تاریخ انتشار : یکشنبه 1 اسفند 1400 - 19:22
کد خبر : 78615

کمین کشورهای عربی برای جذب سرمایه‌های ایرانی

کمین کشورهای عربی برای جذب سرمایه‌های ایرانی

پس از آنکه ترکیه، رویای خرید خانه برای ایرانی‌ها شد، حالا امارات با ایجاد یک شهرک صنعتی، اعلام کرده هر سرمایه‌گذاری که کارخانه داشته باشد، می‌تواند در این شهرک، زمین مجانی بگیرد. چندی پیش قطر و عمان نیز با اعطای امتیازات ویژه به سرمایه‌گذاران، آنها را برای سرمایه‌گذاری در کشورهای خود دعوت کردند. در امارات که اخبار

پس از آنکه ترکیه، رویای خرید خانه برای ایرانی‌ها شد، حالا امارات با ایجاد یک شهرک صنعتی، اعلام کرده هر سرمایه‌گذاری که کارخانه داشته باشد، می‌تواند در این شهرک، زمین مجانی بگیرد. چندی پیش قطر و عمان نیز با اعطای امتیازات ویژه به سرمایه‌گذاران، آنها را برای سرمایه‌گذاری در کشورهای خود دعوت کردند. در امارات که اخبار آن به تازگی منتشر شده به‌محض امضای قرارداد، بانک ۹۰ درصد هزینه‌ها را تسهیلات می‌دهد تا فرد آنجا کار تولیدی کند. البته در این بین اما و اگر‌هایی هم وجود دارد. کنسول اقتصادی ایران در دبی هشدار داده سرمایه‌گذاران دقت کنند، زیرا نکته کلیدی در ارائه این تسهیلات آن است که بعد از افتتاح حساب برای اتباع خارجی، حساب مذکور باید از تراکنش بالایی برخوردار باشد. بنابراین حساب‌هایی که در رصد سه ماهه بانک مرکزی امارات، تراکنش قابل قبولی نداشته باشند، به‌تدریج بسته شده و سرمایه‌گذاری انجام شده توسط اتباع خارجی در کشور امارات، بلوکه شده و قابل استرداد هم نیست. این خبر در شرایطی اهمیت بالایی پیدا می‌کند که یک قانون عجیب ازسوی کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده که فعالان اقتصادی می‌گویند امارات و سایر کشورها روی آن مانور می‌دهند تا سرمایه‌گذاران را به کشور خود دعوت کنند. براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس، از این پس وزیر اقتصاد همه کاره مناطق آزاد خواهد شد و عزل و نصب و ساختار آن باید در وزارت اقتصاد انجام شود و این یعنی مناطق آزاد از کنترل رئیس‌جمهور کاملا خارج شده و دیگر سرمایه‌گذاران نمی‌توانند از مزیت‌های این مناطق استفاده کنند. این خبر درحالی مطرح می‌شود که میزان سرمایه‌گذاری خارجی در کشور در طول چهار سال اخیر منفی بود و چنین آوانسی برای سرمایه‌داران ایرانی می‌تواند سیل خروج بیشتر سرمایه از کشور را به دنبال داشته باشد.

میزان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در پنج سال اخیر براساس داده‌های بانک مرکزی (میلیون‌دلار)
48e393c0 6eb8 440f 9ae5 69c0fa6a72de SunFeb202022 اقتصاددان نوشته

 

جزئیات بیشتری از واگذاری زمین در امارات به سرمایه‌گذاران

محسن مجرد، کنسول اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در دبی اخیرا اعلام کرده کشور امارات فرصت‌هایی را برای افزایش جذب سرمایه خارجی در دستور کار قرار داده است. از جمله این فرصت‌های سرمایه‌گذاری، اختصاص مناطق خاص برای تجارت و بازرگانی و ایجاد شهرک‌های صنعتی است که در برنامه چشم‌انداز ۵۰ ساله امارات (۲۰۷۱-۲۰۲۱) بر آن تاکید شده است.

از جمله شرایط تخصیص زمین برای اتباع خارجی در این مناطق، مشارکت آنها در سرمایه‌گذاری طرح‌های توسعه ایجاد شهرک‌های صنعتی است که در قبال این مشارکت، کشور امارات نسبت به اعطای اقامت و همچنین افتتاح حساب بانکی در این کشور برای اتباع خارجی اقدام می‌کند.

با این حال او هشدار داده که برای ارائه این تسهیلات، بعد از افتتاح حساب برای اتباع خارجی، حساب مذکور باید از تراکنش بالایی برخوردار باشد. بنابراین حساب‌هایی که در رصد سه ماهه بانک مرکزی امارات، تراکنش قابل قبولی نداشته باشند، به‌تدریج بسته شده و سرمایه‌گذاری انجام شده توسط اتباع خارجی در کشور امارات، بلوکه شده و قابل استرداد نیست.

 

قانون عجیب مجلس که سرمایه‌گذاران را فراری می‌دهد

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،  سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد با گلایه از مصوبه کمسیون تلفیق مبنی بر لغو مشوق‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران و تنزل جایگاه این مناطق در توئیتر خود نوشت: «امارات در شهرک صنعتی جدید خود به سرمایه‌گذاران ایرانی زمین رایگان به همراه ٩٠درصد هزینه‌ها، تسهیلات می‌دهد.»

براساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، وزیر اقتصاد همه کاره مناطق آزاد خواهد شد و عزل و نصب و ساختار آن باید در وزارت اقتصاد انجام شود که مغایرت با قانون این مناطق و برنامه ششم توسعه دارد. همچنین براین اساس اختیارات رئیس‌جمهور در مناطق آزاد کاملا حذف می‌شود.

