تاریخ انتشار : جمعه 27 مرداد 1402 - 23:32
کد خبر : 136260

گروه ها برای انتخابات تفکر و استراتژی ندارند

گروه ها برای انتخابات تفکر و استراتژی ندارند

ثبت نام ۵۰ هزار نفر ملاک خوبی برای ارزیابی انتخابات آینده نیست دکتر کاظم سلیمی  عضو شورای سردبیری اقتصاددان در مصاحبه با خبرآنلاین  گفت :  ما هنوز که هنوز است فلسفه وجودی مجلس را بعنوان یک جایگاه قوه قوی هدایتی و نظارتی و تدوین قوانین نتوانسته ایم خوب ترسیم بکنیم وبه طبع در قالبش چارچوب

ثبت نام ۵۰ هزار نفر ملاک خوبی برای ارزیابی انتخابات آینده نیست

دکتر کاظم سلیمی  عضو شورای سردبیری اقتصاددان در مصاحبه با خبرآنلاین  گفت :

 ما هنوز که هنوز است فلسفه وجودی مجلس را بعنوان یک جایگاه قوه قوی هدایتی و نظارتی و تدوین قوانین نتوانسته ایم خوب ترسیم بکنیم وبه طبع در قالبش چارچوب نماینده ها و شاخص هایی که باید وارد بشود، نتوانسته ایم ترسیم کنیم.

پس از یازده دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، امسال و در دوره دوازدهم وزارت کشور و نهادهای متولی انتخابات ،ابتکار عمل بخرج دادند و این دوره را با پیش ثبت نام، آن هم ماه ها زودتر کلید زدند. وزارت کشوربا تاکید براینکه این زمان تمدید نخواهد شد ،۱۶ تا ۲۲ مرداد ماه را به روزهای پیش ثبت نام اختصاص داد و اعلام کرد ثبت نام اصلی در ۲۷ مهرماه انجام خواهد شد.گمانه زنی ها بر این است که بناست در این مدت صحت ثبت نام ها مورد بررسی قرار گیرد. بالغ بر ۴۸ هزار نفر در این دوره ثبت نام کرده اند که این تعداد کاندیدابه خودی خود می تواند موجبات داغ تر شدن تنور انتخابات شود.آنچه مسلم است اصول گرایان حضوری فعال در این ثبت نام داشته اند و از جبهه اصلاحات نیزخبرهای ضد و نقیضی می رسد،یکی از ثبت نام چهره های شاخص می گوید و این در حالی است که خود آن چهره خبر را تکذیب می کند.

پیش ثبت نام کاندیداهای مجلس دوازدهم به پایان رسید و برخی جریان های سیاسی و تشکل ها از همین حالا آرایش سیاسی خود را منطبق با ایام انتخابات پی ریزی کرده اند ،این آرایش ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

بنده اعتقادی مبنایی به این تشکل ها ،گروه ها و فضاهای اجرایی کشور ندارم ،چون اینها هیچ کدام مبانی و اساس با یک نگرش تعریف شده ای در رابطه با مجلس و دولت نداشته اند و ندارند. بنده به عنوان یک دانشگاهی با همه مجموعه های سیاسی رابطه داشته ام ، ما نزدیک ۱۳ سال قبل یک مرکز هم اندیشی فرهیختگان را تعریف کردیم . دقیقا درهمانجا بعنوان مرکز هم اندیشی فرهیختگان کل اساس دیدگاه ها و فضاهای این مجموعه های حرکتی را چه در زمان انتخابات و چه درراهبردهای اجرایی دولت و مجلس را رصد میکردیم. در حال حاضر من می خواهم به صورت چکیده این را بگویم که کشور ما هیچ مجموعه مقرراتی شاخص مند ،معیار دار و صاحب سبک و سیاق و نگرش حاکمیتی قوی و عقلایی را ندارد. چه بسا بر همین سیاق هر دوره دست به دست چرخیده است و یک روز چپ و یک روز راست و یک دوره پایداری و یک دوره سازندگی شده و اینها نشان می دهد درمسیر حرکتی کشور، حضور این افراد هیچ کدام مبنای تعریف شده عقلایی نداشته است. حال که با چالش های موجود جامعه و فضای در هم تنیده به اینجا رسیده ایم و بحث مجلس مطرح شده، باز هم شاهدیم جو سازی و فضا سازی ها آغاز شده است که همه آن ها احیانا در قالب تا شش گروه فعالیت می کنند .

