تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 اسفند 1400 - 19:41
کد خبر : 80677

گلچین اقتصادی روز…تحقق رشد اقتصادی

گلچین اقتصادی روز…تحقق رشد اقتصادی

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم. این پیمانه تیتر‌هایی همچون رئیس جمهور: لایحه بودجه ۱۴۰۱ با در نظر گرفتن تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی تنظیم

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رئیس جمهور: لایحه بودجه ۱۴۰۱ با در نظر گرفتن تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی تنظیم شد، بازار سهام جهانی به تقاطع مرگ نزدیک می‌شود، صعود قیمت نفت مهارناپذیر ماند و افزایش دامنه نوسان به ١٠ درصد در سال ۱۴۰۱ را در بر دارد.

+رئیس جمهور: لایحه بودجه ۱۴۰۱ با در نظر گرفتن تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی تنظیم شد

به گزارش اقتصاددان به نقل از تابناک  ، رئیس جمهور در اجلاسیه رسمی خبرگان رهبری گفت: دولت پس از برطرف کردن نگرانی ذخایر کالاهای اساسی، بر رفع کسری بودجه و کنترل نقدینگی تمرکز کرد و در این زمینه نیز موفقیت‌های خوبی به دست آورد. لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بدون کسری بودجه و با در نظر گرفتن تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی تنظیم شد، در حالی که در سال‌های گذشته متوسط رشد اقتصادی کشور کمتر از یک درصد و حدود ۴ دهم درصد بوده است. رئیس جمهور با طرح این سوال که آیا امکان تحقق هدف رشد ۸ درصدی اقتصادی وجود دارد، یا نه، اظهار داشت: براساس سند بودجه ۱۴۰۱ اگر هزینه‌ها کنترل، درآمدها افزایش و جریان نقدینگی به سمت تولید هدایت شود، تحقق این هدف دور از دسترس نیست.

رئیسی در تشریح چگونگی تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی، گفت: با دو گام افزایش سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری قدم در مسیر تحقق این هدف گذاشته‌ایم. دولت توانسته شرکت های بزرگ را برای اجرای ۴۸ پروژه بزرگ با بیش از ۱۷ میلیارد دلار اعتبار پای کار بیاورد و از سوی دیگر مقرر شده بانک‌ها نیز به جای فعالیت در عرصه‌هایی مثل خرید ملک، طلا و ارز و فعالیت‌های غیرمولد مشابه سرمایه‌هایشان را به طرف تولید هدایت کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: به طور طبیعی وقتی شرکت‌های بزرگ و بانک‌ها در اقتصاد و تولید مولد فعال شوند، بخش خصوصی نیز به افزایش حضور در این عرصه ترغیب می‌شود. دکتر رئیسی با بیان اینکه تعداد پروژه‌های نیمه کاره کشور به قدری زیاد است که اگر تا سالها پروژه جدید کلید نزنیم باز هم پروژه برای تکمیل وجود دارد، خاطر نشان کرد: بودجه مصوبات تمام سفرهایی که انجام شده، تصویب و فعالیت‌ها با سرعت خوبی در حال انجام است. به عنوان مثال کارگاه‌های عمرانی در خوزستان نسبت به قبل از سفر دولت چندین برابر یا عملیات احیای خلیج گرگان در طول همین چند روزی که از سفر اخیر دولت به استان گلستان می‌گذرد، آغاز شده است.

یکی دیگر از برنامه‌های دولت در سفرهای استانی، فعال کردن واحدهای تولیدی نیمه تعطیل است که ستادی به همین منظور تشکیل شده و به طور جدی پیگیر رفع مشکلات این واحدهاست. در مدت سپری شده از آغاز فعالیت دولت تلاش کردیم، خلق پول و افزایش نقدینگی مهار شود و از بانک مرکزی استقراض نشود. در نتیجه همین اقدامات نرخ تورم که به شدت صعودی و در حال شکستن رکوردهای ۷۰ ساله بود، امروز متوقف شده و در حال حرکت به سمت سیر نزولی است. رئیس جمهور با ارایه برخی آمارها از جمله کاهش رشد پایه پولی از ۴۲ درصد به ۳۳ درصد، کاهش ۱۲ درصدی خالص بدهی دولت به بانک مرکزی و افزایش قابل توجه صادرات نفتی و غیرنفتی و وصول درآمدهای آن، افزود: همه اینها در شرایطی است که همچنان تحریم‌ها و تهدیدهایی که برخی‌ها می‌گفتند مانع فروش نفت و صادرات غیرنفتی است، وجود دارد.

