دو سال گذشته معادل ۲۵۰ تومان برای هر کیلووات تعیین و به عبارت دیگر، نرخ تشویقی‌ها ۵ برابر شده است. وی توضیح داد: در گذشته اگر مشترکی برای ۱۰۰ کیلووات ساعت ساعت ۵ هزار تومان تشویقی دریافت می‌کرد، این عدد در حال حاضر برای زمان‌های غیر اوج بار به ۲۵ هزار تومان می‌رسد. رجبی مشهدی با بیان اینکه میزان نرخ پاداش برای صرفه‌جویی در زمان اوج بار دو برابر می‌شود، گفت: اگر مشترک میزان صرفه‌جویی خود را در زمان اوج بار قرار دهد، دو برابر نرخ بیان شده برای هر کیلووات ساعت پاداش دریافت خواهد کرد و نسبت به نظام قبلی تعرفه‌گذاری با افزایش ده برابر پاداش‌ها مواجه هستیم.

+پروژه‌های نهضت ملی مسکن فقط به سازندگان حرفه‌ای واگذار می‌شود

وزیر راه و شهرسازی به مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها دستور داد تا پروژه‌های نهضت ملی مسکن صرفا به سازندگان حرفه ای دارای تأییدیه صلاحیت واگذار شود.

+صادرات سیب زمینی را گران کرد

قیمت سیب زمینی چند وقتی است در بازار افزایش یافته، در حالی که ایران تولید کننده عمده این محصول است و سالانه بیش از ۵.۵ میلون تن تولید دارد. گزارش فارس حاکی است قیمت سیب زمینی در بازار تهران به کیلویی ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان رسیده و از آنجایی که این محصول در سبد خانوار به ویژه افراد کم درآمد سهم بسیاری دارد، رشد قیمت روی اقشار کم درآمد فشار بیشتری می‌آورد. علت افزایش قیمت سیب زمینی صادرات این محصول است که عمدتا به کشور عراق و کشور‌های حاشیه دریای خزر صادر می‌شود. هرچند صادرات هر محصولی به درآمدزایی تولید کنندگان و پایداری تولید منجر می‌شود، صادرات بدون حساب و کتاب هم به رشد قیمت در داخل می‌انجامد. صادرات باید پس از تامین نیاز داخل و مازاد آن به کشور‌های هدف صادر شود و این روشی است که اکثر کشور‌ها بویژه در دوران کرونا در پیش گرفته اند.
کشور‌های صادر کننده پس از شیوع ویروس کرونا، تامین نیاز داخل کشور را در اولویت قرار داده اند؛ مثلا پوتین رئیس جمهور روسیه دستور داده، عوارض صادرات محصولات کشاورزی دو برابر شود تا صادرات محدودتر شود. هدف این است که ابتدا نیاز داخل کشور تامین و در صورت مازاد صادرات انجام شود، اما این مهم در کشور رعایت نشده و همین عاملی برای رشد قیمت سیب زمینی در داخل شده است. سالانه حدود ۵.۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود که نیاز کشور حدود ۳.۵ میلیون تن است و بقیه صادر می‌شود. زمان صادرات بسیار مهم است و از نظر عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان اکنون که زمان انبارداری است، زمان مناسبی برای صادرات نیست. صادرات عمدتا به کشور عراق و آذربایجان است و صادرات به ازبکستان هم اخیرا متوقف شد؛ آن‌ها گفتند سیب زمینی ایران خاک داشته و احتمال انتقال بیماری را دارد.

قیمت جهانی زغال سنگ افزایش یافت

قیمت جهانی زغال سنگ در ماه جاری یک سوم رشد داشته، که این امر عمدتاً به دلیل کمبود عرضه و تنش بین روسیه و اوکراین است، به طوری که شاخص زغال سنگ به ۲۶۲ دلار در هر تن رسید. بازار زغال سنگ به ممنوعیت صادراتی یک ماهه توسط تأمین کننده اصلی آن در جهان یعنی اندونزی واکنش نشان داد، به طوری که این کشور در پی مقررات جدید فروش خود سبب عدم صادرات به بازار اروپایی شد. با این حال این ممنوعیت قرار است در ۳۱ ژانویه برداشته شود، اما کارشناسان در مورد حجم زغال سنگی که ممکن است در بازارها عرضه شود تردید دارند.

