تاریخ انتشار : یکشنبه 15 اسفند 1400 - 19:38
کد خبر : 80314

کاشتن چند درخت که هنر نیست

کاشتن چند درخت که هنر نیست

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه کاشتن چهار درخت و چهار تا بلوط هنر نیست، جلوی غارتگری جنگل را گرفتن هنر است، افزودند: این جنگل برای مردم است، حق حیات مردم است، نگذارید این جنگل ها را غارت کنند. اقتصاددان: آیت الله جوادی آملی مرجع تقلید شیعیان، همزمان با شروع هفته درختکاری،

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه کاشتن چهار درخت و چهار تا بلوط هنر نیست، جلوی غارتگری جنگل را گرفتن هنر است، افزودند: این جنگل برای مردم است، حق حیات مردم است، نگذارید این جنگل ها را غارت کنند.

اقتصاددان: آیت الله جوادی آملی مرجع تقلید شیعیان، همزمان با شروع هفته درختکاری، طی مراسمی با حضور مسئولین اداره منابع طبیعی استان قم، یک اصله نهال را غرس نمودند.

ایشان ضمن قدردانی از زحمات مسئولینی که به درختکاری اهمیت می دهند، اظهار داشتند: مطلب اساسی آن است که ما هم باید موجودیت مان را حفظ کنیم و هم نسبت به آینده وظیفه رسمی داریم و آن را باید در نظر بگیریم؛ کاشتن چهار درخت و چهار تا بلوط هنر نیست، جلوی غارتگری جنگل را گرفتن هنر است.

آیت الله جوادی آملی سپس ادامه دادند: یک وقتی در کوفه و یا شام ، بعضی از مسئولین دستگاه های حجاجی سوال کردند که ریختن خون پشه آیا حلال است؟ حرام است؟ مکروه است؟ جواب داده شد که شما آن همه مسلمان ها و شیعیان را کشتید و سوال نکردید، حالا از خون پشه سوال میکنید! ما این همه فریاد زدیم که این جنگل برای مردم است، حق حیات مردم است، نگذارید این جنگل ها را غارت کنند، کسی گوش نکرد.

ایشان ادامه دادند: درختکاری و جنگل کاری یک درس علمی است، درخت باید کاشت، و پس از ۵۰ سال یا بیشتر، پس از عمر مفیدی که هر درختی دارد، باید چوب مردم، درب و مبل و کاغذ مردم را از آن تأمین کرد، نباید درخت های سبز را از بین برد و آنها را تبدیل به هیزم کرد! ما که در کشور پربرکتی زندگی می کنیم که دریا و صحرا و کوه و جنگل دارد، نباید چوب و کاغذ از خارج وارد کنیم، تمام میز و مبل مملکت باید از این جنگل ها تأمین شود.

مرجع تقلید شیعیان سپس به اهمیت درختکاری در لسان اهلبیت (ع) اشاره کردند و بیان داشتند: امام معصوم علیه السلام می فرماید«ایّما رجلٍ سقا طلحهً او سدرهً فکانّما سقا مؤمناً من ظمأٍ» که اگر کسی به پای یک درختی آب بریزد و نگذارد آن درخت خشک شود، این اهل بهشت است، یعنی همچنان که اگر شما به یک مومن آب بدهید، اهل بهشت می شوید، همچنان است که آب به زیر پای یک درخت هم بریزید، اهل بهشت می شوید، این امامان معصوم بودند که این مطالب را به ما گفتند و لذا ما باید حق چنین دین و مکتبی را بدانیم و ادا کنیم چون اینها بودند که راه را به ما نشان دادند.

در این مراسم، کارت «همیار طبیعت» و همچنین «نمادی از درخت بلوط» به پاس قدردانی از بیانات ایشان در حمایت از درختکاری و حفظ محیط زیست اهدا شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....