تبصره ۱۸ صورتجلسه گزارش شور دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، کمیسیون تلفیق مجلس که معطوف به تولید و بهره‌وری است، دارای بندی است تحت عنوان بند “ح”، که بر اساس آن تبصره واحده ماده ۲۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور را به تمام مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی کشور تعمیم می‌دهد. در واقع در قالب این بند همه امور اجرایی، مدیریتی، ساختاری و تشکیلاتی مربوط به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و سازمان‌های عامل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سراسر کشور توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی به سرانجام خواهد رسید و وزارتخانه مزبور موظف است تا خرداد سال ۱۴۰۱ ساختار سازمانی و تشکیلاتی فوق را زیر این وزارتخانه سازماندهی و تصویب هیئت وزیران برساند و این یعنی زنجیری جدید بر پای کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری در ایران که طبیعی است فرار سرمایه از ایران را سرعت ‌دهد.

 

آوانس قطر به سرمایه‌گذاران در آستانه جام جهانی

قطر بازار املاک خود را به روی خارجیان باز کرده و با اساس طرحی جدید به خریداران خانه یا مغازه حق دریافت اقامت کوتاه و بلندمدت این کشور ثروتمند حاشیه خلیج فارس را اعطا می‌کند. این طرح بخشی از برنامه بلندمدت قطر برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفت و گاز است که سپتامبر گذشته نهایی شده است.

قطر بر پایه این طرح از سرمایه‌گذاران خارجی دعوت کرده تا با خرید واحدهای مسکونی و تجاری برج‌های جزیره ساحلی مروارید یا شهر جدید لوسَیل که استادیوم جام جهانی ۲۰۲۲ در آن قرار دارد، از مزیت دریافت تابعیت این کشور بهره‌مند شوند.

پیش از این، سرمایه‌گذاران خارجی برای دریافت اقامت قطر نیازمند کسب حمایت مالی یک شرکت یا شخص قطری بودند، اما اکنون آنها حق دارند با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ هزار دلاری در بازار املاک این کشور اقامت موقت و با خرید یک میلیون دلاری از مزیت دریافت اقامت دائم و تابعیت این کشور را برای خود و خانواده‌شان همراه با بهره‌مندی از حق تحصیل و خدمات بهداشت و درمان رایگان دریافت کنند.

در حال حاضر با سرمایه ۲۰۰ هزار دلاری می‌توان یک استودیوی ۵۰ مترمربعی در مجتمع‌های لوکس شمال دوحه خریداری کرد و با یک میلیون دلار هم امکان خرید یک آپارتمان سه خوابه ۳۳۰ متر مربعی در جزیره ساحلی مروارید وجود دارد.

فعالان بازار مسکن قطر می‌گویند، هم‌اکنون تقاضای قابل توجهی وجود ندارد، اما با افزایش تبلیغات در آستانه برگزاری جام جهانی فوتبال به احتمال زیاد پای ثروتمندان لبنانی، ایرانی، هندی و مصری به این بازار باز خواهد شد.

 

امتیاز ویژه عمان به سرمایه‌گذاران ایرانی

این امتیازات تنها به امارات و قطر محدود نمی‌شود. اخیرا عمان نیز پا به میدان گذاشته و امتیاز ویژه‌ای را برای سرمایه‌گذاران ایرانی اعلام کرده است.

قیس الیوسف، وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه‌گذاری سلطنت عمان با اشاره به تسهیلات دولت عمان برای سرمایه‌گذاری ایرانی‌ها در این کشور، گفته: فعالیت سرمایه‌گذاران ایرانی با مالکیت ۱۰۰ درصد، بدون حضور کفیل عمانی و ارائه اقامت طولانی مدت از تسهیلاتی است که برای سرمایه‌گذاری در کشور ما برقرار شده است.

قیس الیوسف افزود: در راستای سند چشم‌انداز ۲۰۴۰ کشور عمان، بخش‌ها و ظرفیت‌های مختلف کشور عمان برای سرمایه‌گذاری مشترک دیده شده است. صنعت، معدن، گردشگری، شیلات، امنیت غذایی، لجستیک و خدمات و … اولویت‌های کشور ما هستند.

 

اقداماتی برای فرار سرمایه از ایران

این اخبار پی در پی نشان می‌دهد که برخلاف ایران که در سیاست‌گذاری‌ها عمدتا حفظ سرمایه چندان محل توجه نیست و برعکس منجر به فرار سرمایه می‌شود، کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای عربی، حساب ویژه‌ای روی سرمایه‌های ایرانیان باز کرده‌اند.

این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که برطبق گفته‌های فعالان اقتصادی، در طول دوره تحریم‌ها، میزان سرمایه‌گذاری‌ ایرانی‌ها در کشورهای حوزه خلیج فارس به‌ویژه امارات و عمان در حوزه تجاری و زیرمجموعه‌های آن، به شدت افزایش یافته است.

با این حال آخرین اخبار از قانونگذاری در ایران نشان می‌دهد که مجلس شورای اسلامی بی‌توجه به حجم گسترده خروج سرمایه از ایران، اخیرا اقدام به تصویب مصوبه‌ای کرده است که تمامی مشوق‌های مناطق آزاد برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی را در این مناطق بر باد می‌دهد. این مصوبه جدید واکنش‌های تندی را در اغلب مناطق آزاد با امضای طومارهایی به دنبال داشته و حتی بعضا خبر رسیده که در برخی مناطق آزاد، کشورهای همسایه با اشاره به همین مصوبه، سرمایه‌گذاران ایرانی را به خروج سرمایه از ایران و سرمایه‌گذاری در کشور خود ترغیب می‌کنند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....