+انتقاد همتی از تصویب واردات ۷۰ هزار خودرو

عبدالناصر همتی رئیس کل پیشین بانک مرکزی درباره تصویب واردات ۷۰ هزار خودرو در بودجه سال آینده تصریح کرد: قبل از واردات باید استراتژی توسعه صنعت خودروسازی مشخص شود و با وجود قیمت‌گذاری دستوری، انحصار، نبود رقابت و تکنولوژی، واردات صرفا یک تسکین موقت است و تقاضای ارزی را افزایش می‌دهد.

+۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی خلق خواهد شد

عبدالناصر همتی درباره اینکه تسهیلات تکلیفی بانک‌ها منجر به نقدینگی و تورم نشود، خاطرنشان کرد: اینکه دولت فعلی استقراض مستقیم از بانک مرکزی ندارد، درست است اما باید به ناترازی بانک‌ها نیز اضافه نکنیم. متاسفانه آمارها نشان می‌دهد که ریپو (وثیقه گذاشتن اوراق خریداری شده بانک‌ها در بانک مرکزی برای دریافت وام) به ۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده و اضافه برداشت‌ها از بانک مرکزی به ۱۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که این موضوع، ۲۰۵ هزار میلیارد بر میزان پایه پولی اضافه می‌کند. از سوی دیگر، با ضریب فزاینده تقریبا ۸ درصدی، ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی خلق خواهد شد. همتی افزود: درست است که طی سال‌های اخیر، با کاهش درآمدهای نفتی و افزایش کسری بودجه، دولت مجبور به تسعیر ارز شد و پایه پولی افزایش یافت؛ اما همچنان موتور نقدینگی روشن است. دولت باید علاوه بر استقراض نکردن از بانک مرکزی بر اضافه برداشت بانک‌ها نیز نظارت کند و میزان آن را کاهش دهد.

+نوسان مثبت شاخص کل بورس در آخرین روز هفته

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۶۲۶۴ واحدی معادل ۰.۴۷ درصد، به یک میلیون و ۳۳۶ هزار و ۶۴۲ واحد رسید، حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد بیش از هشت هزار واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر از بازار امروز

+افزایش دامنه نوسان به ١٠ درصد در سال ۱۴۰۱

خدابخش نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: براساس تصمیمات اولیه اتخاذ شده قرار بر این است که دامنه نوسان تا ١٠ درصد تغییر کند. وی با بیان اینکه این اقدام جزو برنامه‌های مدنظر سازمان بورس است و مقرر شده تا دامنه نوسان به صورت تدریجی و یک درصد یک درصد اضافه شود، گفت: این اتفاق فصلی انجام خواهد شد، اما در کل تغییر دامنه نوسان وابسته به شرایطی است که در هیات مدیریت مطرح و تصمیم گیری شود. خدابخش ادامه داد: در بازار سرمایه هیچ چیز قطعی و آزمایشگاهی نداریم، پس به هیچ عنوان نباید در تصمیم گیری‌ها به سرعت و بدون حساب کتاب قدم برداریم، بلکه باید به طور حتم خود را در تصمیم گیری‌ها جای هم خریدار و هم فروشنده و نحوه تفکر آنها بگذاریم. نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در یک هفته پایانی سال هیچ اتفاق و تغییری در دامنه نوسان رخ نمی‌دهد و به احتمال زیاد درصد در نظر گفته شده از سال ١۴٠١ اجرایی خواهد شد.

+ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۰ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۶۰۴ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۷ درصد معادل ۸۲ هزار و ۱۴۳ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۳۲۱ هزار و ۳۶۲ تومان رسیده است. /نبض بورس

+سود سهام عدالت در آستانه پرداخت

روابط عمومی سازمان بورس با انتشار پستی در توئیتر اعلام کرد، با پیگیری‌های سازمان بورس و شرکت سپرده گذاری مرکزی ۹۶ درصد از سود سهام عدالت از شرکت‌های سرمایه پذیر وصول شده و ان شاالله از فردا اطلاعات پرداخت سود به بانک‌ها جهت واریز سود به حساب سهامداران سهام عدالت ارسال می‌شود.

+بازار سهام جهانی به تقاطع مرگ نزدیک می‌شود

به دلیل ترس از تورم و تهاجم روسیه به اوکراین، سرمایه‌گذاران بازار سهام به تقاطع مرگ سهام اس‌اندپی ۵۰۰ (S&P ۵۰۰) نزدیک می‌شوند. به نقل از مارکت نیوز، شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ به تقاطع مرگ نزدیک شده است؛ تقاطع مرگ بیانگر الگوی نمودار  شومی است که بر روند نزولی متحمل شده در یک دارایی تاکید می‌کند و زمانی ظاهر می‌شود که میانگین متحرک ۵۰ روزه از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه عبور کند. در آخرین بررسی انجام شده، شاخص اس‌اندپی به میزان ۰.۶ درصد کاهش یافت و میانگین متحرک ۵۰ روزه آن در ۴۵۰۸.۵۶ و ۲۰۰ روزه آن در ۴۴۶۶.۳۴ قرار گرفت. رویکرد تقاطع مرگ برای شاخص بازارهای گسترده مانند میانگین صنعتی داوجونز ( DJIA) در منفی ۰.۵۶ درصد رخ داد و با سقوط نزدیک به ۸۰۰ امتیازی روز دوشنبه احتمالا این تقاطع نزولی تسریع خواهد شد.