مقامات اندونزیایی می‌گویند، تنها معدنچیانی که از قوانین جدید پیروی کرده‌اند اجازه خواهند داشت صادرات را از سر بگیرند. همچنین نگرانی‌هایی در مورد آینده بحران روسیه و اوکراین وجود دارد، به طوری که افزایش نیروهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین با خشم کشورهای غربی روبرو شده است، به گونه ای که آنها مسکو را با تحریم شدید در صورت درگیری نظامی تهدید کرده‌اند.

برخی کارشناسان گمانه زنی می‌کنند که ممکن است روسیه در واکنش به تحریم‌ها، عرضه گاز به اروپا را قطع کند. تحلیلگران می‌گویند که اگر این اتفاق بیفتد، اروپا که در حال حاضر با کمبود گاز مواجه است و قیمت این کالا را در ماه‌های گذشته تقریباً دو برابر کرده و ممکن است به سمت خرید زغال سنگ روی آورد. تحلیلگران انتظار دارند قیمت زغال سنگ در ماه فوریه کاهش یابد، زیرا فصل گرم در نیمکره شمالی به پایان می‌رسد، اما آنها ادعا می‌کنند که اگر روسیه تحویل گاز به اروپا را متوقف یا صادرات زغال سنگ را متوقف کند، این وضعیت می‌تواند تغییر پیدا کند. اوکراین زمانی یکی از تولیدکنندگان عمده زغال سنگ بود و حدود ۵۰ درصد از این کالا در مناطق شرقی آن استخراج می‌شد. با در نظر گرفتن تمام محدودیت‌هایی که بر بازار جهانی زغال‌سنگ اعمال می‌شود، تحلیلگران می‌گویند وضعیت قیمت‌گذاری بر ذغال سنگ همچنان نامشخص است.

اوج‌گیری خرید شاسی‌بلندها

در پژوهشی که جی. دی. پاور انجام داده، مشخص شده فقط ۲۰‌درصد از آمریکایی‌ها در ماه ژانویه خودروی سواری خریده‌اند. روزگاری خودروهای سدان و سواری بخش اصلی کسب و کار خودرو در آمریکا را به خود اختصاص داده بودند. حالا چند سالی است که مردم تغییر مسیر جدی در سبک زندگی خود ایجاد و گرایش بیشتری به خودروهای قدبلندتر با گنجایش بیشتر برای حمل بار پیدا کرده‌اند و خودروهایی را می‌پسندند که کف آنها از سطح زمین فاصله بیشتری گرفته است. به بیان دیگر، پیکاپ، وانت و شاسی‌بلند جای خودروهای سدان را گرفته‌اند. جی. دی. پاور پیش‌بینی‌های خود را در مورد سال ۲۰۲۲ منتشر کرده و معلوم شده که خودروهای سواری، به‌ ویژه سگمنت سدان، در پایین‌ترین سطح تقاضا قرار دارند. بر اساس پیش‌بینی جی. دی. پاور، ماه ژانویه در حالی به پایان می‌رسد که ۱/ ۸۰ درصد از خودروهای نوی فروخته شده، پیکاپ، وانت و شاسی‌بلند بوده‌اند. معنی دیگر آن این است که کمتر از ۲۰‌درصد از تقاضای باقی مانده را خودروهای سواری مثل هوندا سیویک، تویوتا کمری، هیوندای سوناتا و خودروهای شبیه آن تشکیل می‌دهند. یعنی کسانی که سدان را انتخاب کرده‌اند، ‌‌‌در اقلیت قرار گرفته‌اند و به باشگاهی تعلق دارند که روز به‌روز اعضای آن کمتر می‌شوند. به طور کلی تقاضا برای خودروهای نو همچنان بالاتر از میزان عرضه بوده و پارکینگ و انبار نمایندگی‌ها همچنان خالی است. /جزئیات بیشتر

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....