این جو سازی های طیف های مختلف سیاسی تا چه حد در پیروزی آنهادر انتخابات تاثیر گذار خواهد بود؟

متاسفانه در هر مقطعی هر کسی که جو ساز است برنده است، این گروه ها که دور هم جمع می شوند و به هم وابسته می شوند دنبال جو سازی هستند تا سلایق خود را جا بیندازند. این جای تامل است که متولیان عالی کشور چرا نمی خواهند به این مسیر جهت بدهند و چرا نمی خواهند یک ماهیت تعریف شده ای را ترسیم کنند که کشور در حالتی نا به هنجار دنبال فضا سازی نرود. واقعیت این است که دقیقا فلسفه وجودی این تشکل ها، تعریف متقن و یا راهبرد معنایی خاص و شاخصه مندی ندارند. به همین دلیل در شب انتخابات متاسفانه رسانه ملی ما هم به جراید مرتبط بااین جریان های جو ساز همیشه ناشیانه و به دور از بحث های عقلایی حرکت کرده است. بالاخص الان جناح ها چه خودی و چه غیر خودی ها می آیند و دعوت میکنندو اینها هم هر کدام در حقیقت حرف ته دل خود را می زنند که از قبل مانده و از این طریق انتقام گیری می کنند و هیچ کدام، تشکیلاتی و مبنایی سخن نمی گویند که دنبال چه هستیم و چکار باید بکنیم و همانطور که گفته شد صدا و سیمای ما هم غیر عقلایی و کاملا ناشیانه به این تنش ها دامن می زند.

برخلاف گذشته دراین دوره ثبت نام کاندیداها زودتر آغاز شد، تاثیر این ثبت نام زود هنگام را در روند انتخابات دوازدهمین دوره مجلس چگونه می بینید؟

اخیرا گمانه زنی هایی در مورد مجلس آینده شروع شده ،گفتنی است با توجه به اینکه در این دوره حاکمیت به اینجا رسیده که زودتر از موعد مقرر بسترسازی انتخاباتی کند و فضا را برای جامعه در حالت موفق نشان دهد که همه حضور دارند و حضور خواهند داشت، وقتی می گویند نزدیک ۵۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند این واقعیتی است مثل همیشه هر کسی رفته و ثبت نام کرده است، اینها هیچ کدام ملاک نمی شود که چه خواهد شد. چه ده هزار نفر و چه صد هزار نفر هیچ کدام مبانی شاخصه مندی برای ترسیم آینده انتخابات نیست.چون واقعیت بر این است که هنوز آن فضای ترسیمی مجلس باتوجه به آن روند سال های گذشته که انتخابات و مجلس همواره فرمایشی و ساختاری بوده است در جامعه وجود دارد.

بطور روشن منظور شما از ساختاری و فرمایشی چیست؟

من چه زمانی که در مجلس حضور داشتم و چه بسا اینکه در زمان انتخابات بعنوان سر بازرس ویژه شورای نگهبان در دوره های خیلی ماقبل همکاری داشتم، معتقدم همیشه این جریان حرکتی فضاسازی و روند اجرایی پر از سموم و چالش های خاص خودش بوده است. به دلیل اینکه ما لایحه ترسیم شده قانونی را در دستوالعمل ها یمان قرار نمی دهیم .در هر مقطع زمانی خودش برای آن مقطع می نشینند و تصمیم گیری می کنند و این دلیلی می شود که نتوانیم در سیاست های حرکتی عقلایی و تابع قانون و فضا سازی ها حرکت کنیم.

همانطور که پرسیدم نظرتان در مورد این ثبت نام زودهنگام چیست؟

الان در این ثبت نام ها جهت گیری و فضا سازی ظاهری می کنند ،متاسفانه موضع گیری این گروه ها چه چپ و چه راست را عقلایی نمی بینم ، در پنج دوره گذشته مجلس، انتخابات ها را ببینید ،واقعا رویکرد ما در این پنج دوره مجلس چه بوده است، مجلس در جایگاه واقعی خود بعنوان تفکیک کننده برنامه و تدوین کلان کشور در کجای کار بوده است.این به دلیل این است که ما هنوز که هنوز است فلسفه وجودی مجلس را بعنوان یک جایگاه قوه قوی هدایتی و نظارتی و تدوین قوانین نتوانسته ایم خوب ترسیم بکنیم وبه طبع در قالبش چارچوب نماینده ها و شاخص هایی که باید وارد بشود، نتوانسته ایم ترسیم کنیم. مجلس شاخص ها و مختصاتی دارد و برخی از این‌هایی که ثبت نام کرده اند اصلا شرایط نماینده شدن را ندارند. در شش دوره گذشته مجلس ها ی ما در هر دوره ضعیف تر شده اند .

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....