تاریخ انتشار : دوشنبه 13 آذر 1402 - 19:40
کد خبر : 149101

گزارش مالی ۲۰۲۲ شرکت نیسان

گزارش مالی ۲۰۲۲ شرکت نیسان

اقتصاددان :   شرکت نیسان گزارشهای مالی سال ۲۰۲۲ را منتشر کرده است. مطالعه گزارش مالی و مشاهده این ویدئو، گویی که شنیده شدنِ یک حرف است با دو بیان مختلف: نهایت تلاش مدیران و هزاران مهندس با تجربه شرکت نیسان بر این است که این برندِ ارزشمند سرپا و زنده باقی بماند! ابتدا مروری داشته

اقتصاددان :   شرکت نیسان گزارشهای مالی سال ۲۰۲۲ را منتشر کرده است. مطالعه گزارش مالی و مشاهده این ویدئو، گویی که شنیده شدنِ یک حرف است با دو بیان مختلف: نهایت تلاش مدیران و هزاران مهندس با تجربه شرکت نیسان بر این است که این برندِ ارزشمند سرپا و زنده باقی بماند!

ابتدا مروری داشته باشیم بر گزارش مالی سال گذشته نیسان و سپس بحثی درباره هزاردستان خودرو یعنی عالیجناب کارلوس گون و صنعت خودرو ژاپن.

گزارش مالی نیسان چه می گوید:

۱️⃣- در سال مالی گذشته نیسان ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو  تولید کرده است.
برای داشتن مقیاسی برای این تیراژ، تولید ایران خودرو در سال ۱۴۰۱ معادل ۵۸۵هزار دستگاه خودرو بوده است. (نیسان ۸۹ سال پیش تاسیس شده و ایران خودرو ۶۱ سال پیش. یعنی شرکت ایران خودرو فقط ۲۸ سال جوان تر از نیسان است).

به بیان دیگر، در ژاپن فقط نیسان به تنهایی حدود ۵٫۵ برابرِ ایران خودرو تولید داشته است. (ابعاد صنعتی کشور ژاپن با لحاظ تولیدات تویوتا که ۹ میلیون و ۴۰۰هزار دستگاه بوده و هوندا که ۳ میلیون و ۸۰۰هزار خودرو بوده قابل تصور است)

۲️⃣- طبق این گزارش «گردش مالی» نیسان طی سال گذشته بیش از ۱۰هزارمیلیارد ین بوده است. با تبدیل ین به دلار عملا می توان گفت که گردش مالی شرکت حدود ۷۸ میلیارد دلار بوده است. برای یک مقیاس ذهنی درباره ابعاد این گردش مالی، بودجه ساخت برج خلیفه دوبی ۱٫۵ میلیارد دلار بوده است که با لحاظ تورم، در حال حاضر با بودجه ای حدود ۲ میلیارد دلار می توان مگاپروژه ای در حد برج خلیفه را ساخت (یعنی ۳۹ برج خلیفه). باز برای یک مقیاس ذهنی، کل بودجه وزارت نیرو ایران در سال گذشته ۱٫۶ میلیارد دلار بوده است یعنی شرکت نیسان در یک سال مالی پولی بیش از ۴۸ برابر کل بودجه وزارت نیرو ایران را جابجا کرده است.

۳️⃣- تعداد پرسنل نیسان در سال گذشته ۱۳۱,۴۶۱ نفر قید شده. نکته جالب آن ۱ نفری است که در این رقم قید شده! بدیهی است که ژاپنی ها به شدت نسبت به استخدام منابع انسانی حساس هستند و سعی می کنند که «استخدام بی دلیل» رخ ندهد. بله! آن یک نفر هم یک نفر است؛ و لذا عدد کل پرسنل شرکت رُند نمی شود به ۱۳۱,۴۶۰ نفر.

۴️⃣- نکته دیگر مرکز تحقیق و توسعه نیسان است: لینک. در این مرکز تحقیقات تعداد نه هزار و پانصد مهندس و پژوهشگر حوزه مهندسی مکانیک/الکترونیک/کامپیوتر… و فارغ التحصیلانِ برترین دانشگاههای ژاپن مشغول به کار هستند.

۵️⃣- نکته جالب دیگر در این گزارش «سود خالص نیسان» است. رقم سود خالص نیسان معادل ۲۲۱ میلیارد ین ذکر شده است. (با قیمت فعلی ین یعنی سودی معادل ۱٫۴ میلیارد دلار)

اعداد دارند سخن می گویند! حیرت آور است. یعنی با وجود یک گردش مالی ۷۸میلیارد دلاری، میزان سود خالص حتی کمتر از ۱٫۵ میلیارد دلار بوده است. پس اینهمه دردسر برای چه؟ حاصل تلاش بیش از ۱۳۱ هزار مهندس و مدیر با تجربه، منجر چنین سود اندکی شده (کمتر از دو درصد سود)؛ در حالی که در سال گذشته، شرکت نفت آرامکوی عربستان «فقط در یک ماه» حدوداً «ده برابر سود یک سال نیسان» سود خالص داشته است!

۶️⃣- نکته در همین جاست. سودِ آنهمه تلاش و پرکاری «یک سال نیسان» در خاک ژاپن، در عربستان معادل ۴ روز استخراج نفت از زمین و فروش آن است. تفاوتِ کشوری که متکی به بهره وری از منابع انسانی است با کشوری که متکی به بهره وری از منابع زیرزمینی است. اولی ویدیوی زیر را تولید می کند و دومی درباره شهر رویایی نیوم که محصول رویاپردازیهای شاهزاده است ویدئو تولید می کند.

کدام بالنده باقی خواهد ماند؟

صحبت آخر درباره کارلوس گون.
بسیاری تحلیلگران معتقد بودند که پس از ماجرای تلخ کارلوس گون نیسان به شدت به زمین خواهد خورد. اما گذر زمان بعد از رفتنِ آن عالیجناب پدرخوانده نشان داد که ساختارهای ژاپنی قوی تر از آن است که به راحتی منهدم شود. عملا نیسان به رغم هیولای چین، و به رغم جنگل آمریکا (که از‌ دلش تسلا و ایلان ماسک بیرون می زند) و حتی به رغم تویوتا و هوندا همچنان برپاست. گزارش مالی ۲۰۲۲ نیسان و این ویدئو، حکایت سکانس انتهایی فیلم پاپیون است؛

آنجا که فریاد می زند: حرامزاده ها من هنوز زنده ام!

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....