تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 مهر 1399 - 22:05
کد خبر : 21165

گفتگو با برنامه‌نویس نوجوان سامانه‌ مدرسه‌ مجازی پویان

گفتگو با برنامه‌نویس نوجوان سامانه‌ مدرسه‌ مجازی پویان

محمّد میرآب بروجردی، کلاس دهم مدرسه‌ی ترک‌زاده، مثل همه‌ی نوجوان‌های هم سنّ‌و‌سال خود سری پرشور و فکر‌های درخشانی در سر دارد، امّا فکر‌های او تنها خیال و رؤیا باقی نمی‌مانند بلکه به واقعیّت تبدیل می‌شوند، واقعیّتی که برای همه سودمند و برای او علاقه‌ای درونی است که ریشه در خانواده اش دارد. اقتصاددان: طیّبه ثابت

محمّد میرآب بروجردی، کلاس دهم مدرسه‌ی ترک‌زاده، مثل همه‌ی نوجوان‌های هم سنّ‌و‌سال خود سری پرشور و فکر‌های درخشانی در سر دارد، امّا فکر‌های او تنها خیال و رؤیا باقی نمی‌مانند بلکه به واقعیّت تبدیل می‌شوند، واقعیّتی که برای همه سودمند و برای او علاقه‌ای درونی است که ریشه در خانواده اش دارد.

اقتصاددان: طیّبه ثابت | شهرآرانیوز – افراد موّفق را می‌توان از نگاهشان به زندگی و طرز زندگی‌شان شناخت. محمّد میرآب بروجردی، کلاس دهم مدرسه‌ی ترک‌زاده، مثل همه‌ی نوجوان‌های هم سنّ‌و‌سال خود سری پرشور و فکر‌های درخشانی در سر دارد، امّا فکر‌های او تنها خیال و رؤیا باقی نمی‌مانند بلکه به واقعیّت تبدیل می‌شوند، واقعیّتی که برای همه سودمند و برای او علاقه‌ای درونی است که ریشه در خانواده اش دارد.

درباره‌ی سامانه‌ آموزش مجازی‌ای که طراحی کرده‌ای دقیق‌تر توضیح می‌دهی؟
سامانه‌ مدرسه‌ مجازی پویان هرچه در مدرسه‌ واقعی وجود دارد از معلّم‌ها گرفته تا دانش‌آموز را شبیه‌سازی می‌کند. قسمت اصلی که همه‌ مدرسه‌ها در آن حضور دارند به دست اپراتور (من) کنترل می‌شود. یک قسمت دیگر پنل مدرسه است که مدرسه می‌تواند کلاس‌های خود را کنترل کند. یک قسمت دیگر روبات تلگرامی است که شامل دیکشنری و پیام به ادمین می‌شود و کلاس‌های آینده را به دانش‌آموزان اطّلاع می‌دهد. در قسمت پنل مدرسه، آزمون‌گیری، ارائه‌ تکالیف و نمره‌دهی معلّم صورت می‌گیرد و در دفتر نمره‌ همان کلاس برای دانش‌آموز ثبت می‌شود.

در این سامانه‌ مدرسه‌ مجازی چطور از دانش‌آموزان آزمون گرفته می‌شود؟
آزمون‌ها به ۴ صورت تستی، تشریحی، جورچین و صحیح‌غلط می‌تواند انجام شود، امّا در آزمون تشریحی معلّم باید کار‌های خاصّی را انجام دهد به این صورت که فرم جواب‌های دانش‌آموزان را از سامانه بگیرد و آزمون را تصحیح کند و در دفتر نمره قرار دهد. از دیگر قسمت‌های سامانه‌ی مدرسه‌ی مجازی، کلاس‌های آنلاین است. معلّم می‌تواند زمان کلاس را مشخّص و کلاس را باز کند که دانش‌آموزان به کلاس بروند. همچنین می‌تواند فیلم آموزشی مورد نظر خود را در کلاس مربوط قرار دهد.

ایده‌ی این طرح از کجا آمده است؟
اواخر سال ۹۸ به دلیل کرونا مدرسه‌ها تعطیل شده بود. در خانه بودم. به واسطه‌ برادرم که کنکوری بود، با سایت‌های مختلفی که آزمون مجازی برگزار می‌کنند آشنا شدم. متوجّه شدم که این سایت‌ها جامع نیستند و یک کار مشخّص مثلاً فقط آزمون‌گیری را انجام می‌دهند. به این فکر افتادم که یک سامانه‌ جامع طراحی کنم. از نه‌سالگی برنامه‌نویسی را شروع کرده بودم و با اطّلاعاتی که از برنامه‌نویسی وب داشتم کارم را شروع کردم.

