تاریخ انتشار : یکشنبه 15 اسفند 1400 - 20:17
کد خبر : 80311

گلچین اقتصادی روز…جهش شاخص کل بورس

گلچین اقتصادی روز…جهش شاخص کل بورس

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون جهش شاخص کل بورس در معاملات امروز، گاز طبیعی در بورس انرژی ایران پذیرش شد،

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون جهش شاخص کل بورس در معاملات امروز، گاز طبیعی در بورس انرژی ایران پذیرش شد، بنزین برای رانندگان آمریکایی گران شد، قید مجلس برای دولت درباره ارز ترجیحی، سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن ۱۴ روز دیگر بسته می‌شود و جنگ روسیه و اوکراین رشد اقتصاد جهانی را کاهش می‌دهد را در بر دارد.

+جهش شاخص کل بورس در معاملات امروز

به گزارش اقتصاددان یه نقل از تابناک  ، شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز، با افزایش ۲۳۸۳۵ واحدی معادل ۱٫۸۴ درصد، به یک میلیون و ۳۲۲ هزار و ۶۱۷ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افزایش ۱۰۳ واحدی به ۱۷ هزار و ۷۹۱ واحد رسید.

+اوراق بهادار وثیقه وام خواهند شد

رئیس سازمان بورس گفت: بعد از فروردین ماه سال آینده اوراق بهادار شامل اوراق بدهی، سهام عدالت، ای تی اف و غیره پشتوانه توثیق وام های خواهند شد که از شبکه بانکی گرفته می شود.

+گاز طبیعی در بورس انرژی ایران پذیرش شد

مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: در جدیدترین جلسه هیات پذیرش بورس انرژی ایران با پذیرش گاز طبیعی در این بورس موافقت شد و به‌زودی شاهد معاملات این محصول در بازار این رکن بازار سرمایه خواهیم بود.

+وزیر اقتصاد: سرمایه سرخابی‌ها با پول مردم زیاد می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه با ورود دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بازار سرمایه، افزایش سرمایه سرخابی‌ها با آورده مردم صورت خواهد گرفت، گفت: امروز با واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مواجه نیستیم، بلکه با افزایش سرمایه این دو باشگاه با ورود به بازار سرمایه مواجهیم.

+ملک جدید دولتی معرفی کنید، یک‌هزارم قیمت جایزه بگیرید

مدیر کل دفتر مدیریت اموال و دارایی های دولت وزارت اقتصاد از ایجاد امکان معرفی املاک اعلام نشده دولت توسط مردم و پرداخت جایزه ای معادل یکهزارم قیمت ملک معرفی شده به آنها، حسب دستور وزیر اقتصاد خبر داد. به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، “فاطمه وظیفه دادگر” در گفتگو با خبرنگاران گفت: سامانه سوت زنی وزارت اقتصاد از روز چهارشنبه هفته گذشته در سایت بازرسی وزارت اقتصاد به نشانی bazrasi.mefa.ir راه اندازی و قابلیتی را به وجود آورده برای اینکه همه آحاد مردم، اعم از کارمندان دولت و افراد عادی حقوقی و حقیقی بتوانند اطلاعات مربوط به املاک دولت را اعلام کنند. وی با بیان اینکه در این سایت، بخشی به نام شناسایی اموال وجود دارد که در آنجا می توانید گزارش خود را اعلام کنید، گفت: مردم گزارش هر موردی، از زمین، ساختمان و هر نوع مستحدثات با هر نوع کاربری و بهره برداری و حتی اراضی را می توانند در این سامانه اعلام کنند و چنانچه، مورد اعلامی، قبلاً در سایت سادا ثبت نشده باشد، بنا بر دستور وزیر اقتصاد، معادل یک هزارم ارزش ملک، به فرد معرفی کنند، جایزه پرداخت می شود. دادگر نحوه برآورد ارزش ملک و اراضی اعلامی را، پس از بازرسی از ملک، گرفتن مظنه از کارگزاران ملکی در محل به منظور استخراج یک میانگین قیمتی و سپس تقدیم یک هزارم آن به عنوان جایزه به فرد معرفی کننده عنوان کرد.
مدیر کل دفتر مدیریت اموال و دارایی های دولت وزارت اقتصاد با بیان اینکه اعلام آدرس دقیق ملک، یکی از مهم ترین نکات در معرفی اموال توسط مردم است، تأکید کرد: اطلاعات تمام اشخاصی که در این سامانه وارد می شوند، اعم از اینکه کارمند دولت باشند یا نه، کاملاً محرمانه تلقی شده و هیچ اطلاعاتی از کسی به جایی داده نمی شود. وی افزود: افرادی که اطلاعات ملکی را در سایت اعلام می کنند، برای هماهنگی های بعدی بهتر است که شماره تلفن همراه و نیز شماره کارت و حساب بانکی خود را ثبت کنند تا امکان واریز جایزه به آنها فراهم شود. دادگر در پاسخ به سؤالی، با بیان اینکه برای معرفی املاک دولتی، اصلاً بحث مازاد بودن یا نبودن آنها مطرح نیست و این کاری است که بعداً توسط خود ما انجام خواهد گرفت، گفت: برای ما در اینجا، فقط بحث شناسایی اموال مطرح است. وی در پاسخ به سؤال دیگری، پرداخت جایزه را، در حال حاضر، منحصر به اموال دولت اعلام کرد و گفت گر چه خود سامانه سادا، مربوط به اموال کلیت حکومت است، ولی پرداخت جایزه، مربوط به اموال دولت می شود.