تعدادی دیگر از دارایی‌ها که شاهد تقاطع مرگ‌ بوده‌اند شاخص نزدک مرکب (NasdaqComposite) است که در اواسط فوریه در منفی ۰.۲۸ درصد قرار گرفت. آخرین باری که  اس‌اندپی ۵۰۰ تقاطع مرگ را ثبت کرد، تقریبا دو سال پیش در ۳۰ مارس ۲۰۲۰ و در اوج فروش ناشی از همه‌گیری بود. داوجونز نیز شاهد تقاطع مرگ در چیزی بود که به‌طور گسترده به‌عنوان پایین‌ترین سطح بازار سهام در ۲۳ مارس ۲۰۲۰ مشاهده می‌شود. شایان ذکر است که چنین تقاطع‌هایی لزوما شاخص‌های مناسبی برای زمان‌بندی بازار نیستند اما به گفته تکنسین‌ها می‌توانند به فروش در چشم‌انداز تاریخی کمک کنند.

+صعود قیمت نفت مهارناپذیر ماند

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر ممنوعیت واردات نفت روسیه به آمریکا و برنامه روسیه برای توقف واردات از روسیه تا پایان امسال، افزایش یافت. بهای معاملات نفت برنت دو دلار و ۱۷ سنت معادل ۱.۷ درصد افزایش یافت و به ۱۳۰ دلار و ۱۵ سنت در هر بشکه رسید. این شاخص روز گذشته ۳.۹ درصد افزایش داشت. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۵۷ سنت معادل ۱.۳ درصد افزایش، به ۱۲۵ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز سه شنبه ۳.۶ درصد افزایش داشت.

به آمریکا نفت صادر کنید!

مقامات آمریکایی در راستای هر گونه توافقی برای تسهیل تحریمهای تجارت نفت ونزوئلا، از این کشور خواستند حداقل بخشی از صادرات نفت خود را به آمریکا ارسال کند. به گزارش ایسنا، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه ممنوعیت واردات نفت خام و فرآورده های نفتی روسیه را به تلافی حمله مسکو به اوکراین اعلام کرد. دیپلمات های آمریکایی در تلاش برای یافتن منابع تامین انرژی در سراسر جهان هستند که اختلال صادرات نفت و گاز روسیه به دلیل تحریمها یا جنگ را جبران کند. مقامات آمریکایی روز شنبه برای نخستین دیدار دو جانبه در چند سال اخیر، با نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا در کاراکاس ملاقات کردند.

ونزوئلا از سال ۲۰۱۹ تحت تحریم های نفتی آمریکا قرار دارد و اگر تحریم ها لغو شوند، می تواند بخشی از نفت خود را به این کشور صادر کند. منابع آگاه به رویترز گفتند: مقامات آمریکایی روشن کرده اند که اولویت آنها تامین نفت برای آمریکاست. هرگونه تسهیل تحریم ها مشروط به آن خواهد بود که نفت ونزوئلا مستقیم به آمریکا صادر شود. به گفته منابع آگاه، اگر واشنگتن تصمیم بگیرد تحریم ها علیه ونزوئلا را تسهیل کند، شرکت شورون می تواند در موقعیت مناسب برای احیای تولید در ونزوئلا و ازسرگیری صادرات به پالایشگاههای خود در منطقه گلف کاست آمریکا و جایگزین کردن آن با نفت روسیه باشد.

نفت ۲۰۰ دلاری در راه است؟

گلدمن ساکس پیش بینی قیمت نفت برنت را به دلیل بحران اوکراین بالا برد و بارکلیز هشدار داد در بدترین سناریو قیمت نفت ممکن است به ۲۰۰ دلار در هر بشکه صعود کند. به گزارش ایسنا، گلدمن ساکس پیش بینی خود از قیمت معاملات نقدی نفت برنت در سال ۲۰۲۲ را از ۹۸ دلار و به ۱۳۵ دلار و دورنمای قیمت سال ۲۰۲۳ را از ۱۰۵ به ۱۱۵ دلار در هر بشکه افزایش داد. این بانک سرمایه گذاری آمریکایی در یادداشتی اعلام کرد: بیش از نیمی از نفت روسیه برای بارگیری در مارس هنوز به فروش نرفته است و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، سه میلیون بشکه در روز صادرات نفت و فرآورده های نفتی دریابرد روسیه کاهش پیدا می کند که پنجمین اختلال بزرگ صادرات در یک ماه از زمان جنگ جهانی دوم خواهد بود.

