تاریخ انتشار : یکشنبه 12 دی 1400 - 12:17
کد خبر : 72962

چهار دلیل برای خوشبینی بورس به برجام

چهار دلیل برای خوشبینی بورس به برجام

بار دیگر انتظار برای احیای توافق هسته‌ای به اوج خود رسیده است و کیان نیز درگزارش هفتگی خود اشاره داشته که به «استقبال توافق می‌ریم». بورس تهران دیروز با افت بیش از یک درصدی از کانال ۱۴۰۰ هزار واحد فاصله گرفت. به نظر می‌رسد معامله‌گران واکنش هیجانی را به اخبار پایان هفته داشته‌اند. مهم‌ترین موضوع

بار دیگر انتظار برای احیای توافق هسته‌ای به اوج خود رسیده است و کیان نیز درگزارش هفتگی خود اشاره داشته که به «استقبال توافق می‌ریم». بورس تهران دیروز با افت بیش از یک درصدی از کانال ۱۴۰۰ هزار واحد فاصله گرفت. به نظر می‌رسد معامله‌گران واکنش هیجانی را به اخبار پایان هفته داشته‌اند. مهم‌ترین موضوع در شرایط فعلی برجام است که در شرایط فعلی برخلاف گذشته اتفاق کاملا مثبت برای بورس تهران ارزیابی می‌شود.

 کیان در گزارش هفتگی خود اشاره داشته که به استقبال توافق می‌رویم: چهار دلیل برای اینکه توافق هسته‌ای را برای بازار سرمایه ایران، کاملاً مثبت ارزیابی می‌کنیم.

به عللی که از حوصله این متن بیرون است، اعتقاد داریم ایران در افق زمانی نه چندان دور، به توافقی با غرب بر سر مناقشه هسته‌ای دست خواهد یافت. به دلایل زیر، توافق هسته‌ای را برای محیط سرمایه‌گذاری کشور و بازار سرمایه مثبت ارزیابی می‌کنیم.

اقتصاد به مدار توسعه باز می‌شود

مهمترین دلیل اینکه، توافق هسته‌ای، چرخ پروژه‌های توسعه‌ای شرکت‌ها و همچنین توسعه زیرساخت‌های عمومی کشور را که در ۴ سال اخیر تقریباً متوقف شده بود، دوباره به حرکت در می‌آورد. واقعیت این است که سرمایه‌گذاری در بخش زیر ساخت (آب، برق و گاز)، به دلیل کسری بودجه دولت و توقف سرمایه‌گذاری خارجی، در چهارسال اخیر به شدت کاهش یافته، و طرح‌های توسعه شرکت‌های بزرگ، به دلیل عدم امکان تخصیص ارز در این سال‌ها، پیشرفتی نداشته‌اند. توافق احتمالی، عطر خوشِ حرکت دوباره کشور در مسیر توسعه و رشد اقتصادی را که بیش از چهار سال است به مشام سرمایه‌گذاران نرسیده، دوباره در فضای سرمایه‌گذاری کشور، می‌پراکند.

ریسک دولتی برای بورس کاهش می‌یابد

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ، توافق احتمالی، ریسک دست اندازی دولت بر منابع شرکت‌ها را برای جبران کسری بودجه، کاهش خواهد داد. منابع بودجه سال ۱۴۰۱ دولت، با فرض فروش ۱.۲ میلیون بشکه نفت ۶۰ دلاری تجهیز شده است. اگر توافق سبب شود تا دولت موفق به فروش ۲.۵ میلیون بشکه نفت در روز شود، دست دولت در تأمین منابع بازتر خواهد شد و همین موضوع، از فشار دولت بر شرکت‌ها برای تأمین کسری بودجه خواهد کاست.

در انتظار اصلاحات اساسی کشور

توافق هسته‌ای، سیگنال تغییر حکمرانی اقتصادی را به سرمایه‌گذاران مخابره خواهد کرد. دستیابی به توافق در دولت جدید، علاوه بر اینکه احتمالاً توافقی قوی‌تر و قابل اتکاتر نسبت به توافق گذشته خواهد بود، نشانه‌ای از عزم دولت برای حل مسائل عمیق و تاریخی کشور قلمداد خواهد شد و بعید نیست که بسیاری از مسائل معطل مانده کشور، از جمله پیوستن به معاهدات بین‌المللی و همچنین، اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، در فرآیندی تدریجی، در مسیر حل و فصل قرار گیرند.

دلار مجالی برای افت ندارد

نگران کاهش احتمالی و موقت قیمت دلار پس از توافق نیستیم. اگرچه انتظار پمپاژ احتمالی ارز پس از توافق، در کوتاه مدت می‌تواند قیمت ارز را کاهش دهد، اما در بلندمدت، قیمت دلار، بیش از هر چیز تحت تأثیر رشد نقدینگی و سیاست‌های پولی کشور است که به نظر می‌رسد در سال‌های آینده حتی بیش از دولت روحانی، انبساطی خواهد بود. به همین دلیل، به عنوان سرمایه‌گذار بلندمدت، کاهش کوتاه مدت قیمت ارز، ما را نگران نمی‌کند. بعلاوه قیمت‌گذاری مناسب بازار در موقعیت فعلی که نتیجه ۱۶ ماه افت پیاپی بازار است، ریسک واکنش هیجانی بازار به کاهش احتمالی قیمت ارز در کوتاه مدت را کاهش داده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....