قیمت گاز اروپا یک هفته‌ای دو برابر شد

اویل پرایس: اگرچه ممکن است اروپا از وقوع بحران احتمالی در تامین گاز خود برای فصل زمستان جاری عبور کرده باشد، اما افزایش قیمت گاز در سطح این قاره به سرعت در حال تبدیل شدن به یک بحران و سیگنال منفی برای اقتصاد اتحادیه اروپاست. فقط در یک هفته قیمت گاز در اروپا دو برابر شده و طی روزهای گذشته با ثبت رقم ۲۳۹۲ دلار رکورد تاریخی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ شکسته است. دلیل افزایش قیمت گاز نگرانی‌ها نسبت به اختلال در چرخه تامین گاز اروپا از سوی روسیه است. اگرچه یکی از دلایل بالا رفتن قیمت گاز در اروپا درگیر شدن نظامی روسیه با اوکراین است، اما توقف موقت صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله موسوم به یامال نیز مزید بر علت شده و قیمت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ بیش از پیش بالا برده است. از سوی دیگر برخی کشورها در حال وارد اعمال فشار برای تحریم نفت و گاز روسیه هستند که این مسأله هم شرایط را‌‌‌‌‌‌‌‌ در بازار جهانی انرژی مشتنج کرده است. البته چند ماهی می‌شود مردم اروپا شاهد افزایش قیمت گاز هستند، اما قیمت‌های کنونی می‌تواند برای اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا بسیار مخرب باشد و بسیاری از طرف‌ها هنوز این زمستان تمام نشده نگران زمستان سال بعد هستند. احتمال اینکه اروپا در زمستان سال آینده درگیر کمبود گاز شود تا حدودی وجود دارد، ذخایر گاز زیرزمینی اروپا نسبت به متوسط ۵ ساله آن بسیار پایین آمده و در صورتی که اتحادیه اروپا بخواهد مشکل کمبود گاز برای زمستان آینده را‌‌‌‌‌‌‌‌ حل کند، مجبور خواهد بود انبارهای گازی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ با گاز گران‌قیمت کنونی پر کند.

+وزیر نفت: واردکننده بنزین نمی‌شویم

وزیر نفت گفت: وزارت نفت معطل توافق وین نمانده و با توان منابع داخلی پروژه های مهم نفت و گاز را انجام خواهیم داد. اوجی تاکید کرد: طی مدت ۶ ماهه ۴.۵ میلیارد دلار قرارداد در توسعه میادین گازی و نفتی عقد قرارداد شده که با شرکت‌های داخلی و خارجی بوده است. وی در پاسخ به ایرنا در خصوص استفاده از ظرفیت بانک‌ها برای توسعه میادین مشترک، گفت: در آینده با کنسرسیوم بانک‌ها قرارداد توسعه یکی از یکی از میادین بزرگ همراه با پایین دست منعقد خواهد شد.  وزیر نفت ادامه داد: با تدابیر انجام شده در سال آینده واردکننده بنزین نخواهیم شد.