آمریکا روز سه شنبه ممنوعیت واردات نفت و فرآورده های نفتی روسیه را اعلام کرد اما پیش از آن بسیاری از خریداران به دلیل نگرانی از تحریم های غیرمستقیم، از خرید نفت روسیه اجتناب می کردند. روسیه با صادرات حدود هفت میلیون بشکه در روز نفت و فرآورده های نفتی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان است. گلدمن ساکس اعلام کرد در کوتاه مدت تحمل چنین شوکی مستلزم کمک گرفتن از ذخایر استراتژیک جهانی، اعضای بزرگ اوپک، ایران و قیمتهای بالاتر برای کاهش مصرف است. بانک بارکلیز هک اعلام کرد مختل شدن صادرات نفت دریابرد روسیه در بدترین سناریو می تواند قیمتها را به بیش از ۲۰۰ دلار در هر بشکه برساند اما این بانک پیش بینی قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۲ را بازبینی نکرد و اعلام کرد وضعیت به شدت مبهم مانده است. شرکت مشاوره نروژی ریستاد انرژی اعلام کرد اگر اروپا و آمریکا واردات نفت روسیه را ممنوع کنند، قیمت نفت برنت می تواند به ۲۰۰ دلار افزایش پیدا کند. جاراد ریستاد از این شرکت گفت: قیمت های نفت ممکن است نسبت به سطح پیش از جنگ دو برابر شوند اما این وضعیت به بدی تحریم نفتی سال ۱۹۷۳ که قیمت ها سه رقمی شده بودند، نخواهد بود. تحلیلگران ریستاد انرژی اعلام کردند برآورد قیمت ۲۰۰ دلار بر اساس این فرض است که تحریم های غربی حدود چهار میلیون بشکه در روز نفت روسیه را از بازار جهانی حذف کند.

+درآمد مالیاتی از خانه‌های خالی به یک میلیارد تومان رسید

جهانگیر رحیمی مدیر کل دفتر فرآیندهای سازمان امور مالیاتی درباره علت بازگشایی مجدد سامانه املاک و اسکان کشور برای درج مشخصات مالکان واحدهای مسکونی گفت: در جلساتی که با معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که علت عمده مشمول مالیات شدن مالکان واحدهای مسکونی در حالی که این خانه‌ها خالی نیستند، این بود که این افراد ملک خود را در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نکرده بودند. وی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی این افراد را به عنوان مالکان خانه‌های خالی شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده بود، اظهار داشت: این وزارتخانه با تقاطع گیری سامانه‌های اطلاعاتی خود، این واحدها را خانه‌های خالی معرفی کرد. از سوی دیگر سامانه‌های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی نیز فعال است و افرادی که در این سامانه مشمول مالیات بر خانه‌های خالی شدند، می‌توانند گزینه عدم پذیرش را درج کنند.

مدیر کل دفتر فرآیندهای سازمان امور مالیاتی یادآور شد: با استفاده از این سامانه‌های اطلاعاتی قرار است آنهایی که عدم پذیرش را ثبت می‌کنند، راستی آزمایی شوند که آیا واحد مسکونی آنها خالی از سکنه است یا خیر. وی خاطرنشان کرد: طبق ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم اگر فردی ملک مسکونی خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت نکند به عنوان واحد مسکونی خالی شناسایی و مشمول مالیات می‌شود. با این حال باز هم در جلساتی که با معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی داشتیم قرار شد بار دیگر اطلاع رسانی کنیم که هر کس واحد خود را در این سامانه ثبت نکرده، به سامانه املاک و اسکان مراجعه و اقدام کند. رحیمی ادامه داد: ما این اطلاعات را به وزارت راه و شهرسازی ارائه می‌دهیم تا بررسی کنند؛ در حال حاضر تبادل اطلاعات آفلاین است اما به زودی سامانه‌های ما به تبادل آنلاین اطلاعات تغییر خواهد کرد. همچنین اگر وزارت راه و شهرسازی سامانه را ویرایش و اطلاعات را اصلاح و به سازمان امور مالیاتی اعلام کند خانه مذکور خالی است، این سازمان مالیات تعیین شده برای مودیان را از سامانه حذف خواهد کرد؛ این یک فرآیند مستمر خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی رقم پیش بینی شده برای درآمدهای مالیاتی از محل خانه‌های خالی در قانون بودجه سال جاری دو هزار میلیارد تومان است اما تاکنون یک میلیارد تومان به عنوان این پایه مالیاتی واریز شده است. همچنین ۷۶ میلیارد تومان نیز مالیات خانه‌های خالی اشخاص حقوقی شناسایی شده است. /مهر

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....