لطفاً از موفّقیّت‌های دیگرت برایمان بگو.
قبل از اینکه این طرح در جشنواره‌ خوارزمی مقام اوّل استانی را کسب کند، در کلاس هشتم، اپلیکیشن ذبح شرعی را به صورت یک اپلیکیشن اندروید و یک پروژه‌ تحقیقاتی به جشنواره‌ خوارزمی ارائه کردم و توانستم در مرحله‌ قطبی مقام کسب کنم.

این روز‌ها فقط درس می‌خوانی؟
خیر، صبح‌ها درس می‌خوانم و بعدازظهر به یک شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه فردوسی می‌روم. آنجا کارآموز هستم. در شرکت دیگری هم به عنوان مسئول فنّی دورکاری می‌کنم.

به شغل آینده‌ات فکر کرده‌ای؟
به برنامه‌نویسی embedded و سیستم‌عامل علاقه دارم و کار می‌کنم. احتمالاً به همین سمت می‌روم.

چه کسانی در موفّقیّت تو نقش داشته‌اند؟
به غیر از پدر و مادرم که خیلی تشویقم کرده و همیشه پیگیر بوده‌اند، به واسطه‌ پیگیری‌های آقای فروزمند، مدیر محترم دبیرستان پارسا، بود که توانستم با این طرح وارد جشنواره‌ی خوارزمی بشوم و با لطف خدا مقام بیاورم.

یعنی اصلاً اهل بازی نیستی؟
نه، اگر با خانواده جمع شویم، بازی گروهی می‌کنیم. در روز هفت هشت ساعت پای کامپیوترم و زیاد بازی رایانه‌ای نمی‌کنم.

یعنی هیچ‌وقت سرگرمی دیگری نداری؟
بعضی وقت‌ها سریال نگاه می‌کنم و بیشتر اوقات در حال گوش دادن به موسیقی کلاسیک هستم.

چقدر اهل ورزش هستی؟
تا ۲ سال گذشته بدمینتون حرفه‌ای بازی می‌کردم و عضو تیم بدمینتون پونا بودم که مقام سوم تیمی شرق کشور را به دست آوردم، ولی الان بیشتر تفریحی ورزش می‌کنم.

برنامه‌ بلندمدتّت چیست؟
طراحی یک سیستم‌عامل بر پایه لینوکس با پرفورمنس بالا که خودش ملزومات کار یک برنامه‌نویس را با توجه به امکانات سخت‌افزاری و حیطه‌ی کاری فرد داشته باشد.

در راهی که انتخاب کرده‌ای از چه کسی الهام گرفته‌ای؟
استیو جابز و بیل گیتس را دوست دارم، ولی الگوی من آقای لینوس توروالدز، مخترع سیستم‌عامل لینوکس و سیستم کنترل نسخه‌ی گیت (Git – version control).است.

آیا حاضری به نوجوانان علاقه‌مند در این راه کمک کنی؟
بله، اگر کسی بخواهد وارد حوزه‌ی برنامه‌نویسی شود (که در حیطه‌ی کاری من باشد و بتوانم پاسخ دهم) در خدمتشان هستم. می‌توانند به آی‌دی من در تلگرام و اینستاگرام مراجعه کنند: muhammad_mirab.

برای اینکه برنامه‌نویس‌های خوبی شویم چه باید بکنیم؟
به تعریف شما از خوب بستگی دارد. به نظر من، برنامه‌نویسی باید از پایه‌ی متوسطه‌ی اوّل به دانش‌آموزان تدریس شود، امّا طبیعتا نه زبان‌های سطح پایین مثل C و …. می‌توانند با گرفتن source یک زبان سطح بالا آن را به نحوی تغییر دهند که برای دانش‌آموزان قابل فهم باشد. طبیعتا قبل از شروع برنامه‌نویسی باید تا اندازه‌ای با رایانه و زبان انگلیسی آشنایی داشته باشید.

چه صحبت نگفته‌ای داری؟
از آقای طیّبی و آقای خزیمه که استاد راهنمای من بودند و از برادرم، علی، تشکر می‌کنم. همچنین از آقای محمدرضا کارگر، مدیر محترم دبیرستان دکتر ترک‌زاده، که از طرح من حمایت کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....