بنزین برای رانندگان آمریکایی گران شد

میانگین قیمت بنزین در آمریکا برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ به بالای چهار دلار در هر گالن رسیده که نشانه واضحی از تورم انرژی و آسیب دیدن مصرف کنندگان از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین است. پاتریک دیهان، مدیر تحلیل نفت در شرکت گازبادی گفت: قیمت بنزین در جایگاههای سوخت هفته گذشته ۴۱ سنت افزایش یافت و ۱۰ سنت با رکورد قیمت ۴.۱۰۳ دلار در هر گالن فاصله دارد. سوخت خودرو افزایش سرسام آور قیمت نفت را دنبال کرده که با اجتناب خریداران از دریافت نفت روسیه، بزرگترین رشد هفتگی در تاریخ را به ثبت رساند. با افزایش قیمتهای بنزین در جایگاههای سوخت سراسر آمریکا، افزایش قیمت بنزین تاثیر قابل توجهی روی مصرف کنندگان آمریکایی خواهد داشت که پیش از این هم نگران تورم بودند. طبق برآورد شرکت اینفلیشن اینساینتس، افزایش هزینه های سوخت می تواند ۱.۳ تا ۱.۵ درصد را به نرخ تورم سالانه اضافه کند.

+قید مجلس برای دولت درباره ارز ترجیحی

سیدشمس الدین حسینی در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درباره تعیین تکلیف ارز ترجیحی، گفت: دولت لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را براساس حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی( ارز ترجیحی) به مجلس تقدیم کرد اما از آنجا که اکثر نمایندگان درباره وضعیت رفاه خانوار و هزینه‌های درمانی پس از حذف ارز ترجیحی دغدغه داشتند، کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مصوب کرد که در سال آینده معادل ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای این موضوع پیش‌بینی شود. نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه روز گذشته نمایندگان در بخش درآمدی بودجه ۱۴۰۱مصوب کردند که نرخ ارز در سال آینده براساس ETS تعیین شود، افزود: دغدغه نمایندگان درباره هزینه خانوار موجب شد که بند هزینه‌ای مربوط به ارز ترجیحی اصلاح و به عبارتی تکمیل شد به این معنا که به دولت اجازه داده شد حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از محل تبصره ۱۴ مابه التفاوت اصلاح نرخ ارز ترجیحی را برای تامین کالاهای اساسی و دارو استفاده کند.

وی تصریح کرد: مجلس در این مصوبه برای دولت قید گذاشت که چناچه دولت به دنبال اصلاح نرخ ارز ترجیحی است، باید منابع موردنیاز جهت تامین کالاهای اساسی مردم را از محل مابه التفاوت اصلاح نرخ ارز ترجیحی تامین کند از سوی دیگر در این مصوبه تاکید شد که از ظرفیت بیمه نیز برای هزینه‌های دارویی استفاده شود در واقع مجلس قید گذاشت که بخشی از این منابع حاصل از اصلاح ارز ترجیحی باید صرف جبران هزینه خانوار شود. این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در پی دغدغه مجلس درباره معیشت و هزینه خانوار پس از حذف ارز ترجیحی در این مصوبه، مقرر شد که ضمن اینکه به دولت مجاز به اصلاح نظام ارزی است اما باید منابع لازم برای جبران افزایش احتمالی هزینه‌های خانوار و هزینه‌های سلامت در نظر گرفته شود. وی درباره عبارتی مبنی بر «جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالابرگ الکترونیکی» در مصوبه مذکور، توضیح داد: ترجیح نمایندگان درباره تامین کالاهای اساسی، استفاده از کالابرگ الکترونیکی است اما درعین حال دست دولت برای سایر راهکارها نیز باز است اما باید راهکار جایگزین مطمئنی به کار گرفته شود که بتواند مخارج خانوار را جبران کند رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس همچنین تاکید کرد: ردیف مستقلی برای قیمت گندم به جز ۱۸۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده برای تامین کالاهای اساسی و دارو، پیش بینی شده است.

+سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن ۱۴ روز دیگر بسته می‌شود

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از بسته شدن سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن در پایان سال جاری به جز خودمالکی ها خبر داد. محمود محمودزاده دقایقی قبل در گفتگو با یک برنامه رادیویی با اشاره به ثبت نام بیش از ۵ میلیون نفر در نهضت ملی مسکن اظهار کرد: آخرین مهلت ثبت نام، ۲۹ اسفند است اما خودمالکان همچنان می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند.وی افز ود: مجموع ثبت نام‌هایی که تا الان انجام شده، بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار متقاضی هستند که از این تعداد ۴۲۸ هزار نفر مربوط به مردان مجرد بالای ۲۳ سال و ۸۸ هزار واحد هم در قالب تسهیلات خودمالکی اقدام به ثبت درخواست در سامانه کرده‌اند. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: این ثبت نام‌ها در پایان ۲۹ اسفند امسال برای تقاضاهای عادی به پایان می‌رسد اما برای متقاضیان دریافت تسهیلات خودمالکی کماکان این امکان فراهم است.

وی یادآور شد: بیش از ۵ ماه است که ثبت نام در حال انجام است؛ البته با وقفه‌ای در بودجه سال آینده و ظرفیت تسهیلات دهی بانک‌ها مشخص شود؛ باید مقطعی برای پالایش نهایی و شاخص بندی ها، سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن را ببندیم و بتوانیم حوزه دقیق متقاضیان را انجام دهیم. محمودزاده تصریح کرد: زمین ساخت بیش از یک میلیون واحد مسکونی با کاربری مسکونی طی چند ماه گذشته در شهرهای مختلف تأمین شده که از این تعداد، عملیات آماده سازی بیشتر از ۳۳۰ هزار واحد آغاز شده است؛ همچنین برای ساخت ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد هم زمین با کاربری‌های مختلف تأمین شده که این اراضی در حال تعیین یا تغییر کاربری هستند.

+جلسه شورای عالی کار؛ فردا

محمدرضا تاجیک عضو کارگری شورای عالی کار در گفت و گو با مهر در مورد جلسه دیروز شورای عالی کار، اظهار کرد: نظر گروه کارگری این است که برای تعیین دستمزد ماده ۴۱ اجرا شود و سبد معیشت ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومانی به عنوان معیار اصلی برای تعیین دستمزد باشد. عضو کارگری شورای عالی کار افزود: گروه کارفرمایی ظاهراً به جمع بندی نرسیده بودند و وارد گفتگو نشدند از این رو جلسه دیروز به نتیجه نرسید. وی ادامه داد: فردا ساعت ۱۸:۳۰ جلسه بعدی شورای عالی کار برگزار می‌شود. امیدواریم که شرکای اجتماعی این موضوع را در ذهن داشته باشند که در صورت افزایش توان خرید کارگران بازدهی کارخانجات نیز افزایش می‌یابد. روال سال‌های قبل اشتباه بود و باعث شد روز به روز در تولید ضعیف شویم. تاجیک گفت: باید در دستمزد کارگران تغییر و تحول داشته باشیم و تعیین دستمزد بر اساس تبصره ۲ ماده ۴۱ باشد. با توجه به اینکه به تفاهم هر چه بیشتر در شورای عالی کار نیاز داریم توقع داریم در جلسه فردا اعداد اعلامی کارفرماها برای تعیین دستمزد مطابق با قانون باشد. عضو کارگری شورای عالی کار تاکید کرد: اگر فردا به نتیجه نرسیم، روز چهارشنبه جلسه دیگری خواهیم داشت.

جنگ روسیه و اوکراین رشد اقتصاد جهانی را کاهش می دهد

دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی گفت که جنگ در اوکراین یک فاجعه برای جهان است و رشد اقتصاد جهانی را کاهش خواهد داد. به نقل از بانک نیوز، مالپاس به بی‌بی‌سی گفت که جنگ در اوکراین در زمان بدی برای جهان رخ می‌دهد زیرا تورم از قبل در حال افزایش بود و این درگیری آن را پررنگ تر خواهد کرد. رئیس بانک جهانی افزود که قیمت مواد غذایی نیز در اثر جنگ افزایش یافته است و این موضوع برای مردم کشورهای فقیر یک مشکل واقعی است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....